Gå til innhold

Her er Fujifilms nye superkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker snasen, denne. Gleder meg til å klå på en. Blir lett et av alternativene dersom Canon ikke slipper hus med "stor nok sensor" - inntil videre blir det denne eller mer NEX..

 

Edit: Objektivene får blenderring og bred fokusring (yaay!), men som er "by wire" - ingen mekanisk kobling (buu!).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Virker snasen, denne. Gleder meg til å klå på en. Blir lett et av alternativene dersom Canon ikke slipper hus med "stor nok sensor" - inntil videre blir det denne eller mer NEX..

 

Edit: Objektivene får blenderring og bred fokusring (yaay!), men som er "by wire" - ingen mekanisk kobling (buu!).

Jeg tror Canon kommer med stor sensor på sitt speilløse system. Jeg tipper samme sensor som i G1X.

Lenke til kommentar

Dette med registeravstand har jeg ikke helt forstått. Kan noen forklare hvordan det vil arte seg om det skulle komme adapter for Leica M optikk til dette kameraet? Selvsagt vil ikke utsnittet bli likt, men vil det fungere med fokus til uendelig?

 

Det står skrevet i artikkelen at søkerens rammestørrelse vil endre seg ved å sette på et annet objektiv. Ble det sagt noe om hva som skjer om man bruker adapter og andre objektiver? Her bør det være en mulighet til å justere søkeren til forskjellige brennvidder, enten med et register av objektiver eller brennvidder relativt til fullformat. I så fall vil dette være en seriøs konkurrent til en M9, med unntak av det overlegne manuellfokussystemet.

Lenke til kommentar

Søkeren har i optisk modus så vidt jeg kan se to zoom-muligheter - 18 og 35mm. Dette kan du sikkert bytte mellom manuelt når du putter på andre objektiver.

Registeravstand beskriver avstanden fra objektiv til sensor. Man kan lage små, nette objektiver med brennvidde på ca registeravstanden. Har man kortere registeravstand enn en annen fatning kan man lage adapter uten optikk og bruke objektiver fra denne andre fatningen. Registeravstand har ikke noe med utsnitt å gjøre - det er sensorstørrelsen som bestemmer utsnittet.

 

Er registeravstanden for "lang", så det andre objektivet har for kort eller for like registeravstand, så det ikke er plass til et adapter, så kan man ha et adapter med optikk - dette forringer bildekvaliteten og endrer brennvidden - for eksempel et Canon FD til EOS-adapter. Man kan også her - teoretisk - ha et adapter uten optikk; dette vil fungere som en mellomring og vil gjøre at du mister fokus til uendelig. Det at man mister fokus til uendelig gjør det uaktuelt for mange, og det lages derfor ikke så mange slike adaptere - er registeravstanden til det andre objektivet for kort, så blir det heller et adapter med optikk.

 

Adaptere med blender: Unngå om mulig. Det gir snarere vignettering enn nedblending - objektivet er ikke laget for at blenderen skal være "der".

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Søkeren har i optisk modus så vidt jeg kan se to zoom-muligheter - 18 og 35mm. Dette kan du sikkert bytte mellom manuelt når du putter på andre objektiver.

Registeravstand beskriver avstanden fra objektiv til sensor. Man kan lage små, nette objektiver med brennvidde på ca registeravstanden. Har man kortere registeravstand enn en annen fatning kan man lage adapter uten optikk og bruke objektiver fra denne andre fatningen. Registeravstand har ikke noe med utsnitt å gjøre - det er sensorstørrelsen som bestemmer utsnittet.

 

Er registeravstanden for "lang", så det andre objektivet har for kort eller for like registeravstand, så det ikke er plass til et adapter, så kan man ha et adapter med optikk - dette forringer bildekvaliteten og endrer brennvidden - for eksempel et Canon FD til EOS-adapter. Man kan også her - teoretisk - ha et adapter uten optikk; dette vil fungere som en mellomring og vil gjøre at du mister fokus til uendelig. Det at man mister fokus til uendelig gjør det uaktuelt for mange, og det lages derfor ikke så mange slike adaptere - er registeravstanden til det andre objektivet for kort, så blir det heller et adapter med optikk.

 

Adaptere med blender: Unngå om mulig. Det gir snarere vignettering enn nedblending - objektivet er ikke laget for at blenderen skal være "der".

 

Dette var forsåvidt forståelig. Likevel lurer jeg enda på om noen kan svare konkret på om det vil fungere med Leica M-objektiver på dette kameraet, samtidig som man beholder fokus til uendelig?

Lenke til kommentar

men pris, størrelse og mangel på zoom gjør det mindre aktuelt for meg.

Det er vel faktisk ingen særlig gyldige grunner til at kvalitetssystemkamera med samme sensorstørrelse skal avvike fra hverandre i pris enten de er med speil eller uten. Og hittil er det bare Sony som har klart å lage et betydelig mindre hus uten speil men med stor sensor, dog ser man på helheten i riggen med normalzoom så blir bildet et annet, samtidig er det ikke innebygget søker i de minste modellene deres. Så ønsker man et speilløst systemkamera med stor sensor, normalzoom og innebygget søker er man ikke særlig langt unna de minste speilrefleksene hverken i reell størrelse eller pris.

 

Tor

Lenke til kommentar

Dette var forsåvidt forståelig. Likevel lurer jeg enda på om noen kan svare konkret på om det vil fungere med Leica M-objektiver på dette kameraet, samtidig som man beholder fokus til uendelig?

Burde gjøre det. Leica M-fatning har registeravstand på 27,8 mm, mens Fuji X-fatning ligger på 17,7 mm. En drøy centimeters plass til en adapter, med andre ord.
Lenke til kommentar

men pris, størrelse og mangel på zoom gjør det mindre aktuelt for meg.

Det er vel faktisk ingen særlig gyldige grunner til at kvalitetssystemkamera med samme sensorstørrelse skal avvike fra hverandre i pris enten de er med speil eller uten. Og hittil er det bare Sony som har klart å lage et betydelig mindre hus uten speil men med stor sensor, dog ser man på helheten i riggen med normalzoom så blir bildet et annet, samtidig er det ikke innebygget søker i de minste modellene deres. Så ønsker man et speilløst systemkamera med stor sensor, normalzoom og innebygget søker er man ikke særlig langt unna de minste speilrefleksene hverken i reell størrelse eller pris.

 

Tor

 

Nei, gitt resten av systemet i samme kvalitet, så har neppe speilet stor innvirkning på prisen, men jeg er litt usikker på hva dette har med innlegget mitt å gjøre? NEX er ett system med for store objektiver for det prøver å være i mine øyne. Personlig er jeg nok mere godt plassert i mFT-land. Rent størrelse/designmessig er jo hovedfordelen til speiløse at man kan få mindre hus, og dessuten en ganske mye mere økt fleksibilitet designmessig (noe jeg vil dette kameraet bla er ett eksempel på)

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var forsåvidt forståelig. Likevel lurer jeg enda på om noen kan svare konkret på om det vil fungere med Leica M-objektiver på dette kameraet, samtidig som man beholder fokus til uendelig?

Burde gjøre det. Leica M-fatning har registeravstand på 27,8 mm, mens Fuji X-fatning ligger på 17,7 mm. En drøy centimeters plass til en adapter, med andre ord.

 

Ifølge:

LL

"New autofocus X-Mount lenses. Available Leica M Mount adaptor from Fuji."

I teorien skla det være mulig å få automatisk tilpasset valg av søkerbilde dersom Fuji klarer å lese mekanisk brennvidde info fra Leica objektiver. Det er ikke noen mulighet for overføring av blender info (det er det heller ikke på Leicas M9 - jævla steinalder system :cool: ).

 

Merk også at det er helt greit å stacke et Leica m39 -> Leica M adapter oppå Fuji adapter (på samme måte som for NEX og m43), noe som muliggjør å bruke Leica og andre m39 skrufatning objektiver, fortsatt med teoretisk kobling av brennvidde og avstand. Det finnes ganske mange svært gode gamle slike.

Lenke til kommentar

men pris, størrelse og mangel på zoom gjør det mindre aktuelt for meg.

Det er vel faktisk ingen særlig gyldige grunner til at kvalitetssystemkamera med samme sensorstørrelse skal avvike fra hverandre i pris enten de er med speil eller uten. Og hittil er det bare Sony som har klart å lage et betydelig mindre hus uten speil men med stor sensor, dog ser man på helheten i riggen med normalzoom så blir bildet et annet, samtidig er det ikke innebygget søker i de minste modellene deres. Så ønsker man et speilløst systemkamera med stor sensor, normalzoom og innebygget søker er man ikke særlig langt unna de minste speilrefleksene hverken i reell størrelse eller pris.

 

Tor

 

Du har rett. Men for noen er det en stort pro at de nye systemene har en vesentlig kortere registeravstand. Dette gjør det mulig å "enkelt" lage adaptere slik at du kan bruke forskjellige gamle objektiver på tvers av systemer, og bruke kompakte MF objektiver.

 

Jeg synes ikke liten størrelse på det nye Fuji er en veldig stor fordel, men det frister å kunne ha et ekstra hus som tar mine eksisterende objektiver. Totalt blir da utstyrsparken mye mindre en nmed 2 objektiv serier. Dette er ikke et argument for å ha Fuji som eneste kamera, men for meg ville dette virke som et mer fristende alternativ enn et kompakt DSLR på grunn av en annerledes og i mine øyne potensiell bedre søker. Små DSLR har etter mytt syn små og crappy søkere, andre får lov til å oppleve dette annerledes :cool: .

Lenke til kommentar

Vakkert kamera!

 

Liker godt hvor dette går, samme størrelse som Leica M9 som er mye mer tilgivelig for hender som er vant med DSLR, utskiftbar optikk, god vekt, flott oppløsning på display. Spent på bildebrikken også!

 

Det jeg ikke liker er EVF'en, litt banning i kjerka dette, men jeg kan ikke fordra rangefinderen heller. Her tror jeg Sony sin OLED EVF hadde gjort susen.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Moro at slikt dukker opp, konkurranse gjør bare at fler må skjerpe seg. Blir spennende og se hva som skjer i dette segmentet framover, ryktene sier at Olympus kommer med OM lignende mFT snart, mens andre rykter sier at det kommer en ærtettet PEN.

 

Bildene av Fujifilm X-Pro1 forøvrig tatt med Nikon D3 siden sikkert mange lurer på det !

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...