Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Om dere joiner inn på hifisentralen.no f.eks, vil det være nok av tråder som omhandler dette med kabler m.m.

Viktig med riktig lengde f.eks, så du ikke får feedback, eller at anlegget ditt står vendt sørover, så jordens magnetiske felt ikke negativt påvirker lyden.

 

Eneste grunnen jeg ser til å bytte kabler, er for å enten få en annen tilkobling (2.5vs3.5 osv), vinklet tilkobling, lengre/kortere kabel, eller bare erstatte en dårlig kabel.

 

Ingen får meg til å bruke 5000 til på mine HD700, bare fordi en kabel med 99.9% sølv og en kjerne av indianer bein skal teoretisk kunne gi meg 1hz bedre respons i treble.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bestilte for litt tilbake kabler direkte fra kina, fikk kabler for en verdi av 6000kr i norge til 700kr på ebay pluss litt rundt andre steder(sammenlignet priser med andre skjermede,kryssede,r99.998%kobber,diameter kvadrat osv). Sjekket den ene kabelen som den samme som jeg hadde fra før bare 2meter lengre. Akkuratt samme kabel og 1500kr billigere.

 

Morsomt at en kan betale 1-200 kroner per kvalitetskabel.

 

Ps var rca og s/pdif kabler pluss en 6.3mm han til hunn for å få litt lengre kabel når jeg setter meg i sofaen. Brukte en vanlig 3.5mm før og de altig plagde meg at jegmistet bass pluss diskant via den. Ikke lengre :) Trengte en del forskjellig til den nye hodetelefon riggen pluss utbutting ved pc-en i stua.

Endret av Leonarfd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Mine V-Moda Crossfade 2 har 3.5mm plugg i hver ende, så den er bare å bytte ut. Den ene enden har noe smart knekkbeskyttelse attåt.

 

Klarte å ødelegge den ene driveren på mitt DT-990, så kjøpte ny hos BD og lodda i vei. Ingen problem om man bare har tunga rett i munnen.

 

Hvordan ble det seendes ut? Tenker spesielt på den delen av kabelen som går inn i klokken.

Lenke til kommentar

Kjønnet er ikke det viktigste, men etter min erfaring får du best effekt om du bruker samme kjønn som datteren til designansvarlig hos produsenten sin dukke har..

 

For å ikke spore helt av her kan jeg meddele at jeg nå har mottatt "impression kit" fra Cosmic Ears, og skal snart i gang med avstøpningen. Det vil si; det blir ikke i dag da jeg er aleine med datteren min på rett over ett år. Tviler på hun er en god assistent når det kommer til slikt.

Lenke til kommentar

Siste nummer av Stereophile dumpet ned i Zinio-leseren min forleden dag. Jeg la merke til at de hadde en omtale av B&W P3 og Beats Solo HD (Beats og Monster skilte lag ifjor).

 

I julen kjøpte nemlig min nevø og niese hver sin Beats Solo HD (de var på tilbud og kostet under 1000 kr). Og de var klare på at de ikke ville ha billigsaker som f.eks. Skullcandy. Da jeg spurte om hvorfor de ville ha akkurat Beats Solo HD, fikk jeg imidlertid inntrykk av at det var designet som gjorde hodetelefonene så attraktive (dette var min niese villig til å betale 500 kr ekstra for, da fargen hun ønsket seg ikke var tilgjengelig i en "vanlig" butikk). Lydkvaliteten kom i andre rekke.

 

Tilbake til Stereophile-artikkelen: Jeg tenkte at Stereophile kanskje ville ta på Beats med silkehansker, for ikke å fornærme annonsørene sine. Stereophile pleier ikke akkurat å være krasse i tonen, selv når de ikke er overbegeistret for et produkt.

 

Men her ble jeg overrasket, fordi de la ikke fingrene imellom i sin beskrivelse av hodetelefonens lydmessige kvaliteter. Noen sitater:

 

In fact, everything was clearer through the B&Ws. I would never think of the B&W P3s sound as "analytical", but compared to the Beats Solo HDs, it was Peggy Noonan, Mary Schapiro, Joe Buck. It broke things down, made better sense of the music, had me tuning in to different aspects of the sound and listening morre intently. The Beats, on the other hand, shoved along by their thick, heavy bass, sounded soft, distant, and congested, and tended to present all of the music on a single, poorly defined plane. ...

 

Beats has always stressed the importance of high-quality sound, but Audiophiles have often criticized Beats 'phones for providing a level of performance incommensurate with their price. ... I feel this criticism is justified.

 

Men de skriver noen positive ting også, og skriver bl.a.:

 

In a sense, Beats is doing a service to the high-end audio industry by convincing young people that it's okay to spend $200 or more for a good audio experience.

 

 

Jeg for min del synes det er kjekt at markedet for hodetelefoner har økt betydelig de siste årene, takket være bl.a. portable avspillere (deriblant smarttelefoner). Men utvalget har økt i begge ender av segmentet, og jeg ser at flere og flere produsenter lanserer flaggskip-produkter.

 

Når det gjelder lydkvaliteten til Solo HD: Jeg benyttet anledningen til å testlytte uformelt på dem, men lyden minnet meg om Dr. Dre Studio. Litt for mye staffasje, med bl.a. overdreven bass og en tilslørt mellomtone og diskant. Ikke så grusom lyd som fra f.eks. Skullcandy, men det finnes kanner med bedre lyd til lavere eller samme pris (dette får meg til å tenke på ukalibrerte TV-skjermer, med sine overdrevne farger og kontrast. Det kan kanskje se attraktivt ut ved første øyekast, men man innser fort at det blir slitsomt å se på, for ikke å snakke om at presentasjonen er ganske farget, bokstavelig talt).

Lenke til kommentar

Ikke for å spore av helt, men siden vi er inne på ting som angivelig "skal gi bedre lyd" så er Denons Cat5 kabel til 499$ som til og med har piler for å vise hvilken vei du skal koble den inn for "optimum signal transfer" fortsatt en solid deltager :)

 

Du bør sjekke ut omtalene av kabelen på Amazon.com :) Det er vel få produkter som har fått gjennomgå såpass mye i form av sarkasme og latterliggjøring (over 500 omtaler, nesten alle useriøse men fulle av humor).

 

Her er et sitat fra en av de mest likte omtalene:

 

Why did it have to be blue?

I knew my day was going to improve when the truck pulled up at my home with this cable deep within. No ordinary truck, this one was Holy White, and the gold Delivery logo sparkled like a thousand suns reflected through shards of the purest ice formed with unadulterated water collected at the beginning of the universe. The driver, clad in a robe colored the softest of white, floated towards me on the cool fog of a hundred fire extinguishers. He smiled benevolently, like a father looking down upon his only child, and handed me a package wrapped in gold beaten thin to the point where you could see through it. I didn't have to sign, because the driver could see within my heart, and knew that I was pure. Upon opening the package, an angelic choir started to sing, and reached a crescendo as I laid this cable on my stereo system. Instantly, my antiquated equipment transformed into components made from the clearest diamond-semiconductor. The cable knew where to go, and hooked itself into the correct ports without help from me - all the while, the choir sang praises to the almighty digital god. With trepidation, I pushed "play," and was instantly enveloped in a sound that echoed the creation of all matter, a sound that vibrated every cell in my body to perfection. I was instantly taken to the next plane, where I saw the all-father. I knew with my entire soul, that all was good in the world.

 

But then I realized the cable was blue, so I only gave it one star. I hate blue.

 

EDIT: Fant en annen omtale som var litt morsommere.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

For å ikke spore helt av her kan jeg meddele at jeg nå har mottatt "impression kit" fra Cosmic Ears, og skal snart i gang med avstøpningen. Det vil si; det blir ikke i dag da jeg er aleine med datteren min på rett over ett år. Tviler på hun er en god assistent når det kommer til slikt.

Kan man gjøre dette selv altså? Interessant. Jeg har nemlig lyst til å få støpt noen skikkelige proppr som skal brukes til konserter. Har uvanlig god hørsel til å være midt i tyveårene (ihvertfall når det gjelder høye frekvenser, noe som i og for seg er en plage) og ønsker å ta vare på hørselen.

 

Tenkte også dette var en god anledning til å unne seg formstøptein-ears etter hvert, når man alerede hadde avstøpningen...

Lenke til kommentar

Beste portable hodetelefoner opp til ca. 1000 kr? Skal brukes mot mobil (Galaxy Nexus + Spotify) og må kunne foldes sammen minimum legges flate. Har sett litt på AKG K 451 som har fått 5/5 stjerner av WhatHIFI. Andre gode alternativer? Hører på rock, hard rock, prog rock osv. :)

 

Er blitt litt lunken til K451, virker litt små og puslete. Er Klipsch Image One å anbefale?

Har også sett på AKG K619DJ, men har lest at utstrakt bruk av plastikk er ein ulempe, samt veldig stort fokus på bass. Audio Technica ATH-WS55i virker også spennende.

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

Beste portable hodetelefoner opp til ca. 1000 kr? Skal brukes mot mobil (Galaxy Nexus + Spotify) og må kunne foldes sammen minimum legges flate. Har sett litt på AKG K 451 som har fått 5/5 stjerner av WhatHIFI. Andre gode alternativer? Hører på rock, hard rock, prog rock osv. :)

 

Er blitt litt lunken til K451, virker litt små og puslete. Er Klipsch Image One å anbefale?

Har også sett på AKG K619DJ, men har lest at utstrakt bruk av plastikk er ein ulempe, samt veldig stort fokus på bass. Audio Technica ATH-WS55i virker også spennende.

 

Jeg kjøpte AKG K450 for et år siden, og puslete er ikke hvordan jeg vil beskrive de. Tålt endel juling, veldig små og portable å reise med, men gir bra lyd og isolering (fly m.m.)

Og ikke noe galt med å bruke plastikk, bare det brukes riktig.

Lenke til kommentar

Kan man gjøre dette selv altså? Interessant. Jeg har nemlig lyst til å få støpt noen skikkelige proppr som skal brukes til konserter. Har uvanlig god hørsel til å være midt i tyveårene (ihvertfall når det gjelder høye frekvenser, noe som i og for seg er en plage) og ønsker å ta vare på hørselen.

 

Tenkte også dette var en god anledning til å unne seg formstøptein-ears etter hvert, når man alerede hadde avstøpningen...

Ja, det kan man. Jeg har aldri gjort det på meg selv, men har hjulpet andre med det. Det er ganske rett frem, og noe alle burde få til. Ligger flere gode videoer på youtube om du er interessert i fremgangsmåten.

 

Jeg gikk selv for Cosmic Ears som en billig måte å få testet formstøpte propper. Billigste modellen, som er den eneste de har inne for øyeblikket, kommer på rundt 1 000 kr.

Endret av Phileas Fogg
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte AKG K450 for et år siden, og puslete er ikke hvordan jeg vil beskrive de. Tålt endel juling, veldig små og portable å reise med, men gir bra lyd og isolering (fly m.m.)

Og ikke noe galt med å bruke plastikk, bare det brukes riktig.

 

Meinte ikkje puslete som i byggekvalitet, men heller faktisk størrelse. Valgte til slutt Audio Technica ATH-WS55i. Regner ikkje med at eg får full funksjonalitet med fjernkontrollen på ledningen (derav "i"'en), men volum opp og ned skal vel fungere har eg fått inntrykk av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...