Gå til innhold

Fremtidens trådløse teknologi skal hete Wi-Fi 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå prøver de seg nok en gang og kutter ut bokstavene til fordel for tall. Neste generasjon Wi-Fi, som de mer nerdete av oss allerede kjenner som 802.11ax, skal nemlig bli enda bedre kjent som bare Wi-Fi 6.

Jepp, sjette generasjon Wi-Fi, altså.

Det er greit å vite at de eldre standardene også vil bli kjent under den samme nummereringskonvensjonen. 802.11ac blir altså kjent som Wi-Fi 5 og 802.11n blir Wi-Fi 4.

Hva blir wireless AD? Eller er det ikke trådløs nettverkstandard f.eks Netgear AD 7200? Merkert som?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Nå prøver de seg nok en gang og kutter ut bokstavene til fordel for tall. Neste generasjon Wi-Fi, som de mer nerdete av oss allerede kjenner som 802.11ax, skal nemlig bli enda bedre kjent som bare Wi-Fi 6.

Jepp, sjette generasjon Wi-Fi, altså.

Det er greit å vite at de eldre standardene også vil bli kjent under den samme nummereringskonvensjonen. 802.11ac blir altså kjent som Wi-Fi 5 og 802.11n blir Wi-Fi 4.

Hva blir wireless AD? Eller er det ikke trådløs nettverkstandard f.eks Netgear AD 7200? Merkert som?

Det lurer jeg også på. AX er standarden etter AC. Mulig AD bare er et lite sidespor på 60 GHz som ikke får eget generasjonsnummer?

Lenke til kommentar

Får see hvor lenge wifi holder på lenger da, jeg tror at mer og mer går over til 5G nå som esim kommer og dataprisene vil trolig falle dratisk når 5G kommer

 

Så over til et tenkt ikke urealistisk scenario: hvis du har flere pc'er, ipad, chromecast ++ iot med feks kjøleskap, radio og kaffemaskin som skal kommunisere i huset ditt. Mener du da at det er bedre å kjøpe opp fjerten mobil abb enn å bare ha WiFi?

Hva med bedrifter, fyre opp 5G på hver laptop for å samhandle med kolleger istedenfor lokalt nett?

Nei det tror jeg ikke på. Lokale nettverk og dermed Wifi forsvinner aldri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så over til et tenkt ikke urealistisk scenario: hvis du har flere pc'er, ipad, chromecast ++ iot med feks kjøleskap, radio og kaffemaskin som skal kommunisere i huset ditt. Mener du da at det er bedre å kjøpe opp fjerten mobil abb enn å bare ha WiFi?

Hva med bedrifter, fyre opp 5G på hver laptop for å samhandle med kolleger istedenfor lokalt nett?

Nei det tror jeg ikke på. Lokale nettverk og dermed Wifi forsvinner aldri.

Veldig betant der det er alt noen store bedrifter i Norge som har i stor grad gått over til 4G på sine ansatte, helhetlig er det ikke så mye større kost siden de alt dekker mobiltelefon hva er da et tvillingsim ekstra?  og ja med 5G og esim tror jeg faktisk det, at telenor/telia starter selge pakker for hus/familer. 

Lenke til kommentar

Veldig betant der det er alt noen store bedrifter i Norge som har i stor grad gått over til 4G på sine ansatte, helhetlig er det ikke så mye større kost siden de alt dekker mobiltelefon hva er da et tvillingsim ekstra?  og ja med 5G og esim tror jeg faktisk det, at telenor/telia starter selge pakker for hus/familer. 

 

 

Om så er tilfellet så må det bli noe utrolig til utrulling av fiber for å ta unna traffikk mengden.

Skal dette være gratis også ser jeg ikke forretnings modellen hos Telenor/Telia :)

 

Vi snakker jo ikke om å sjekke facebook, vg osv men muligens overføre filer av en viss størrelse.

Og trafikk har en kostnad ellers hadde det jo vært billigere datapakker enn det er i dag.

 

Så kommer vi til sikkerhet på de klienter, blir dette ivaretatt av telenor/telia?

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Så over til et tenkt ikke urealistisk scenario: hvis du har flere pc'er, ipad, chromecast ++ iot med feks kjøleskap, radio og kaffemaskin som skal kommunisere i huset ditt. Mener du da at det er bedre å kjøpe opp fjerten mobil abb enn å bare ha WiFi?

Hva med bedrifter, fyre opp 5G på hver laptop for å samhandle med kolleger istedenfor lokalt nett?

Nei det tror jeg ikke på. Lokale nettverk og dermed Wifi forsvinner aldri.

Abonnement går på person, ikke dings. Altså trenger man ikke ett abo for hver enhet.

Lenke til kommentar

Om så er tilfellet så må det bli noe utrolig til utrulling av fiber for å ta unna traffikk mengden.

Skal dette være gratis også ser jeg ikke forretnings modellen hos Telenor/Telia :)

 

Vi snakker jo ikke om å sjekke facebook, vg osv men muligens overføre filer av en viss størrelse.

Og trafikk har en kostnad ellers hadde det jo vært billigere datapakker enn det er i dag.

 

Så kommer vi til sikkerhet på de klienter, blir dette ivaretatt av telenor/telia?

Sikkerheten i 5g er bedre enn WiFi med dagens wpa 2...

Lenke til kommentar

 

Om så er tilfellet så må det bli noe utrolig til utrulling av fiber for å ta unna traffikk mengden.

Skal dette være gratis også ser jeg ikke forretnings modellen hos Telenor/Telia :)

 

Vi snakker jo ikke om å sjekke facebook, vg osv men muligens overføre filer av en viss størrelse.

Og trafikk har en kostnad ellers hadde det jo vært billigere datapakker enn det er i dag.

 

Så kommer vi til sikkerhet på de klienter, blir dette ivaretatt av telenor/telia?

Sikkerheten i 5g er bedre enn WiFi med dagens wpa 2...

Jup og sikkerhet samt hvor enkelt det er gjør det attraktivt for bedrifter spesielt dersom de ansatte bruker mer tid ute en på kontoret.

 

For en privatperson som strømmer mye er data bruken mye høyere. Infrastruktur er også enklere som i en boks koblet til kabel eller fiber og kanskje en repeter.

5g vil ikke gi betydelig billigere mobildata, det er en måte å gi mer båndbredde på steder det 4g kapasiteten er sprengt.

Lenke til kommentar

Får see hvor lenge wifi holder på lenger da, jeg tror at mer og mer går over til 5G nå som esim kommer og dataprisene vil trolig falle dratisk når 5G kommer

 

Det var et godt gjennomtenkt utsagn.

Wifi er mer enn det nettet du har på gutterommet..

Lenke til kommentar

Jup og sikkerhet samt hvor enkelt det er gjør det attraktivt for bedrifter spesielt dersom de ansatte bruker mer tid ute en på kontoret.

 

For en privatperson som strømmer mye er data bruken mye høyere. Infrastruktur er også enklere som i en boks koblet til kabel eller fiber og kanskje en repeter.

5g vil ikke gi betydelig billigere mobildata, det er en måte å gi mer båndbredde på steder det 4g kapasiteten er sprengt.

Ikke nødvendigvis prisene for bedrifter som alt i dag dekker mobiltelefon til sine ansatte koster ikke stort mer med noen ekstra GB.

 

Det er forskjell på brukere både privat og bedrift som, regel står 10% av brukeren for 90% av trafikken. Jeg det er de 90% av brukerne som ser fordel med bruke 4g/5g over WiFi. Det funker overtalt trenger ikke stresse med passord til ymse WiFi nett ei heller forholde deg til dårlig sikkerhet på dem.

 

 

Jeg bruker aldri WiFi på hotell eller noe annet sted en hjemme. Selv hjemme bruker jeg kun 4g.

Som regler lager jeg eget WiFi på telefonen min og deler den. Det finnes mange hoteller som driver med dpi og andre analyse metoder samt det er enkelt og lage falsk ap slik at en kan høste data fra andre brukere.

 

Når telenor/telia/ice øker sine kvoter for privat personer blir det nok flere som går over til kun bruk av mobile nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...