Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nå mitt V-Moda Crossfade LP2 i butikk uten problem, sikker på at M-100 ikke kommer i hylla en eller annen plass? Det er nok vanskelig å gå feil med M-100 uansett, slik du beskriver situasjonen.

 

 

Hodesett i butikker henges frem når de kommer på lager, uten noe dill dall. Ihvertfall på typisk Elkjøp og lignende, men innkjøring har ikke all verden å si. Du må lytte godt etter for å merke forskjell etter flere hundre timer og huske forskjellen fra da den var ny.

 

 

Edit: Angående forsterker vil en analog amp i all hovedsak forsterke lydnivået slik at svakere enheter bedre kan dra hodetelefoner med høyere impedans, mulig noen av dem også farger lyden. Kjøper man digital forsterker med DAC, kan man kontrollere omformingen av signalet bedre ved å velge en som endrer, eller ikke endrer, lyden slik man vil.

 

Slik jeg har skjønt det ihvertfall :)

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Review av Custom Ear Sleeves fra Hantek.

 

Jeg har lovet å poste den i en annen tråd, samt at jeg har nevnt at jeg skulle skrive et innlegg her (som åpenbart ble ganske lang), så her kommer det:

 

Etter nesten ett år med mine Shure SE535 var tiden inne for litt oppgradering. Jeg hadde allerede prøvd en annen kabel, hovedsakelig fordi jeg følte at den originale på 160 cm var litt for lang, samt prøvd skumpropper fra ComplyFoam. Enda begge oppgraderingene hadde sine fordeler, så har jeg endt opp med å gå tilbake til originalen etter en stund. Så hvorfor skulle jeg i denne omgang legge en tusenlapp på bordet og hvor vidt har det vært verdt det?

 

Jeg må starte med å si at jeg aldri har følt meg helt komfortabel med standardtupper laget av silikon eller gummi. Dytter du disse ikke langt nok inn i øret faller de ut, samt at isolasjonen blir som så. Dytter du disse hardt inn så trykker de så mye innefra at ørene bønnfaller deg om å dra de ut etter en halvtime. Slike vil også dette ut om du starter å spise eller å tygge tyggegummi. Det hender også at slike snur seg litt i ørekanalen slik at lyden blir merkbart forverret. Jeg har prøvd både runde tupper og ovale som på f.eks Klipsch-modeller, men det har aldri vært godt nok.

 

I det jeg kjøpte SE535 og prøvde ”Olives” (de medfølgende skumproppene) var det en stor forbedring. Du klemmer sammen skumproppen, putter den i øret og den utvider seg slik at tomrommet fylles, samtidig som at den er mye mykere enn en silikonpropp. Skum gir fortsatt etter min mening den beste isolasjonen, slik at man ikke engang merker at en skrikende barnehage går om bord på bussen. Så hvorfor i all verden skal man ikke bare bruke skumpropper og bli ferdig med det?

 

For det første så samler disse ørevoks i seg. Du må dra de av, vaske de, tørke de og putte de på igjen. Så trange som de kan være så har man hørt skrekkhistorier om kløner som har greid å knekke av røret tuppene tres på, slik at selve øreproppene har blitt ubrukelige. Ved å ta dem av og på, samt ta en vasketur her og der blir skummet slitt og man må snart se etter å kjøpe nye. Spesielt tydelig var det med T-100 fra ComplyFoam. Disse ble så godt som ubrukelig etter vask. Ettersom ørevoksen som samler seg i proppen gjør den vondere å bruke så har man ikke mye annet valg enn å kaste disse i søpla. Det andre punktet er at skum prøver å utvide seg og om du sitter med disse lenge kommer du til å merke det. T-100 har vært greiere på dette enn Olives, men du merker trykket fra begge. Når jeg skal ta en busstur til en annen by og skal totalt ha øreproppene i øret i rundt 5 timer så blir det altfor ubehagelig. Det begynner å klø etter halvannen time og spesielt bedre blir det ikke. Den ene gangen jeg tok buss og hadde skumpropper i øra i flere timer så hatet ørene mine meg og var såre i flere dager etterpå.

 

Ettersom SE535 alene kan regnes som en stor investering, samt at lyden (i alle fall etter min mening) står til prisen, samtidig som disse er svært portable så følte jeg for å ikke gi opp helt enda. Da det ikke er så lett å få til en ”re-shell” i Norge (sende inn dine standardpropper med dine øreavstøpninger og få tilbake innmaten av proppene i et formstøpt skall) var custom ear sleeves det eneste prismessig forsvarelige alternativet for meg.

 

Etter litt søking på nettet falt valget på Hantek. På bestillingstidspunktet bodde jeg en liten gåtur unna og ved å gjøre avstøpningen på stedet ville jeg slippe å betale noe ekstra for den delen. Samtidig følte jeg at det ville være kjekt å gjøre alt på samme sted. Personen som gjorde avstøpningen hadde gjort det mange ganger før og informerte om at SE535 var en av gjengangere til å lage custom sleeves til. Avstøpningen gikk greit, ingen bite-block ble brukt, noe jeg stusset over. Jeg ble i midlertidig forklart at han tar høyde for det og at det ikke er noe å bekymre seg over.

 

Ettersom bestillingen skjedde ikke så altfor mange dager før jul så tok det nesten en måned før jeg satt med proppene i handen. Disse kom i en liten brun konvolutt med bobleplast på innsiden. Inne der var det enda en liten pose hvor selve tuppene lå. ”Ta av og skyll med vann hvis møkkete. Rødt høyre – blått venstre.” Stort mer stod det ikke.

 

Operasjonen med å få de på mine SE535 var ikke så ille, utenom at man kunne lure litt på hvilken vei de skulle være vridd den første gangen. Etter ca. en uke har de løsnet såpass at SE535 kan ganske fritt vris rundt mens det avstøpte endestykket sitter inne i øret. Etter litt tilvenning så er disse raskere å få inn enn skumproppene, spesielt ute på vinteren. (Å stå og klemme sammen skum med fingertuppene i minusgrader bare så de endelig blir varme nok for å krympe ned i størrelse for å få dyttet dem inn i ørene er ikke alltid like underholdene, det får holde med en stiv kabel som ikke samarbeider i kulda). Inne i øret stikker de ikke noe lenger ut enn med skum, lue over øra går like fint.

 

Ettersom ørekanalen endrer formen litt avhengig av hvor mye kjeven er åpen så kommer ”tyggisproblemet” litt tilbake. Skum komprimeres ved enhver endring og gjør det ganske så umerkbart å tygge på noe med proppene i øret , mens silikon er fast. Åpner man kjeften litt for mye vil du med en gang merke at noe sitter inne i øregangen din. Med munnen lukket og i ro er det for så vidt ikke et stort problem.

 

For meg er det nesten to måter å ha de inne i ørene på. Dyttet veldig lett og forsiktig inn eller dyttet litt hardere inn. Når de ikke er dyttet så hard inn så er de mest behagelige, men isolasjonen kan lide litt av at det ikke er helt tett. Dette merket jeg først da en lastebil med kjetting kjørte forbi meg, noe jeg ikke er helt vant til å høre når jeg først har propper i øra. Ved å dytte de litt fastere inn så får man tilnærmet like god isolasjon som skum, men det kan kjennes at det presser litt mer. Alt i alt så er komforten god og etter 6-7 timer nesten helt sammenhengende i ørene med disse for et par dager siden har ikke jeg hatt noe irritasjon. So far so good, men påvirker disse lyden?

 

Jepp, det gjør dem. Mine SE535 fikk en merkbar boost i det øvrige registret. Diskanten kom mye mer fram og vel vitende om at diskant er noe som ikke er helt det sterkeste på SE535 ble jeg fort litt imponert. Uheldigvis for meg ble det heller til en ulempe. De som har hørt meg prate om Westone 3 behøver nok ikke lese spesielt nøye ut avsnittet. Riktignok ikke på alle, men på en god del innspillinger ble lyder som har med s, sh, th og tsh etc. uhyre skarpe. Jeg hører ikke på spesielt høyt om dagen heller, men det er noe som skjærer høl i huet på deg om volumet kommer noe særlig over hviskenivå. Jeg bruker SansaClip+ med RockBox uten equalizer. Filer er for det aller meste FLAC. På min Galaxy S2 med mp3-format hørtes en av sangene litt bedre ut, men lydkvaliteten totalt føltes dårligere. Ved å bytte tilbake til skum så hører man fortsatt at lyden er litt skarp, men det skjærer ikke gjennom hodet. Jeg har en gang i tiden lest at skarpe lyder kan skyldes isolasjonen, som er for så vidt nettopp det jeg har endret i mitt oppsett. Skarpheten er lik i begge ørene, så det tyder lite på en uheldig feil på den ene siden.

 

Jeg er virkelig ikke en tilhenger av å rote i EQ for å forbedre ting, men prøvde å skru litt inne i RockBox, som faktisk gir ganske mange muligheter. Ved å skru ned på forskjellige diskantnivåene for å få bort de irriterende skarpe lydene ble i midlertidig hele lydbildet endret og føltes mer grøtete, noe som var veldig klart ved å flippe EQ av og på. Lyden var med andre ord ikke tilfredsstillende i forhold til prisen for det totale oppsettet.

Jeg tenker å sende en e-post til Hantek og høre om de har noe å si om saken. Har dessverre vært så opptatt i det siste at jeg ikke en gang har hatt tid til å fullføre denne anmeldelsen før.

 

For å oppsummere så vil jeg si at avstøpningene i form av passform har blitt ganske bra. De er ikke alltid 100% behagelige, men om du har behov for å ha noe i ørene lenge så bør du rette nesa i retningen av noe formstøpt. Skal du bare isolere lyd ute mens du reiser til eller fra jobb/skole i kortere turer så kan du med fordel beholde skumpropper om det er det du har nå.

 

Mine kostnader for SE535 inkludert custom sleeves, ComplyFoam og en alternativ kabel er farlig nære 5000 kr totalt. For den prisen begynner man å nærme seg noen seriøse formstøpte propper. SE535 er gode propper og for dagens pris av 3000 er de absolutt verdt prisen mener nå jeg, men har du planer om å oppgradere til formstøpte propper eller egentlig ønsker kortere kabel med en gang, etc. så er det kanskje verdt å spare enda litt mer og bare gå for noe formstøpt med en gang. Jeg havnet bare i en slik situasjon hvor custom sleeves var det eneste prismessig forsvarlige alternativet på det tidspunktet, men om jeg hadde 5000 å bruke i dag hadde det nok neppe blitt SE535 og custom sleeves på toppen.

 

Under er noen bilder av oppsettet:

 

post-141363-0-13895700-1360016086_thumb.jpg

post-141363-0-58042900-1360016119_thumb.jpg

post-141363-0-55293700-1360016133_thumb.jpg

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tok nettopp frem mine Beats Studio etter å ha vært hjemme i Norge i 2mnd. Har til nå syns at lyden i hodetelefonene har vært helt ok, men nå er bassen og EQ plutselig helt GRUSOM. På noen sanger høres det ut som om jeg er under vann. Trenger sårt nye hodetelefoner, dette blir for drøyt.

Lenke til kommentar

Tok nettopp frem mine Beats Studio etter å ha vært hjemme i Norge i 2mnd. Har til nå syns at lyden i hodetelefonene har vært helt ok, men nå er bassen og EQ plutselig helt GRUSOM. På noen sanger høres det ut som om jeg er under vann. Trenger sårt nye hodetelefoner, dette blir for drøyt.

Det skjer ofte på beatsene. Hvis du snur på kabelen, skal det fikse seg. Dårlig kvalitet er det jo.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg endelig fått tatt avstøpning av ørene mine. Dagen jeg egentlig hadde planlagt at jeg skulle gjøre det fikk jeg en pinne i øret (såpass at jeg skrapte opp innsiden av ørekanalen og hørte susing i flere dager), så jeg har ventet lenge på at de skulle leges så jeg kunne få en skikkelig avstøpning.

 

Var ganske ubehagelig, men jeg ser at jeg har gått mye dypere enn nødvendig. Mulig det har

noe med saken å gjøre.

 

Nå er det bare å sende inn, vente på mine nye formstøpte propper og krysse fingrene for at resultatet blir bra.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Tok nettopp frem mine Beats Studio etter å ha vært hjemme i Norge i 2mnd. Har til nå syns at lyden i hodetelefonene har vært helt ok, men nå er bassen og EQ plutselig helt GRUSOM. På noen sanger høres det ut som om jeg er under vann. Trenger sårt nye hodetelefoner, dette blir for drøyt.

 

Nye batterier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Er det noen av dere som vet om en god hodetelefonforsterker som har fjernkontroll til volumet? Den skal drive et par AKG Q701, og kobles opp mot en Primare I22 DAC. Jeg har for øyeblikket en Schiit Asgard som jeg er veldig fornøyd med, men savner virkelig en fjernkontroll til volumet.

Lenke til kommentar

Jeg skal bruke litt gryn på oppgradering av lyd.

Har tenkt på: Shure SRH-940

Samt: Xonar Essence STX

 

Hvordan vil dette funke sammen, trenger jeg evt ekstern forsterker?

Har vurdert sånn som Little Dot MK2 for eksempel som forsterker.

Men trenger jeg det eller vil ha nytte av det?

Bruksområder er spilling og generell PC-bruk. Er kvalitetsbevisst og vil ha noe ordentlig.

 

Jeg har SRH-940 og er meget fornøyd med de, noen klager over litt lite bass,men med tau-modding så blir de meget gode.

Lenke til kommentar

Hei! :)

 

Kjøpte akkurat noen Bose IE2 -øreplugger.. Fornøyd, men et lite spørsmål: Siden jeg har Samsung Galaxy Note 2, og ikke iPhone så valgte jeg ikke i-versjonen, som var tilpasset Apple-produkter. Kunne jeg ha brukt Apple-pluggene med min Samsung? Hva får jeg ikke benyttet? Jeg antar at det er en knapp tilpasset volum/mute, og en mikrofon for å snakke.. Vil dette fungere på Samsung-telefonen? Hvis mikrofon fungerer, og mute/volum fungerer, er jeg villig til å bytte.

 

Takk for svar og hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...