Gå til innhold

Seagates nye lagringsdisk får en hyggelig pris


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I følge ackblaze, så ligger Seagate 4tb desktop bra ann. HGST er fortsatt meget solide.

 

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-september-2014/

 

Selv har jeg en god gjeng av seagate 4tb i raid 6. Ingen døde enda. Bare 1 av mine 24 hitachi 3tb 7k3000 har daua. Den var Doa, altså den var død da jeg fikk den. Disse er også i raid6 på Areca.

 

Kjøpe hdd etter backblaze statistikk kan være lurt, dog amle hdd dør en gang.Noen dør bare oftere. Noen ganger er det brukerfeil (for lite kjøling, og elendig psu) og andre ganger er det bare uflaks og hw feil.

 

Si at et merke er dårlig pga noen modeller har vært dårlige er håpløst og latterlig. Like dumt som å si at Mercedes suger siden Mercedes Vito var jævlig dårlige rundt 1998-2002...

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Men med tanke på at Hitachis modell også krever bruk av helium, vil den nok ligge i et annet prissegment.

 

Ja vel?

 

En skvett helium koster vel neppe særlig mye.. Mulig dere tenker på ekstra tiltak med hensyn på å holde heliumet innstengt i disken i sin levetid? Litt dårlig setning da, elns. :wee:

Lenke til kommentar

Siden de gir 3 års garanti fikk jeg nesten lyst på noen.

 

Er 5 års reklamasjonrett i Norge.

 

Datautstyr bør man kunne forvente en levetid på minst 5 år. Om butikken henger seg opp så er det bare å krangle til de gir seg, evt ringe forbrukerrådet, da får som regel pipa en annen lyd.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

 

 

Men med tanke på at Hitachis modell også krever bruk av helium, vil den nok ligge i et annet prissegment.

 

Ja vel?

 

En skvett helium koster vel neppe særlig mye.. Mulig dere tenker på ekstra tiltak med hensyn på å holde heliumet innstengt i disken i sin levetid? Litt dårlig setning da, elns. :wee:

 

 

Man har sett priser på opp til 160 kr pr kubikkmeter for helium beregnet på industriell bruk, dvs fri for urenheter av diverse slag. Så kan man tenke litt på hvor mange harddisker man får stablet inn i en kubikkmeter, samt hvor mange som produseres pr dag :p

 

Hvis man tenker pr disk blir det neppe mye, men når man produserer hundrevis, hvis ikke tusenvis av disker hver dag, så blir det fort penger ut av det.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Men med tanke på at Hitachis modell også krever bruk av helium, vil den nok ligge i et annet prissegment.

 

Ja vel?

 

En skvett helium koster vel neppe særlig mye.. Mulig dere tenker på ekstra tiltak med hensyn på å holde heliumet innstengt i disken i sin levetid? Litt dårlig setning da, elns. :wee:

 

 

Man har sett priser på opp til 160 kr pr kubikkmeter for helium beregnet på industriell bruk, dvs fri for urenheter av diverse slag. Så kan man tenke litt på hvor mange harddisker man får stablet inn i en kubikkmeter, samt hvor mange som produseres pr dag :p

 

Hvis man tenker pr disk blir det neppe mye, men når man produserer hundrevis, hvis ikke tusenvis av disker hver dag, så blir det fort penger ut av det.

 

 

Hva så? Det blir fort penger ut av det å produsere magneter for tusenvis av disker også, eller plater. Det som teller er jo kostnaden per enhet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Siden de gir 3 års garanti fikk jeg nesten lyst på noen.

Er 5 års reklamasjonrett i Norge.

 

Datautstyr bør man kunne forvente en levetid på minst 5 år. Om butikken henger seg opp så er det bare å krangle til de gir seg, evt ringe forbrukerrådet, da får som regel pipa en annen lyd.

 

Da det vet jeg, men det er helt irrelevant i hvor god tro produsent har på produktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...