All aktivitet
Denne strømmen auto-oppdateres
- Siste time
-
Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]
Smule8o svarte i et emne i Politikk og samfunn
Vil tro de som bodde der i 2014 og deres eventuelle barn får bli. Regner med Ukraina ikke har makulert/slettet folkeregisterene sine. -
Verstappen videre til Q3 med 4 hundredeler. 😅
-
The Art of War Av Sun Tzu: Innbundet
Halandno97 svarte på DJViking sitt emne i Annen kultur og litteratur
wow amazing -
Er du kontrollert av din egen telefon?
Lenvar svarte på keelling sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Helt klart, hvis vi tenker på ting som "sosial helse", livsglede, kunnskap, evner, hukommelse, tålmodighet, kreativitet og kanskje til og med intelligens, kan bruk av mobiltelefonen være skadelig. I tillegg kan den også være skadelig mot fysisk helse som en følge av at brukerne beveger seg mindre, spesielt fordi barn ikke lenger leker like mange fysiske leker som før. Mange voksne setter seg også ned i sofaen når de kommer hjem fra jobb, fisker opp mobiltelefonen, og blir der, fordi de har alt de trenger på mobiltelefonen for å ikke kjede seg. Men det har ikke noe med strålingen av den å gjøre, som en annen argumenterer for her inne. -
De som skrur på bilen din ligger rundt der. De som skrur på Tesla ligger betydelig lavere.
-
Den norske kulturen er under stadig endring, det er med gode grunner man har meget stor dybde i ordet "generasjon" på rundt tretti år som innbar ens oppvekst, deltagelse og siden retirering i møte med endrede betingelser fra man nådd tenåringsalderen og er i femtiårene. Meget mange som når en voksen alder hadde mistet de fleste kjente forankringer i sitt liv fra den enslige butikken til egne personlige overbevisninger - fordi man ikke bare vokse fra det, man miste også toget og bli sittende tilbake, redusert til å følge med alle andre togene som kom forbi. Mange av preferansene man vokst opp med, vil ikke lenge være gjeldende i et livlig og skiftende samfunn når disse "går ut på dato". Nostalgi, "alt var bedre før", etc. kom av dette - en meget kjent følelse for de fleste som er kommet langt opp i alderen. Ingen har en fast definisjon av norsk kultur, for det som gjelder i dag gjør det ikke for seksti år siden, og seksti år lenge tilbake vil være meget forskjellig fra førstnevnte. Men er enig i at innvandring er et stort problem, ikke i form av fremmedkulturelle påvirkning og kulturerstatning, men i voksende kulturidentitetspolitiske konflikter fordi selv om de fleste innvandrere av nærkulturell karakter tilpasse seg og bli nordmenn som det er regel for i århundrer, er det et voksende og stort problem på to felter; fremmedkulturelle tilpasningsvansker spesielt fra muslimske land og land med meget sterk tribalisme - som er nærmest utryddelsestruet i germanskspråklige Europa - og rasistiske reaksjoner i møte med folk av feil hudfarge og væremåte tross assimilering og fornorskning som sett med flere alvorlige rasemotiverte forbrytelser i 1980-2020 perioden. Selv innvandrere er inn på meningen om det bli simpelt for mye. Innvandrere som et rent urbant folk er langt mer synlig enn hva disses befolkningsstørrelse tilsier, spesielt i Groruddalen og deretter Øst-Oslo. Det har alltid vært innvandring til Norge, de fleste nordmenn har "fremmede" gener fra folk som var slavebundet og bortført av vikinger eller fra herskerklasser som hadde opprinnelig bodd utenfor Skandinavia - uansett om de kom fra øst, vest og sør, vår største militærshelt, Peter Wessel, var av hollandsk innvandrerslekt da han vokst opp som en norsk innfødt med trønderklang i hans språkbruk. Men de var alltid nærkulturelt, de var alltid av samme tro og samfunnsideal som de innfødte nordmennene som assimilere disse og gjort dem om til innfødte i løpet av generasjoner, dessuten hadde de kommet med impulser, ideer og annet som fant grobunn i den norske kulturen som stadig endre seg - julefeiringen og synet på trollene har vært meget sterkt utenlandskpåvirket. Til og med det som oppfattes å være norsk, var oppstått med utenlandsk inspirasjon. Men det innbar at det finnes en åpenhet og assimileringsvilje i det norske folket, som må få gjenklang i det fremmede de tar til seg. Med de fremmedkulturelle innvandrer oppstår et meget stort og nærmest uoverkommelig problem, spesielt fordi det bli for fremmedartet, for uønsket. Islam er mer enn bare en religion, det var først i de siste tjue år det var innsett at det omfattet endog vesensbetraktning. Andre ikke-islamske fra islamdominerte regioner vist seg å være meget langt bak resten av verden da disse forbli meget sterkt tribalisert anlagt, i Balkan skulle det tar meget lang tid, ved år 1970 var Hellas svært lik et muslimsk land - i dag er det nå vestliberalt anlagt. Selv med langt mindre integreringsfiendtlige innvandrere som østeuropeerne tok det lang tid å bearbeide disse inn i lovlydige og respektabel folk med høy tillit mot staten, pga. antipati mot totalitær statsmakt. Og som en andre i denne tråden er inn på, vi har et meget stort problem med at systemet er mer opptatt av orden fremfor lovlydighet og at relasjonskorrupte tilstander fremdeles er et stort problem, de skandinaviske landene med Norge på toppen er i toppen over land med relasjonskorrupsjon i hele verden... som Epsteinsaken hadde avslørt for hele verden som innså at det finnes et stort korrupsjonsproblem i Norge.
- 77 svar
-
- 1
-
-
Enkelt og greit. Man finner et annet sted å leie.
-
De fleste utleiere har har funnet ut at det er for mye jobb å skaffe nye leietakere hele tiden fordi de flytter etter kort tid. De krever derfor "bindingstid" i leieavtalen (man blir låst til et år). Dette er ikke det samme som tidsbestemt avtale. Tidsbestemt avtale må være minst 1 år "lofts og sokkel bolig" der utleieren bor i samme hus, ellers minst 3 år. Det er unntak for dette dersom "husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden" eller "utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen". Du har kun rett til å framleie ved midlertidig fravær, resten av levetiden ved tidsbestemt avtale eller del av boligen dersom du bor der selv. Det krever godkjenning fra utleieren, men godkjenning kan bare nektes basert på forhold ved den nye leietakeren. Se husleieloven pgf 7-3 til 7-5. Dersom du skriftlig søker utleieren om å framleie, blir søknaden automatisk godkjent etter en måned (husleieloven pgf 7-6).
-
"Skull and crossbones"-symbolet er sterkt forbundet med pirater også, i hvertfall i populærkultur, betyr det at Platner er pirat også? 😂 Et spesifikt symbol er ikke nødvendigvis nazistisk bare fordi nazistene brukte det. Svastika/hakekorset er et gammelt symbol forbundet med bl.a. hinduisme og buddhisme med røtter flere tusen år tilbake, brukt som fredssymbol, før nazistene misbrukte det og ødela betydningen som fortsatt består i asiatiske land. Med halnes1's logikk er jo dermed dagens hinduer og buddhister som bruker svastikaen, også nazister.
-
Sånn? Amagasinet: Imamens datter Osv osv osv
-
Du er faktisk like tjukk i hue som du virker.
-
Er du helt blank i amerikansk historie?
-
Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse
kremt svarte på inside_997084 sitt emne i Diskuter artikler (Tu.no)
Døgnsnitt spot er høyere enn Norgespris. Det holder for meg. Selv om forbruket på sommeren er svært lavt, jeg ligger vel på ca 600 kwh i måneden nå. -
Er du like tjukk i hue som du virker?
-
Samsung har ikke Dolby Vision da sist jeg sjekket. Er meldt om mye nær fotoshoot portretter og sortnivå i filmen og det er alltid stas på 4k...
-
Sniktitt: Gothic 1 Remake
...... svarte på Spillredaksjonen sitt emne i Diskutér artikler (Gamer.no)
Autister? Ellers alt greit med deg? At redaksjonen ikke svarer viser at de ble tatt med buksene nede. -
Referer du til løgnhalsene i Hooover Institution, som er ennå mer ekstreme enn Heritage Foundation? Tror du kildekritikk er en fin bil?
-
Eg har sagt at sterkt troende mener troen trumfer norsk lov. Men er du uenig eller hva er det du vil frem til egentlig?
- 77 svar
-
- 1
-
-
Er du kontrollert av din egen telefon?
Lenvar svarte på keelling sitt emne i Religion, filosofi og livssyn
Om boken: "Det er viktig å merke seg at boken representerer et alternativt vitenskapelig synspunkt. Schjelderups teorier danner fundamentet for mye av dagens EMF-aktivisme i Norge. Dette står i sterk kontrast til den etablerte medisinske vitenskapen." Du hoppet glatt over å kommentere linken i mitt forrige innlegg selv om det er en oppsummering fra et stort antall seriøse undersøkelser, og påviser ingen økt helserisiko ved mobilstråling. Men det passer vel ikke inn med ditt syn på "virkeligheten".- 44 svar
-
- 1
-
-
Jeg skrev feil tror det var fra 19.juni Det er nok mye å gjøre når alt av Sony i EU skal sendes fra samme butikk i Tyskland.. Var samme Ifjor ryktes det, jeg fikk lynkjapt da.. kun to dager i transit fra Tyskland. Pluss er jo at jeg fikk alt på en gang da, i mitt tilfelle som bare sendte mail når Klarna misset så fikk jeg jo alt iløpet av to dager.. Forrige gangene måtte jeg vente lenge tror månedsvis på Hodetelefoner fra Sony og styre med koder osv som av og til ikke funket. Jeg er kritisk til at dyre ting er på døra eller i postkassen, men de må vel spare da. Jeg var hjemme, så gikk bra for min del. Dvs det vanlige er signatur eller postboks med BankID.
