Gå til innhold

Intel i rute med Core i7


Anbefalte innlegg

Finns da noen reviews ute av Nehalem allerede: Hexus.net Nehalem review

 

Looking back through the numbers, the 2.93GHz Nehalem naturally comes into its own when the cores, be they physical or virtual, are pushed by the software. When this happens, it's up to 33 per cent faster than a 3.2GHz Intel Core 2 Extreme QX9770, and some 50 per cent quicker than an equivalently-clocked (Kentsfield-based) Core 2 Quad CPU.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
betyr dette da altså døden for socket 755 eller kommer det fortsatt cpu'er med denne socketen?

Det blir en glidende overgang. Først kommer det high-end-prosessorer med LGA1366. (Mens tilsvarende LGA775-prosessorer fortsatt vil være i salg ca et halvår.) Deretter kommer LGA1160 og LGA989 og LGA1567. I 3. kvartal 2009 vil Intel ha nye sokler over hele linja. LGA775-prosessorer vil fortsatt være i salg i en overgangsperiode etter det. Regn med å se de siste LGA775-prosessorene forsvinne fra nettbutikkene i 2010.

 

Sannsynligvis har vi sett den aller siste ekstremprosessoren på LGA775. Men det kan fortsatt lanseres billigere LGA775-prosessorer en god stund ennå.

 

Faste holdepunkter har ingen, hverken de som er for eller imot X58, fordi det er ikke lansert enda og det finnes ingen tester anda.

For eller mot X58? X58 er ikke noe fotballag. Svært få er svorne tilhengere eller motstandere. De aller fleste gjør seg opp en mening basert på hva Core i7 har å tilby av pris/ytelse/effekt/behov og en rekke andre faktorer.

 

Men det er naivt å tro at dagens systemer kan overleve, fordi det er så mye nytt, som: <..>

Hva mener du med "overleve"? Det høres ut som du kommenterer en krigsscene i et spill eller noe sånt.

 

Hver av disse er en hel verden som Intel mener er viktige saker. Det gjenstår å se hvordan hver av disse vil påvirke spille-maskinene, men alt tyder på at denne gangen har Intel bestemt seg for å komme men "total ny plattform" som vil vrake alt annet. Men vi må vente på tester for å kunne komme med faste holdepunkter.

Jeg tror du er litt for overoptimistisk. Klart Core i7 blir bra, men "vrake alt annet" er å ta munnen litt vel full. Det samme gjelder kommentaren om at hver av nyhetene i Core i7 er nok til å revolusjonere. Husk at x86 fortsatt er x86, klokkefrekvensene er omtrent uendret, antall kjerner er uendret, det aller meste av hver enkelt kjerne (inkludert L1) er gjenbruk fra Penryn-serien. Ikke misforstå, Core i7 blir nok klart bedre enn Penryn i en rekke tester, men det er snakk om evolusjon og ikke revolusjon. Satt litt i perspektiv så vil ytelseøkningen fra Core Quad QX9650 til toppmodellen Core i7 3GHz trolig være sammenlignbar med oppgraderingen Core 2 Quad Q6700 til QX9650. En forskjell de fleste trolig vil merke mindre enn om de oppgraderer skjermkort eller til SSD.

Lenke til kommentar

Core i7 blir helt sikkert bra, men for desktop markedet tror jeg gevinsten blir relativt liten både med tanke på ytelse og ytelse/watt. Conroe -> Penryn overgangen var nok større for desktop maskiner. Det er serverne og spesielt de som kjører virtualisering eller HPC som får den virkelig store forbedringen. Her kommer ISA forbedringer, økt minnebåndbredde og reintroduksjon av SMT til full nytte. Desktop tjener tradisjonelt sett lite på disse forbedringene og får ikke de ekstra minnekontrollerne som en vil se i servere.

Lenke til kommentar
Det blir en glidende overgang. Først kommer det high-end-prosessorer med LGA1366. (Mens tilsvarende LGA775-prosessorer fortsatt vil være i salg ca et halvår.) Deretter kommer LGA1160 og LGA989 og LGA1567. I 3. kvartal 2009 vil Intel ha nye sokler over hele linja. LGA775-prosessorer vil fortsatt være i salg i en overgangsperiode etter det. Regn med å se de siste LGA775-prosessorene forsvinne fra nettbutikkene i 2010.

 

 

hvis dette stemmer, så håper jeg virkelig at vi ser LGA775 på 32nm. det hadde vært kaldt og fint :)

Lenke til kommentar
Det blir en glidende overgang. Først kommer det high-end-prosessorer med LGA1366. (Mens tilsvarende LGA775-prosessorer fortsatt vil være i salg ca et halvår.) Deretter kommer LGA1160 og LGA989 og LGA1567. I 3. kvartal 2009 vil Intel ha nye sokler over hele linja. LGA775-prosessorer vil fortsatt være i salg i en overgangsperiode etter det. Regn med å se de siste LGA775-prosessorene forsvinne fra nettbutikkene i 2010.

 

 

hvis dette stemmer, så håper jeg virkelig at vi ser LGA775 på 32nm. det hadde vært kaldt og fint :)

Finnes iallefall ikke på noe Intel veikart idag, så tviler på at det kommer til å skje.

Lenke til kommentar
Faste holdepunkter har ingen, hverken de som er for eller imot X58, fordi det er ikke lansert enda og det finnes ingen tester anda.

 

Men det er naivt å tro at dagens systemer kan overleve, fordi det er så mye nytt, som:

 

Dynamically scalable.

Hyper-Threading,

simultaneous multithreading.

Three tiered cache architecture

integrated memory controller

 

Hver av disse er en hel verden som Intel mener er viktige saker. Det gjenstår å se hvordan hver av disse vil påvirke spille-maskinene, men alt tyder på at denne gangen har Intel bestemt seg for å komme men "total ny plattform" som vil vrake alt annet. Men vi må vente på tester for å kunne komme med faste holdepunkter.

 

Med over 1500 poster på forumet burde du vite bedre enn å klippe og lime, i alle fall uten å verifisere opplysningene du gir.

 

Både Hyper-Threading, dyamisk skalerbare løsninger og integrerte minnekontrollere er gammelt nytt.

Lenke til kommentar

Det går rykter på nettet nå om AMD's 45nm CPU'er. Hvis ryktene viser seg å være sanne, så har AMD løst Mhz skallerings problemet med Phenom, og det noe så sinnsykt. Ryktene sier at AMD vil lansere en Phenom FX-80 på 4.0 Ghz og en Phenom FX-82 på 4.4 Ghz. FX-80 vil være like rask som en Kentsfield overklokket til 5.0 Ghz.

 

Ja, jeg er også veldig skeptisk til disse ryktene, men om det stemmer så vil selv Core i7 ikke kunne slå disse nye 45nm CPU'ene til AMD.

Lenke til kommentar
Ryktene sier at AMD vil lansere en Phenom FX-80 på 4.0 Ghz og en Phenom FX-82 på 4.4 Ghz. FX-80 vil være like rask som en Kentsfield overklokket til 5.0 Ghz.

 

googlet litt på saken, og det dukker opp forskjellige klokke hastigheter på FX-80, men stemmer dette er det meget bra for AMD og konkuransen :)

 

søkte på "phenom FX-80"

Lenke til kommentar
Faste holdepunkter har ingen, hverken de som er for eller imot X58, fordi det er ikke lansert enda og det finnes ingen tester anda.

 

Men det er naivt å tro at dagens systemer kan overleve, fordi det er så mye nytt, som:

 

Dynamically scalable.

Hyper-Threading,

simultaneous multithreading.

Three tiered cache architecture

integrated memory controller

 

Hver av disse er en hel verden som Intel mener er viktige saker. Det gjenstår å se hvordan hver av disse vil påvirke spille-maskinene, men alt tyder på at denne gangen har Intel bestemt seg for å komme men "total ny plattform" som vil vrake alt annet. Men vi må vente på tester for å kunne komme med faste holdepunkter.

 

Haha

 

Det går rykter på nettet nå om AMD's 45nm CPU'er. Hvis ryktene viser seg å være sanne, så har AMD løst Mhz skallerings problemet med Phenom, og det noe så sinnsykt. Ryktene sier at AMD vil lansere en Phenom FX-80 på 4.0 Ghz og en Phenom FX-82 på 4.4 Ghz. FX-80 vil være like rask som en Kentsfield overklokket til 5.0 Ghz.

 

Ja, jeg er også veldig skeptisk til disse ryktene, men om det stemmer så vil selv Core i7 ikke kunne slå disse nye 45nm CPU'ene til AMD.

Det er nok mer trolig at de kommer på noe lavere klokkefrekvenser. Også spørs det om AMD har tenkt å benytte FX navnet igjen, tviler for såvidt på at de vil la "Black Edition" navnet og "FX" navnet leve side om side, og "Black Edition" navnet har nok en mer positiv lyd enn "FX" for de fleste vil jeg tro. (Billig og overklokkbar mot veldig dyr og tilsvarende overklokkbar).

 

For ikke å be om å bli skuffet tror jeg man bør senke forventningene noe og se på det med litt mer nøkterne øyne. Mindre produksjonteknikk gir tradisjonelt ikke helt revolusjonerende mindre effektforbruk, ihvertfall ikke de første revisjonene, og hvis man ser mot dagens 65nm Phenoms så vil de ligge mellom 65w -95w -125W på henholdsvis 1,8-2,1GHz, 2,2-2,4GHz og 2,5-2,6GHz. De vil nok slippe 45nm Phenom med ett hakk bedre TDP/frekvens, noe slikt som 1,8-2,0GHz 45W, 2,1-2,3GHz 65w, 2,4-2,5GHz 95W, 2,6-2,8GHz 125w og til slutt 3,0-3,2GHz på 140W med BE/FX navnet. (Og ja, dette er med forholdsvis positive forhåpninger :p )

 

Er det forresten noen som har sett FX80/82 på noen nyere veikart?

 

Edit: Tipper Core i7 kommer til å ligge foran 45nm Phenom som Penryn ligger foran 65 nm Phenom i dag.

 

+ rettet noen leifer

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar
Jeg hører at flere undervurdere X58, og vil gjerne kjøre sin Volvo Amazon i evighet.

 

Det finnes en mellomting mellom å "kjøre volvo amazon i en evighet", og å anta at alt annet er søppel med ett et nytt produkt er på trappene, skulle tro det kom klart fram i diskusjonene om x48 du var med i... Da ble det jo også påstått det var stupid å ikke vente på x48.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg hører at flere undervurdere X58, og vil gjerne kjøre sin Volvo Amazon i evighet.

 

Det finnes en mellomting mellom å "kjøre volvo amazon i en evighet", og å anta at alt annet er søppel med ett et nytt produkt er på trappene, skulle tro det kom klart fram i diskusjonene om x48 du var med i... Da ble det jo også påstått det var stupid å ikke vente på x48.

 

AtW

Volvo Amazon er ikke søppel, den er bare en gammel vrak som fremdeles funker noenlunde.

 

EDIT:

Ja, jeg mente at det var "lurt" å vente på X48 i sin tid. Men flere i denne tråden er på grensen til fanatisme når de undervurdere x58.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Jeg hører at flere undervurdere X58, og vil gjerne kjøre sin Volvo Amazon i evighet.

 

Det finnes en mellomting mellom å "kjøre volvo amazon i en evighet", og å anta at alt annet er søppel med ett et nytt produkt er på trappene, skulle tro det kom klart fram i diskusjonene om x48 du var med i... Da ble det jo også påstått det var stupid å ikke vente på x48.

 

AtW

Volvo Amazon er ikke søppel, den er bare en gammel vrak som fremdeles funker noenlunde.

 

EDIT:

Ja, jeg mente at det var "lurt" å vente på X48 i sin tid. men det er på grensen til fanatisme å undervurdere x58 i de grader som flere gjør i denne tråden.

 

X48 er ingen Amazon, snarere en 2007-modell V70 isåfall. Makan til sammenligning... Vi får se hvor mye bedre X58 er enn X48, men du driter deg loddrett ut om ikke ytelsesforskjellen er rundt en dobling i favør X58. Så mye bør det faktisk være for at det skal være ordentlig utdatert.

 

Fin hype du skaper, skal passe på å grave fram disse innleggene dine når det dukker opp tester som viser intet mindre enn en helt moderat forbedring.

 

Å anklage andre for fanatisme er vel å kaste stein i glasshus sånn som du holder på...

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jo men det jeg leste om 45nm var ikke bare at den vil få høyere klokkefrekvenser, men også andre arkitekturielle forbedringer. Husker ikke linken, men dere google dere sikkert frem til det.

 

Vært bare bra for oss om AMD iallefall klarer å matche Intel på ytelse klokke for klokke. Bare DET hadde vært supert! ;)

Lenke til kommentar
Jeg hører at flere undervurdere X58, og vil gjerne kjøre sin Volvo Amazon i evighet.

 

Det finnes en mellomting mellom å "kjøre volvo amazon i en evighet", og å anta at alt annet er søppel med ett et nytt produkt er på trappene, skulle tro det kom klart fram i diskusjonene om x48 du var med i... Da ble det jo også påstått det var stupid å ikke vente på x48.

 

AtW

Volvo Amazon er ikke søppel, den er bare en gammel vrak som fremdeles funker noenlunde.

 

EDIT:

Ja, jeg mente at det var "lurt" å vente på X48 i sin tid. Men flere i denne tråden er på grensen til fanatisme når de undervurdere x58.

 

 

Jeg tror du overvurderer det hele litt vell mye her, Nehalem ser ut til å innfri, X58-brikkesettet ser bra ut men ikke ta seieren på forskudd her.. For flere privatpersoner blir Nehalem overkill, for endel entusiaster så står gaming høyt og det er ikke til å legge skjul på at Nehalem ikke ser ut til å innføre stort nytt innenfor gaming ytelse og samtidig som cache går ned så lurer jeg veldig på om det blir noe særlig bedre enn dagens Penryn i det hele tatt når det gjelder gaming (?)

 

Tror AMD har en reell mulighet med Deneb til å hamle opp med Nehalem innenfor gaming, Deneb skal jo se ut til å bli hakket vassere enn Penryn og om Nehalem ikke bedrer noe spesielt på spillytelsen så kan AMD fort bli gamerens favoritt, spesielt om Deneb koster endel mindre enn Nehalem.

 

Er jo endel nytt for AMD med Deneb og AM3 også, og når det gjelder gaming ser det ut som AMD kan friste med mer enn Intel.

Det Nehalem kommer med er jo mye som ikke er så alt for interessant for en gjennomsnittlig hjemmebruker eller gamer.

Lenke til kommentar

Jeg har respekt for at andre kan ha annet syn og meninger om X58. Hvis jeg høres overdrevet ut, det er for å imøtekomme de som vil gjerne bagatellisere de hele.

 

Mye tyder på at dette (ikke bare Core i7, men hele plattformen med alle nye godbitene sine) kan bli en overlegen plattform for både spillere, entusiaster, servere og mer ... . Men vi må nok vente på testene for å kunne være sikker på den ene aller andre synet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
24G ought to be enough for anybody.

 

En liten omskriving av Bill Gates berømte utsagn "640K ought to be enough for anybody" fra 1981?

 

Bare X37500? Det har da skjedd ørlite framskritt, husk at i 1981 var det "ingen" som hadde bruk for 640K, nå er det faktisk "mange" som har bruk for 24G.

Endret av Gool
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...