Gå til innhold

Test: TomTom Go 920


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant GPS. Det virker som TomTom er blant de mest fleksible GPS'ene for tida.

 

Jeg ser at forskjellene på modellene 520, 720 og 920 bare er hvilke kart som er innebygget og mengden minne. Hvis man bare skal kjøre i Norden så virker det som 520 holder i lange baner.

 

Tillat meg et lite nybegynnerspørsmål også: Hva er poenget med mye minne i GPS'en? Siden disse støtter SD-kort så blir det vel enklere og billigere å bruke et SD-kort fremfor å kjøpe en dyrere modell med mer innebygget minne?

 

Ellers: Flotte mørketidsbilder fra Tromsø :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg ser at forskjellene på modellene 520, 720 og 920 bare er hvilke kart som er innebygget og mengden minne. Hvis man bare skal kjøre i Norden så virker det som 520 holder i lange baner.

Om du bare skal navigere, vil vel også TomTom One fungere i lange baner :)

 

Her finner du forresten fyldigere spesifikasjonsliste og flere forskjeller:

http://www.tomtom.com/products/category.ph...&Language=1

 

For eksempel har Go920 medfølgende fjernkontroll og en 3,5 millimeters minijack i stedet for 2,5 mm.

 

Tillat meg et lite nybegynnerspørsmål også: Hva er poenget med mye minne i GPS'en? Siden disse støtter SD-kort så blir det vel enklere og billigere å bruke et SD-kort fremfor å kjøpe en dyrere modell med mer innebygget minne?

Det stemmer. SD-kort finnes i store størrelser med plass til mange kart. Men begge deler er vel alltid bedre, med både stort musikkbibliotek og masse kart samtidig osv. :)

 

Ellers: Flotte mørketidsbilder fra Tromsø :thumbup:

Synd den GPS-en skulle stå i veien ;)

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Å kalle dette en TEST er vel ganske drøyt! I beste fall vil jeg kalle det en overfladisk omtale av en som ikke har satt seg særlig inn i hva han skal skrive om!

Jeg kunne nevnt mye, men velger å nøye meg med følgende horrible sitat:

 

"Go 920 er basert på operativsystemet Windows CE, og det finnes derfor også tredjeparts programvare som passer til GPS-en."

 

Det er uforståelig at det går an å skrive dette om en GPS som kjører under Linux! Det er jo direkte misvisende. Dette skrev Amobil også om GO720 i sin tid, noe jeg og mange andre ba om ble korrigert. Men, nei, Amobil innrømmer ikke feil, men fortsetter i samme stil.

 

Dette var lavmål! :thumbdown:

Lenke til kommentar

"Go 920 koster 700 kroner mer enn Go 720. For disse pengene får du bare en fjernkontroll for passasjerene dine, og kart for USA og Canada"

 

Hva med at 920 har innebygd sensorer som gjør at den fungerer bedre i tunneller og mellom høye bygninger? Dette mener jeg er den største forskjellen mellom de to og er grunnen til at jeg vil kjøpe 920!

Lenke til kommentar

Jeg er storfornøyd med min TomTom 920 men det er 2 store minus.

 

Microfonen som er i enheten er veldig dårlig slik at handsfree blir ubrukelig og batterikapasiteten er utrolig dårlig, varer toppen 30 min.

 

Enheten kjører heldigvis ikke Windows CE som amobil feilaktivt skriver i denne "testen"

Lenke til kommentar

Jeg stusser også på hvorfor det i alle tester her insisteres på at TomTom 9xx bruker Win CE, når de kjører Linux ( kildekoden ligger tilgjengelig hos TT).

Har selv det gamle "flaggskipet" TT GO910, og ved hard reset er det faktisk akkurat samme velkomstlyd (sabmbatrommen) som i Ubuntu, det var det som fikk meg til å sjekke litt nærmere hva slags OS det var :D

Om det er bra eller dårlig ifht Windows vet jeg i grunn ikke. Jeg var dessverre en del plaget med ustabillitet og oppheng, samt tilfeldig om lystyrken ble regulert og gikk over til nattmodus når det ble mørkt, men virker som det har blitt mer stabilt ettersom ny programvare har kommet, så lenge siden det har vært trøbbel her nå.

 

Simen1 Lagt til 04/01-2008 : 13:58

Interessant GPS. Det virker som TomTom er blant de mest fleksible GPS'ene for tida.

Jeg vil i alle fall varmt anbefale det, bortsett fra de nevnte tidligere stabillitetsproblemene har min "gamle" 910 fungert knallbra som GPS. Tomtom er også flinke med å lage ny software, som er enkelt og legge inn fra Windos/MAC. Har feks gjennom nye oppdateringer fått mulighet til å redigere kart og denslags som de nye har fått, også på min gamle. Og Tomtom har også et levende aktivt forum, slik at man hele tiden kan være oppdatert på fotobokser og POI. (de orginale blir jo fort gamle)

 

Tillat meg et lite nybegynnerspørsmål også: Hva er poenget med mye minne i GPS'en? Siden disse støtter SD-kort så blir det vel enklere og billigere å bruke et SD-kort fremfor å kjøpe en dyrere modell med mer innebygget minne?

Min har jo en 20GB harddisk, og ærlig talt er det etter min mening 90% bullshit, 10% "nyttig". Jeg har feks både det det orginale kartet og det nyeste Europa + USA kart innstallert, og det finnes også tredjeparts programvare så man kan se film på den, som jo krever plass.

Men det er vel en grunn til at Tomtom har gått vekk fra harddisk på siste toppmodell, bla blir den nye vesentlig slankere, og et minnekort er nok for normal bruk vil jeg si. Det som er kjekt og ha, og som vel ikke følger med på de billigste er fjernkontrollen, den ville i alle fall ikke jeg vært uten. :)

 

En ting som irriterer meg av og til med TomTom (vet ikke om det er endret på) er det at man MÅ skrive inn by eller Kommune for å finne en vei. Mer enn en gang har jeg lurt på hvilken by eller kommune en eller annen adresse faktisk ligger. Burde vært mulig å søke rett på vei, som et ekstravalg, så får det heller være at man i de tilfeller må skrive navnet helt ut.

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
Synd at ikke alle kablene kan koples til foten på enheten slik Garmin har det på sine,da slipper en å styre med kablene hver gang en tar ut/inn enheten av bilen, ellers ser denne veldig interessant ut og ser den har fått alle de funksjonene som garmin har på sine største modeller .

Akkurat det stusset jeg også litt på når jeg så bildene, for på min gamle 910 er alle ledninger i foten, så enheten er lett og ta ut og inn. Men det er muligens delte meninger om hva som er mest hensiktsmessig siden de har gått bort fra dette på 920... :hmm:

Lenke til kommentar
Synd at ikke alle kablene kan koples til foten på enheten slik Garmin har det på sine,da slipper en å styre med kablene hver gang en tar ut/inn enheten av bilen, ellers ser denne veldig interessant ut og ser den har fått alle de funksjonene som garmin har på sine største modeller .

Akkurat det stusset jeg også litt på når jeg så bildene, for på min gamle 910 er alle ledninger i foten, så enheten er lett og ta ut og inn. Men det er muligens delte meninger om hva som er mest hensiktsmessig siden de har gått bort fra dette på 920... :hmm:

 

stemmer,910 har det og de fleste levrandører kommer med dette,derfor rart at TT velger det bort,dette punktet var et av de avgjørende for at jeg valgte Garmin sist jeg kjøpte,hadde da kjørt en tid med både garmin og TT i bilen.

Lenke til kommentar
Fasinerende hvor engasjerende GPS har blitt. Er det egentlig noe spesielt med denne? GPS'er er jo dørg kjedelige, eller? Er det ikke bedre å kjøpe en bil med integrert GPS og integrerte skjermer for å se film?

Tja,jeg syns ikke det er kjedelig, jeg finner det meget nyttig. Naturligvis er nytteverdien individuell, og hva man syns er kjedelig er vel enda mer individuellt...

Vedrørende å se film er min mening som nevnt tidligere, at dette ikke er spesielt nyttig, og jeg er ening i at en dedikert skjerm for dette vil være et bedre alternativ. Det jeg syns er nyttig er kart og handsfree funksjon. Bil med intergrert navigasjon er bedre i form av at skjermen som regel er bedre (dersom det ikke er av aller enkleste typen), og man slipper å ta ut og inn noe. Men dette har jo vært forbehold luksusbiler frem til få år siden, og i dag blir det mer og mer vanlig i enklere biler, men fortsatt snakker vi da nye biler. En annen ting er at en bærbar er langt mer konfigurerbar, det er lett å legge inn sine egne interessepunkter, oppdaterte fotoboksdatabase osv. Man kan også lage og gå gjennom kjøreruter hjemme i stua.

Så jeg syns faktisk det er både fordeler og ulemper ifht fast installasjon, selv om hovedgrunnen er dårlig tilgjengelighet i rimelige biler.

 

DMPoWer Lagt til I dag, 11:59

Tragisk at ikke TMC er innebygget denne gang heller. Svakt av Tomtom når dette er inkludert i billigere merker og modeller.

Ja, det er jo litt rart. Hva er egentlig status med TMC i Norge nå, har man kommet igang skikkelig her enda?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...