Gå til innhold

Statsborgerskapsprøven - Er du norsk nok til å få pass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

28/32

 

 

Eg har store problem med å sjå relevansen til statsborgarskap.

Ein er vell ikkje ein betre eller dårlegare borgar om ein er litt usikker på norges lengste fjord eller kva NOKUT står for?

 

Eg kunne kanskje forstå det dersom denne testen skal takast med alle hjelpemiddel tilgjengeleg, slik at testen kun sjekker om ein veit nok om det norske systemet til å kunne orientere seg og få den hjelpa som er tilgjengeleg.

 

Skulle testen være meint for å belære utlenningar om norske haldningar så burde det vell være langt fleire spørsmål knytta til likestilling, utdanning, folkeskikk og kultur?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har store problem med å sjå relevansen til statsborgarskap.

Jeg tror relevansen rett og slett er at med en slik test så kan man nekte statsborgerskap til mange som ellers ville ha fått statsborgerskap uten en slik test på grunnlag av hvor lenge de har oppholdt seg i landet.

 

Samtidig må den være lett nok til at selv Ola Dunk har en mulighet til å bestå den.

 

De kunne like gjerne ha brukt jegerprøven, teoriprøven til førerkortet, matteeksamen fra 10. klasse, etc. for å oppnå det som er formålet deres.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Testen er ment å teste om du har tatt (eller lest «pensum» til) faget/kurset «50 timer samfunnsfag». Billigste og enkleste (men ikke særlig gode) måte å teste det på er multiple choice prøve med «fakta» (årstall og sånn).

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...