Gå til innhold

Test: TomTom Go 920


Anbefalte innlegg

Morosm liten sak, det skjer tydeligvis mye i embedded markedet for tiden. Ble litt nysgjerrig når jeg så den kjørte linux (pluss at jeg husket du snakket om det pcp160). Fant en artikkel med en del info og lenker:

http://www.linuxinsider.com/story/59128.html

Jeg lurer på hvilke muligheter som ligger i å åpne døren til det universet av muligheter linux byr på den. Mangel på tastatur er vel kanskje den største begrensningen. Ellers ser jeg at openmoko prosjektet allerede har funnet veien inn i en GPS sak:

http://linuxdevices.com/news/NS3503273639.html

TomTom har vært veldig flinke med å legge ut kodebasen:

http://www.tomtom.com/page.php?Page=gpl

Virker som alle TomTom Go er utstyrt med ARM CPU, dette betyr at man i utgangspunktet kan kjøre Debian på den og dermed tappe seg inn på et vell muligheter. Ser at noen har prøvd å samle informasjon om relevante applikasjoner her:

http://tuxmobil.org/linux_gps_navigation_applications.html

 

Har det ikke vært for at jeg allerede har en bil med navigasjon, skulle jeg gjerne lekt litt med denne. Morsomt å høre om noen har testet applikasjoner på denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig status med TMC i Norge nå, har man kommet igang skikkelig her enda?

 

Har ikke fulgt så veldig med, men sitter med samme oppfattelse som deg om at det ikke har kommet ordentlig igang. Syns derfor det har vært rart at TomTom har reklamert for den såkalte "map share" på TV, som vel er TMC...?

Lenke til kommentar
Del Lagt til I går, 19:12

Morosm liten sak, det skjer tydeligvis mye i embedded markedet for tiden. Ble litt nysgjerrig når jeg så den kjørte linux (pluss at jeg husket du snakket om det pcp160). Fant en artikkel med en del info og lenker:

http://www.linuxinsider.com/story/59128.html

Jeg lurer på hvilke muligheter som ligger i å åpne døren til det universet av muligheter linux byr på den. Mangel på tastatur er vel kanskje den største begrensningen.

Det skulle vel være gode muligheter for utvikling ja, stemmer også at det er ARM CPU som brukes i TT GO. Har også sett at det er (var?) et initiativ når det gjelder akkurat TTogså her http://www.opentom.org/Main_Page, men det virker ikke som det skjer så mye akkurat på den fronten, som de sidene du linket til. Har ikke fulgt så nøye med egentlig, og selv har jeg ikke brukt annet enn noe mediaplayer- programmer, og et ganske fint logge- program fra tredjepartsleverandør. En ting jeg godt kunne tenke meg var at "TomTom Home" (programmet som altså gjør at man kan bruke enheten på feks laptop, og sørger for enkel programvareoppdatering, kartdeling osv) også ble laget for U/Kubuntu. Men det kommer kanskje, MAC har i det minste blitt støttet nå.

 

deep750 Lagt til I går, 19:36

QUOTE(pcp160 @ 08/01-2008 : 17:36)

Hva er egentlig status med TMC i Norge nå, har man kommet igang skikkelig her enda?

 

 

Har ikke fulgt så veldig med, men sitter med samme oppfattelse som deg om at det ikke har kommet ordentlig igang. Syns derfor det har vært rart at TomTom har reklamert for den såkalte "map share" på TV, som vel er TMC...?

Ja ok, det var egentlig et spørsmål, ikke en påstand fra min side. Begynner jo å bli en stund siden jeg kjøpte min TT, men vurderte for en stund siden om jeg skulle kjøpe TMC til min 910, men kom da til at det ikke hadde stort for seg i Norge på det tidspunkt. Men tenkte kanskje situasjonen var endret. I andre land er dette sikkert kjekt å ha.

 

Map Share er av de tingene som nå også har kommet til gamle TT GO, gjennom ny programvare. Det fungerer gjennom datamaskinen, og er ikke avhengig av TMC. Når man kobler til TT Home, sendes og mottas endringer via denne, dersom man velger å benytte seg av dette. Selv bruker jeg det så langt bare til å gjøre mine egne endringer, feks stenge veier, eller endre enveiskjøringer, så har ikke så mye erfaring i praksis med delingen.

Står litt om hvordan det virker her Yournav.com: TomTom Map Share: how & what?

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Jeg leverte tilbake min tomtom go 520 på elkjøp idag fordi når jeg brukte den som handsfree var det ubrukelig lyd hos dem jeg snakket med. Har planlagt å skaffe meg en go 920 på bakgrunn av hva som står om handsfree lyden i denne artikkelen. Er det noen her som kan skrive noen ord om hvordan de opplever handsfree lyden på go 920?

Lenke til kommentar
Jeg leverte tilbake min tomtom go 520 på elkjøp idag fordi når jeg brukte den som handsfree var det ubrukelig lyd hos dem jeg snakket med. Har planlagt å skaffe meg en go 920 på bakgrunn av hva som står om handsfree lyden i denne artikkelen. Er det noen her som kan skrive noen ord om hvordan de opplever handsfree lyden på go 920?

Har 520 og 920 ekstern mikrofon eller?

Jeg kan egentlig ikke svare på ditt spørsmål siden jeg ikke har 920, men jeg kan i alle fall si at min GO910 med innebygget mikrofon fungerer elending. Men på den følger det med ekstern mikrofon, som jeg har festet på solskjerm, og med dette fungerer det godt hos meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg brukte kun intern mikrofon. Men selv om jeg holdt tomtom'en helt opp til ansiktet var lyden veldig dårlig hos dem jeg snakket med. Leste på ett forum tidligere i dag at en kar hadde sendt sin tomtom go 520 til tomtom support for å få byttet intern mikrofon. Når han fikk den tilbake var alt OK lydmessig.

Lenke til kommentar

Ok tetollef, da er det kanskje en svakhet på den modellen. Jeg testet vel aldri å snakke sånn helt rett i mikrofonen, bare lent meg litt mot den kan man vel si. Er jo et stykke fra der den sitter til der mitt hode normalt er når jeg kjører bil, og det fungerte som nevnt relativt dårlig syns jeg.

 

He he, og nå er det nok for sent å gjøre noe "rettferdig" test med min innebygde mikrofon, siden jeg var "smart" nok til å kjøre en binders godt inn i mikrofonhullet da jeg måtte resette min TT første gangen... :whistle:

Litt flaut egentlig, men etter hva jeg har sett på div forum er jeg ikke den eneste som har gjort den tabben med 910/710, så trøster meg med det. Ikke har jeg bruk for den heller, siden den uansett var mye dårligere enn den eksterne.

Lenke til kommentar

Jeg har 920 og den fungerer veldig dårlig som handsfree.

 

Microfonen er så dårlig at folk jeg snakker med har store problemer med å høre hva jeg sier. Visst jeg har GPS'en 20 - 30 cm så fungerer det greit.

 

Hvorfor har ikke forfatter av denne artikkelen fikset opp i feilene som har blitt påpekt ett utall av ganger i kommentar feltet ?

Lenke til kommentar
Betyr det også at 920 kommer uten medfølgende ekstern mikrofon bergetun?

 

Jeg kjøpte min i USA og jeg fikk ikke med ekstern mikrofon.

Ok, det er jo litt synd i såfall. Stiller meg egentlig litt undrende til om GO920 er en verdig arvtager etter GO910, det virker som de har forenklet en del ting som feks, mic, tilkobling i fot, lagringsplass, og kartverk. Men så kostet jo GO910 7000 kroner da den kom, så de har kanskje et ønske om å gjøre arvtageren litt mer folkelig kostnadsmessig...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...