Gå til innhold

Overklokker toppkort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og dette kaller de "superclocked+", jaja

 

ikke rare greiene nei, men er vel ikke så mye og gå på :)

 

 

 

 

 

har dette kortet ekstra store luftehull på braketten bak, slik at man kan få dyttet unna mest mulig av den varme luften

 

at det i det heletatt er riller på braketten bak på skjermkort er bare tåpelig, det genererer veldig mye unødvendig støy.

Lenke til kommentar
Grafikkprosessoren er naturlig nok en Nvidia Geforce GTX 480, med en frekvens på 726 MHz. På minnesiden finner vi de vanlige 1536 MB med en 384-bits buss, frekvensen her ligger på 3800 MHz effektivt. Shaderfrekvensen er på sin side på 1451 MHz. Med tanke på standardfrekvensene ligger på 700/1401/3696 MHz er det ikke så voldsomt mye mer EVGA byr på her.

 

Så kaller de det "Superclocked", er det ironi?. Prøver de å være morsomme :dontgetit: .

 

For håpe at det er hånplukkendet gpuer som tåler litt mer varme i dem da (for de som har betalt 500kr ektra), for den bitte lille fabrikk klokken der er jeg sikker på alle 480gtx kortene klarer.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Til dere som kommenterer uten å ha fulgt det minste med.

 

Superclocked har i alle år vært de lavest overklokkede kortene fra EVGA. Deretter kommer SSC EDITION og til sist FTW EDTION.

 

Å forvente allverden av en Spuperclocked edt. er derfor borte mellom staur og vegger.

 

Hvis dere ikke har fulgt med i markedet så er det bedre å holde munnen lukket.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om noen skriver super, duper, hyper, duper, ultra, giga så forventer jeg noe annet enn en bagatell.

 

Det er normalt å finne avvik på busshastigheten på hovedkort på inntil 2% uten at de kaller det overclocked en gang. Når noen bruker ordet overclocked alene så forventer jeg at det er snakk om en økning på godt over marginen på 2%. F.eks rundt 10%. Når noen drar fram superclocked så forventer jeg noe mer enn en vanlig overklokk. Mye mer. Det er jo tross alt en super overklokking. Her forventer jeg minst 20% og minst vannkjøling. Superclocked antyder at her har de tøyd grensene veldig langt. Så legger de på ytterligere et superlativ, en pluss. Da forventer jeg at de har tøyd grensene lengre enn veldig langt, F.eks med fasekjøling. Her forventer jeg nesten å se bilde av Sturla Haukebø sammen med produktet. Noe han kan gå god for er å tøye grensene svært langt. Også presterer de å pisse på alle superlativene ved å tilby en patetisk bagatell av en overklokk.

 

EVGA bør kjøpe seg en ordbok og lære seg litt folkeskikk angående overdreven markedsføring. At de har brukt like villedende markedsføring over lengre tid bør slett ikke være noen formildende omstendighet. Tvert i mot.

Lenke til kommentar

EVGA har håndplukkede chips (eller binning om du vil) i alle sine Superclocked, Superclocked+, Super Superclocked, FTW edition og HydroCopper (HC) utgaver. Dette er bekreftet av EVGA selv ved flere anledninger.

 

Mao så får man noe ekstra i forhold til å kjøpe "vanilla" kort. I tillegg gir EVGA 10 år full garanti på sine kort i Norge, selv om man bytter kjøler, øker spenning, overklokker osv. Jeg syns i alle fall det er mer enn verdt de ekstra kronene bare for å få denne garantien.

 

Har selv 2 stk 480 GTX Superclocked (har ikke overklokket dem enda da jeg venter på ny PSU først).

Lenke til kommentar

Bra at GPUene har en høyere binning enn normalt, men de kan jo roe ned språkbruken sin både 3 og 4 hakk.

 

Lurer på hvor mange som bruker GTX 480 kortet sitt om 5 eller 10 år?

Lurer også på hvor mange som bruker sitt 10 år gamle Geforce 2 Ultra i dag?

Og dermed hvor mye reell nytte det er i en garanti som er lengre enn 5 år, der forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett slutter for denne typen produkter.

Lenke til kommentar

Bra at GPUene har en høyere binning enn normalt, men de kan jo roe ned språkbruken sin både 3 og 4 hakk.

 

Lurer på hvor mange som bruker GTX 480 kortet sitt om 5 eller 10 år?

Lurer også på hvor mange som bruker sitt 10 år gamle Geforce 2 Ultra i dag?

Og dermed hvor mye reell nytte det er i en garanti som er lengre enn 5 år, der forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett slutter for denne typen produkter.

100% enig!men på den andre siden så går jo folk på limpinnen år etter år så hvorfor slutte? :D

Lenke til kommentar

Bra at GPUene har en høyere binning enn normalt, men de kan jo roe ned språkbruken sin både 3 og 4 hakk.

 

Lurer på hvor mange som bruker GTX 480 kortet sitt om 5 eller 10 år?

Lurer også på hvor mange som bruker sitt 10 år gamle Geforce 2 Ultra i dag?

Og dermed hvor mye reell nytte det er i en garanti som er lengre enn 5 år, der forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett slutter for denne typen produkter.

 

En 10 års garanti er nok på mange måter ubrukelig, ja, men det faktum at du kan overklokke kortet i filler og sende det inn igjen for å få nytt er nok uansett for mange verdt noen kroner ekstra. De færreste som kjøper slike kort har dem lenger enn noen måneder uansett, men det er som sagt den biten hvor man kan ødelegge kortet og få igjen på garantien.

Lenke til kommentar

Det høres alt for godt ut til å være sant. Så jeg sjekker like gjerne EVGA sine hjemmesider:

EVGA Limited Lifetime Warranty details

 

Der står det blant annet:

- Gjelder kun dersom kortet er kjøpt direkte fra EVGA og ikke via forhandler (f.eks komplett, Newegg)

- Gjelder ikke kunder i andre land enn USA og Canada

- Gjelder ikke dersom man glemmer å registrere produkter på hjemmesiden innen 30 dager

 

- Gjelder ikke ved noen form for fysisk skade på kortet, kjøler eller komponenter

- Gjelder ikke ved bruk av 3.parts kjølere eller komponenter

- Gjelder ikke hvis kortet returneres med modifisert firmware

- Gjelder ikke ved feil installasjon eller feil bruk (om det inkluderer overklokking aner jeg ikke)

- Dersom returen ikke omfattes av garantien så vil man bli belastet for frakt og eventuelle reparasjoner

Lenke til kommentar

Da er det informasjonen på sidene deres som er utdatert/feil eller misvisende.

 

Representanter fra EVGA har bekreftet ved flere anledninger at garantien gjelder ved overklokking og øking av spenning. Den gjelder også ved modifikasjoner av kort/tredjeparti kjølere, sålenge man sender kortet med original kjøler tilbake til EVGA.

 

Garantien gjelder i Norge (10 år) såfremt kortet er registrert. Jeg har selv dette både på hovedkort og begge skjermkortene mine på min konto hos EVGA. Alle disse ble kjøpt på norske nettbutikker.

 

Du har vel kanskje lest vilkår fra den amerikanske siden? Det er et eget nettsted hos EVGA for EU(+ Norge).

 

EDIT: Da har jeg kontaktet EVGA sin representant direkte med spørsmål om disse tingene. Så får vi kanskje avsluttet dette på en hyggelig måte :)

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Ser ut til at jeg slapp å svare på tilltale her da jeg er helt enig med Simen denne gangen...

 

Liten ting:

Superclocked har i alle år vært de lavest overklokkede kortene fra EVGA. Deretter kommer SSC EDITION og til sist FTW EDTION.

 

Og uansett, det forsvarer da ingenting, snarere tvært imot

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar fra EVGA (JacobF er en av deres representanter, og han jobber for EVGA):

 

post-4613-1277188600,725_thumb.png

 

Så da håper jeg at folk kanskje tror meg? :) 10 års garanti i Norge, selv om du kjøper fra Komplett etc. Selv om du overklokker/overvolter og selv om du bytter til tredjeparti kjøleløsning, inkludert men ikke begrenset til vannblokk.

 

Dette er en super garanti, og er spesielt nyttig for folk som driver med overklokking/modifikasjoner. For _meg_ er det verdt de ekstra kronene. Om kortet heter Superduper eller om det heter Fjols til fjells er meg revnende likegyldig ;)

 

Om det blir feil å kalle det Superclocked når frekvensen er økt med bare 26MHz kan vi gjerne diskutere, men disse kortene kommer med bakplate og annen brakett(som reduserer viftestøy, og temperatur med noen grader), en bitteliten bump i frekvens og en fantastisk garanti som ikke nødvendigvis standardkortene har. Da må det være lov å ta seg noe bedre betalt.

 

Når kortene ofte klarer over 900MHz frekvens i tillegg (har sett kort over 1GHz på kjernen med vannkjøling) så er det gode muligheter for å klokke en del også. Jeg er faktisk litt usikker på hvorfor kortene ikke er klokket høyere fra fabrikken, men det kan ha noe av samme grunnen som HD5970. Der er det vel klokket ned for å følge noe TDP krav eller PCIe spec etc. Arrester meg gjerne om jeg tar feil.

Endret av SilentNET
Lenke til kommentar

Kan ikke se noen nekter direkte* på det du skriver ang Garanti, og Nei den er ikke så nyttig som du skal ha det til. OM man først kjøper highend kort kjøper de aller fleste 1 nytt i året (noen til og med oftere, tenker da spesielt på kjøpere "superclocked" frir til), videre har det seg slik at om du bare setter på orginal kjøler igjen så gjelder garantien like bra så lenge ikke kortet har fysiske skader. Har ikke 1 eneste gang opplevd å skulle trenge en 10 års garanti inkl det du nevner, holder med standaren.

 

Saken dreide seg mer om det missvisendet produkt navnet "superClocked", som faktisk er latterlig navn på et skjermkort er under middels fabrikk OC.

 

edit:

*=Ok, så ikke siste posten til simen. Men lar poengene mine stå uansett.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...