Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Selv om du ikke skjønner et konsept, så betyr ikke det at det er stråmannargumentasjon.

 

Din påstand var at siden du hadde jobbet med utsalg av HW og dere hadde toppprodukter med lav margin, så var det likestilt med at selve produktet har lav margin. Det er jeg helt uenig i, og bakgrunnen for dette har jeg forsøkt å forklare deg slik det engang ble forklart til meg på barneskolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, og du påstår du ikke driver med stråmannargumentasjon? Selv om du ikke kan konseptet, så betyr ikke det att du ikke argumenter med det. Det er du som drar inn Elkjøp og argumenterer om hvorfor det er uvesentlig.

 

Om jeg har skjønt deg riktig: du mener att Elkjøp driver butikkvirksomhet på en helt annen måte enn komplett, Proshop, etc.?

Endret av ExcaliBuR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, har faktisk 2 jeg kjenner som jobber på Elkjøp og de sier at billigproduktene som pcer til 2k av og til selges med tap eller bestefall break-even, mellomklassen gir noe fortjeneste. Toppmodellene som ofte gir de beste marginene, ikke nødvendigvis i prosent, men om du kjøper med tv til 10k og butikken får 500 i avanse så er det nok mer fristende å selge en tv til 50k med 4k i avanse :)

Lenke til kommentar

Det er nok ganske logisk, er vanlig at det blir operert med samme marginer på samme type produkter fra samme produsent. Så forhandlere vil nok heller selge deg en TV til kr 20.000 med 5% margin enn en TV til kr 5.000 med 5% margin. 

 

Er nok ganske vanlig å selge utgåtte produkter til innkjøpspris/med litt tap også for å kvitte seg med de og rydde opp lagerplass. Jobber selv for en distributør og hender vi selger tredjepartsprodukter med tap.

 

Kan vi gå tilbake til å diskutere Vega nå? iMac Pro med Vega 64 må vel bli greit varme? 

Lenke til kommentar

Ser det er på AnandTech også...

 

http://www.anandtech.com/show/11836/raja-koduri-sabbatica

 

Synes dette er en merkelig timing, hvis det som sies på nettet stemmer at Vega har masse potensiale i drivere, og mye funksjonaliteter som angivelig er deaktivert så er det veldig uheldig timing at øverste leder bare forlater jobben. Ut fra hva han skriver så tolker jeg det slik at AMD har hatt mye mer problemer med Vega enn hva de har fortalt oss.

Lenke til kommentar

Ser det er på AnandTech også...

 

http://www.anandtech.com/show/11836/raja-koduri-sabbatica

 

Synes dette er en merkelig timing, hvis det som sies på nettet stemmer at Vega har masse potensiale i drivere, og mye funksjonaliteter som angivelig er deaktivert så er det veldig uheldig timing at øverste leder bare forlater jobben. Ut fra hva han skriver så tolker jeg det slik at AMD har hatt mye mer problemer med Vega enn hva de har fortalt oss.

 

Vega har egentlig ikke problemer. Disse problemene er noe folk på internett skaper. Jeg begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv, men Vega er bra. Det er bare ikke laget og i første rekke beregnet på spilling.

Det er et rått kort på compute og alle de oppgavene det EGENTLIG er laget for.

RX Vega skjedde kun fordi AMD var svake og ga etter for maset fra gamers, som strengt talt bare burde klappet igjen og kjøpt Nvidia i stedet for å sitte der og grine eller vente og se hva Navi har å tilby.

 

Vega er dårlig på gaming fordi det er ikke et gaming kort. Ferdig snakka. RX Vega er en gedigen tabbe fra AMD sin side, som burde hatt bedre vett enn å gå inn i et marked de selv har sagt det ikke er noe særlig penger i, altså high-end gaming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vega er dårlig på gaming fordi det er ikke et gaming kort. Ferdig snakka. RX Vega er en gedigen tabbe fra AMD sin side, som burde hatt bedre vett enn å gå inn i et marked de selv har sagt det ikke er noe særlig penger i, altså high-end gaming.

Hva er Vega da?

 

Som et rent compute-kort har det et par store mangler (ECC og FP64).

For småskala machine learning er det foreløpig bra grunnet god FP16 ytelse, men problemet er at software støtten fremdeles er elendig sammenlignet med alle de store rammeverkene som har støtte for CUDA og cuDNN.

I større skala machine learning ønsker man igjen ECC og er budsjettene store så gir NVLink såpass store fordeler med hensyn på skalering av ytelsen, og det samme gjelder tensor cores på Volta. Vega 20 vil rette mange av disse utfordringene (FP64, ECC og xGMI), men denne brikken dukker ikke opp før Q4 2018.

Lenke til kommentar

 

Vega er dårlig på gaming fordi det er ikke et gaming kort. Ferdig snakka. RX Vega er en gedigen tabbe fra AMD sin side, som burde hatt bedre vett enn å gå inn i et marked de selv har sagt det ikke er noe særlig penger i, altså high-end gaming.

Hva er Vega da?

 

Som et rent compute-kort har det et par store mangler (ECC og FP64).

For småskala machine learning er det foreløpig bra grunnet god FP16 ytelse, men problemet er at software støtten fremdeles er elendig sammenlignet med alle de store rammeverkene som har støtte for CUDA og cuDNN.

I større skala machine learning ønsker man igjen ECC og er budsjettene store så gir NVLink såpass store fordeler med hensyn på skalering av ytelsen, og det samme gjelder tensor cores på Volta. Vega 20 vil rette mange av disse utfordringene (FP64, ECC og xGMI), men denne brikken dukker ikke opp før Q4 2018.

 

 

Det er bare sånn det er det. Intel dominerer og Nvidia dominerer. Begge har klart å bli så store at alt av software optimaliseres rundt dem. Jeg skjønner det godt jeg, men det gjør det omtrent umulig for andre å ta de igjen. Og enda mer umulig om de prøver å innovere i et annet tempo enn de to.

 

Personlig mener jeg AMD bør holde seg unna high-end gaming segmentet. Det er ikke nok penger der til å kunne rettferdiggjøre utviklingskostnader for kort fokusert på det.

I segmentet hvor det er mest penger å tjene er de også særdeles konkurransedyktige, altså mid-end.

De bør holde seg til det og heller fokusere mer på kort som Instinct, osv.

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Må nesten qoute denne, skrevet veldig nylig av sjefen sjøl...

 

 

We entered the high-end gaming, professional workstation and machine intelligence markets with Vega in a very short period of time

Read more: https://www.tweaktown.com/news/59104/rtg-boss-takes-sabbatical-lisa-su-over/index.html

 

Han kommer heller ikke tilbake til samme stilling når han kommer tilbake.

Lenke til kommentar

Derfor jeg stilte det som et spørsmål. Men ser at det mest sannsynlig vil være GCN nå selv, mens etter Navi står det "next gen" i roadmap til AMD RTG. Muligens med denne Raja skal jobbe med da?

Hvis planen til AMD er å slippe Navi første halvdel av 2019 så bør Navi være nesten ferdig når Raja kommer tilbake i desember. Typisk i simulering og verifiseringstadiet. Brikken før sendes til Fab i Q1 2018. De signalene vi har fått er at Navi baserer seg på GCN, og er en mindre endring i ISA enn hva Vega var. Vega (5. generasjon) er den største endringen siden GCN ble lansert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Derfor jeg stilte det som et spørsmål. Men ser at det mest sannsynlig vil være GCN nå selv, mens etter Navi står det "next gen" i roadmap til AMD RTG. Muligens med denne Raja skal jobbe med da?

Hvis planen til AMD er å slippe Navi første halvdel av 2019 så bør Navi være nesten ferdig når Raja kommer tilbake i desember. Typisk i simulering og verifiseringstadiet. Brikken før sendes til Fab i Q1 2018. De signalene vi har fått er at Navi baserer seg på GCN, og er en mindre endring i ISA enn hva Vega var. Vega (5. generasjon) er den største endringen siden GCN ble lansert.

 

La oss håpe de har noen gode tiltak for å få ned varmeproduksjonen og strømtrekket.

Lenke til kommentar

Enda en spiker i kisten for Vega 64?

 

Jeg har lurt på å spørre de kloke herrer her på forumet/i tråden om hvorfor ytelsen tilsynelatende ikke skalerer like lineært med shader cores hos AMD som hos Nvidia?

 

Jeg skal ikke si det 100% sikkert, men mitt inntrykk etter å ha sjekket flere enkelt spill. Er at når man ser at GTX1080 er i gjennomsnitt ~22% raskere enn GTX1070. Så er det som regel ca. samme ytelsesforskjellen i de fleste spillene også.

 

Men ytelsesforskjellen mellom Vega 56 og 64 er jo helt jojo.

 

Nå har GN testet shader core ytelse med ~1:1 Hz for Hz mellom 56 og 64. Resultat? 0% forskjell når alt annet er likt?!?!

 

Dette kan vel ikke stemme? Eller altså.. Ut fra videoen så skjønner jeg jo nå at det stemmer, og hvorfor 64 yter bedre.. Når den yter bedre.. Men identisk ytelse ved samme frekvens? Slik skal det jo ikke være?.. Er det en heavy bottleneck forbundet med HBM2 her? Eller er det noe annet jeg ikke har fått med meg? Hvorfor gir ikke 14% flere shadere, 14% høyere ytelse ved samme frekvens i noen av testene?!?

 

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...