Gå til innhold

Tar teknologien knekken på oss?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig jeg er rar, men jeg får fnatten av å ikke være tilgjengelig. Mobiltelefonen er aldri slått av, og alltid med meg. Jeg er alltid på MSN Messenger når jeg bruker en datamaskin, og jeg går ikke noe sted uten mitt kjære bankkort. Teknofreak? Mulig.

Lenke til kommentar
Synes det er greit å bare overse at tlf ringer og at folk babler til meg på msn innimellom.. greit å bare komme seg litt vekk

synes det samme selv.. veldig greit å fortsatt kunne ha muligheten til å gå vekk fra pcen og at folk ikke har mulighet til å komme i kontakt med deg hele tiden.

Idet samfunnet blir sånn at man uansett kan få tak i en annen person så tror jeg at teknologien veldig kjapt vil senke produktivitet veldig mye mer enn den gjør nå

Lenke til kommentar

Teknologi gjør oss mer effektive på mange måter, men på andre måter feiler det. F.eks bruker vi nå stadig mer av vår oppmerksomhet til å se reklamer, på TV, høre de på radio, høre de på internett, se plakater over alt, produkter og mennesker (særlig de sportslike) som er nedlesset av reklame som vil sjele litt av vår oppmerksomhet. Reklame er egentlig en ond spiral som er vanskelig å stoppe siden alle "må" reklamere for å få solgt varene sine. Jo mer reklame jo mer får de solgt, og jo mer må konkurrentene reklamere for å henge med. Hvis dette fortsetter i det uendelige så jobber til slutt hele menneskeheten med å reklamere for produkter som ingen produserer lengre, fordi alle jobber innen reklame, og alle sitter våken 24 timer i døgnet fordi reklamen overøser oss 24 timer i døgnet. En plass må det stoppe, jeg lurer bare på hvor.

 

Det er også en annen trend som er urovekkende i vårt teknologiske samfunn. Det er at SMS'er, tilgjengeliget, epost, IM osv krever at man bytter tankemodus hele tiden. Man får aldri konsentrert seg om en ting i lang tid slik man fikk gjort før i tiden. Dette fører til at mellomtidshukommelsen blir mindre brukt, og at korttidshukommelsen blir mer brukt. Evnen til å tenke lange tankerekker minker. Det er jo litt bekymringsverdig.

 

For noen år siden var jeg på lang ferie med seilbåt og seilte blandt annet over atlanteren. Hele turen tok 3 måneder, og jeg fikk bare sjekket mail 5-6 ganger i løpet av hele turen. Det var litt rart å være så utilgjengelig i så lang tid, men også en merkelig befriende følelse også. Hvis jeg skal på en tilsvarende tur igjen så kommer jeg ikke til å ønske meg satelittforbindelse til internett.

Lenke til kommentar
Det er også en annen trend som er urovekkende i vårt teknologiske samfunn. Det er at SMS'er, tilgjengeliget, epost, IM osv krever at man bytter tankemodus hele tiden. Man får aldri konsentrert seg om en ting i lang tid slik man fikk gjort før i tiden. Dette fører til at mellomtidshukommelsen blir mindre brukt, og at korttidshukommelsen blir mer brukt. Evnen til å tenke lange tankerekker minker. Det er jo litt bekymringsverdig.

En annen side ved den raske mellommenneskelige interaksjonen, som muliggjøres av ny teknologi, er at vi mister evnen og tålmodigheten til å handle langsiktig. Vi venner oss rett og slett til et veldig kort mellomrom mellom handling og reaksjon.

 

Forskning tyder på at generasjonene som vokser opp nå, har en annen forventning til øyeblikkelig tilbakemelding og belønning, på det de foretar seg, enn det foreldregenerasjonen hadde. Jeg tror dette kan få negative konsekvenser for samfunnsutviklingen. Kortsiktig tankegang i politikk, forretningsutvikling, mm er sjeldent positivt.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å være pålogget på MSNM hele tiden, men jeg har begrenset kontakt med folk. Vanligvis snakker jeg bare med dem om ting jeg ikke tør å snakke om "live", hehe.. men begrenser slik følelsesløs kontakt med dem jeg faktisk vil gjøre inntrykk på.

 

Da jeg leste overskriften på denne saken, var det første som slo meg "Matrix" og "Singularity", altså en annen måte teknologien kan ta knekken på oss på.

Lenke til kommentar

En må sette litt grenser selv. SMS meldinger er ganske greit når det ikke blir for store mengder av det. E-post er jo ganske genial måte å nå folk på selv om datamaskiner og sånt er avslått. E-post synes jeg blir en befriende teknologi hvis en ser bort ifra SPAM.

 

SMS krever at mobilen er på sånn innimellom. En har absolutt ingen garanti for at SMS tapes på veien. Med e-post vil en normalt få tilbakemelding om at noe gikk galt. :roll:

Lenke til kommentar
En må sette litt grenser selv. SMS meldinger er ganske greit når det ikke blir for store mengder av det. E-post er jo ganske genial måte å nå folk på selv om datamaskiner og sånt er avslått. E-post synes jeg blir en befriende teknologi hvis en ser bort ifra SPAM.

 

SMS krever at mobilen er på sånn innimellom. En har absolutt ingen garanti for at SMS tapes på veien. Med e-post vil en normalt få tilbakemelding om at noe gikk galt. :roll:

vet ikke om fungsjoen finnes enda , men før fikk man altids raport når en sms ble levet , aa back in the old days , det verste er med dagens teknologiske framskritt kan man si dette om ting som skjedde for 6mnd-1år siden ,for da er mye allerede utdatert eller opdatart

 

med msm har man jo muligheten til og hake av om man er opptatt , jeg har denne fungsjonen altids på :p

mobilen kan slås av , er det viktik kan di ringe på hustelefonen eller møte opp på døra , jeg trenger ingen forvarsel for og få besøk , som mange andre jeg kjenner trenger , kan ikke stikke innom en tur liksom , må ringe og si at jeg kommer .

Lenke til kommentar

Denne artikkelen er 35 år for sent ut, for så gammelt er begrepet "information overload".

 

Skal en gjøre noe kontruktivt, er jeg overbevist om at signal-støy-nivået er der en bør sette inn støtet. Noe så banalt som å lese igjennom email før en sender den ut, fjerne alle unødvendigheter og uklarheter, vil spare både tid og krefter.

 

Et lignende problem har en i møter, de er for lange, med for mange mennesker som i for stor grad ikke har forberedt seg, og kaster bort tiden til alle med sine "Ehhh..." og "Øhhhh...". Bruker en bare 2 minutter på å forberede seg, sparer en 5 minutter pr. møtedeltager.

 

Selv opplever jeg email som mer konsise, mens telefonsamtaler oftere sklir ut.

Lenke til kommentar
Det er også en annen trend som er urovekkende i vårt teknologiske samfunn. Det er at SMS'er, tilgjengeliget, epost, IM osv krever at man bytter tankemodus hele tiden. Man får aldri konsentrert seg om en ting i lang tid slik man fikk gjort før i tiden. Dette fører til at mellomtidshukommelsen blir mindre brukt, og at korttidshukommelsen blir mer brukt. Evnen til å tenke lange tankerekker minker. Det er jo litt bekymringsverdig.

En annen side ved den raske mellommenneskelige interaksjonen, som muliggjøres av ny teknologi, er at vi mister evnen og tålmodigheten til å handle langsiktig. Vi venner oss rett og slett til et veldig kort mellomrom mellom handling og reaksjon.

 

Forskning tyder på at generasjonene som vokser opp nå, har en annen forventning til øyeblikkelig tilbakemelding og belønning, på det de foretar seg, enn det foreldregenerasjonen hadde. Jeg tror dette kan få negative konsekvenser for samfunnsutviklingen. Kortsiktig tankegang i politikk, forretningsutvikling, mm er sjeldent positivt.

Så det er forklaringen på hvorfor FRP gjør det så godt om dagen. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...