Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Hvis du vurderer å kjøpe en el-bil, så er det av stor betydning hvor du bor i landet og hvilken kraftavtale du har. Som vi skal se nedenfor, så betyr ikke det verste bostedet og den verste kraftavtalen nødvendigvis at det ikke lønner seg å kjøpe el-bil fremfor fossil-bil. For det første er det slik at mens prisene for fossilt drivstoff varerier lite gjennom landet, så er det slik at strømprisene varierer svært mye mellom de 4 strøm-områdene (NO1-NO4) i Norge, og dette er igjen litt avhengig av hvilken kraftavtale du har. Eksempelvis melder Fortum (i skrivende stund med oversikt kun f.o.m januar t.o.m november i år) at Østlandet/Oslo (område NO1) er dyrest og har en gjennomsnittlig månedlig strømpris som hittil i år har vært helt oppe i 1 kr og 21 øre pr kWh, men aldri har vært under 62 øre/kWh. I gjennomsnitt har den vært 84,8 øre/kWh. For det billigste området, Nord-Norge (NO4) melder Fortum på samme måte at strømprisen t.o.m oktober aldri var over 11 øre pr kWh, mens den nå i november kom helt opp i 35,7 øre pga den årlige intenderte tilfrysingen av svenske elver som skaffer en del av kraften til Nord-Norge på denne tiden. I gjennomsnitt har den dermed vært 8,3 øre/kWh i nord-Norge, altså mindre enn 1/10 av strømprisen i Østlandet/Oslo. Merk at sistnevnte pris er uten moms, fordi man ikke betaler moms på strøm hvis man bor i område NO4, rettferdig nok. Så kommer nettleien i tillegg på strømregningen. Det største nettselskapet i Oslo, Elvia, melder at hvis du klarer å holde deg under et kraftforbruk på f.eks 10 kW, så tar selskapet 43 øre om dagen og 33 øre om natten i nettleie for hver kWh du bruker. For samme forbruk melder det største nettselskapet i nord-Norge, Arva, at de tar hhv 23 og 12 øre pr kWh i nettleie. La oss nå gjøre et tanke-eksperiment ved å si at din elektriske bil har et gjennomsnittlig forbruk på 20 kWh pr 100 km og at du skal besøke noen slektninger langt unna, dvs en tur som er 500 km totalt tur/retur, og la oss si at du hjemmeladet bilen din om natten før du kjørte av gårde. Vi bruker de gjennomsnittlige strømprisene ovenfor for enkelhets skyld. I nord-Norge (NO4) kostet turen dermed 20 kr. På Østlandet (NO1) kostet samme turen 118 kr, dvs 6 ganger så mye som samme turen i nord-Norge. La oss si at du heller valgte å ta turen med en bensin-dreven bil, og at den brukte 0.6 liter bensin på mila til en pris av 22 kr pr liter. Da kostet turen deg 660 kr, dvs 33 ganger mer enn samme tur i nord-Norge med el-bil. For det andre er det den varslede moms-økningen som kommer i fremtiden på el-biler som gjør det lønnsomt å kjøpe nå. For det tredje har vi ennå ikke snakket om det faktum at el-biler favoriseres mht parkeringsavgifter, bompengeringer og fergeavgifter, hvor man ofte ser at el-bilene gis minst 30% rabatt i forhold til fossil-bilene, noen ganger mer. Ofte kan slike avgifter pr dag være større enn utgiftene til å drive bilen pr dag, men dette kan variere mye, avhengig av sted. Eksempelvis må jeg sjøl betale parkeringsavgift når jeg kjører til jobben og parkerer bilen der, og da gis el-bilene 60% rabatt mht parkeringsavgifter i forhold til fossilbiler, dvs jeg betaler 2 kr/time med min el-bil, mens min arbeidskollega med fossilbil betaler 5 kr/time. Paradoksalt nok kostet energien jeg brukte tur/retur til jobben, kun en drøy krone, inkludert både strømpris og nettleie. Og så kommer klima-avtrykket i tillegg, dvs utgifter på kanskje det hundre- eller tusendobbelte av dette som du påfører generasjonene som kommer etter deg. De av oss som regner seg som mer oppegående bryr oss om slike ting, dvs hvor mye vi bidrar til å ødelegge for senere generasjoner, inkludert barna dine, ved at bilen din slipper ut CO2. Den literen med bensin som du dro kortet ditt og betalte 22 kr for inne på bensinstasjonen, er nemlig ikke ferdig betalt slik du tror når setter deg inn i bilen igjen og kjører avgårde. Det kommer nemlig en regning i fremtiden på det hundredobbelte av det den literen kostet, når klimaskadene fra CO2 som den literen produserte skal rettes opp i, men den regninga er det dine etterkommere som får. Dette har jeg allerede drøftet her. En el-bil har allerede sluppet ut mer CO2 enn en fossilbil har, uten at bilene har kjørt en eneste km, idet begge bilene kjører splitternye ut fra fabrikken, siden det krever mer energi/ressurser å produsere en el-bil. Men regnskapet snur seg totalt når begge bilene har kjørt 17 000 km, og utover denne kjørelengden så blir fossilbilen klimamessig og ugjenkallelig banket ned i støvlene av el-bilen, noe jeg drøftet her. Jeg ser ofte i debattfelter at mange fossil-fanbois bruker som sitt hovedargument at det tar kortere tid å fylle opp en bensintank inne på en bensinstasjon enn tiden det tar å hurtiglade der. Eksempelvis så jeg et mindre reflektert innlegg nylig, der debattanten sverget til fossil-bil fordi bensinfylling var noe som tok han kun 1 minutt, men som han uansett måtte gjøre hver uke når tanken blir slunken. Jeg har som sagt el-bil, og kjører i prinsippet til jobben med "full tank" på bilen hver bidige morgen. Egeninnsatsen for å oppnå dette er å plugge ladekabelen på veggen hjemme inn i bilen dagen før, noe som tar meg 5 sekunder. Ikke at jeg må, for jeg bruker som regel kun å gjøre dette når strømprisen for natten er under 10 øre/kWh, og særlig når strømmen er gratis, som har skjedd flere ganger i år. Siden rekkevidden på bilen min er relativt stor, så har jeg hurtigladet kun tre ganger i de to årene jeg har eid bilen, og da kun i sommerferien på langtur, for å komme meg opp og ned av fjellet. Bensinstasjoner, og da kun CircleK, kjører jeg innom en sjelden gang, utelukkende for å hente meg kaffe eller for å hente postpakker. Merk at mange debattanter vil anbefale deg å kjøpe en el-bil av merket Tesla, og det ser vi allerede i denne debatten, men uten at debattantene evner å begrunne hvorfor eller på noen måte legge på bordet uavhengig uhildet dokumentasjon som støtter deres anbefaling. Det blir dessverre mye følelser og synsing, og lite fornuft/fakta som mange bil-eiere underbygger sine anbefalinger eller egne valg med, og særlig Tesla-eierne vet inderlig vel at straks de prøver å begrunne hvorfor, så vil de være på syltynn is. Grunnen er enkel: når det gjelder bilen Tesla som produkt, så er det slik at Tesla blir funnet dårligst med flest feil i følge uavhengige undersøkelser år etter år etter år etter år etter år, og det meldes om at lakken er dårlig, bremsene er dårlige, og brukt-prisen på Tesla raser ned i bunn. Av alle bilmerker så topper Tesla værsting-statistikken over antall klager pr bil, i følge Forbrukerrådet. Uavhengige undersøkelser gjort av sikkerhetsmyndigheter viser klart at Teslas politikk, som handler om at alle fysiske hendler og knapper skal inn på touch-skjermen, står nesten til sikkerhetsmessig stryk relativt til andre bilmerker, og at touch-skjermens bruk sikkerhetsmessig er er å sammenligne med mobilbruk i bil. Men likevel skal folk på død og liv ha Tesla, uten at de helt sjøl vet hvorfor, og uansett om de må gå så langt som sjøl å installere en erstatning for Teslas manglende blinklys-hendel, rapporterer denne artikkelen. Snakk om keiserens nye klær og tidenes mest oppblåste hype, verden vil sannelig bedras. Øverste sjef og største andelseier i Tesla er Elon Musk, som i det siste har gjort seg mest kjent for sine nazi-hilsener, sin enorme pengestøtte til Trump, og sine rasistiske, anti-semittiske holdninger. Mange potensielle bil-kjøpere vil nok ha moralske anfektelser ved å støtte karrieren til denne fyren ved å kjøpe bil fra han, men dette har jeg allerede drøftet her. Er du fremdeles i tvil og trenger flere argumenter for og imot? Merk at jeg i dette innlegget mitt kun har formidlet uhildet og uavhengig informasjon og tørre kalde fakta om bilmerket Teslas kvalitet relativt til andre bilmerker, og det jeg har skrevet her trenger derfor nødvendigvis ikke å være min personlige mening. Hvis noen lesere er uenig i konklusjonene til artiklene eller statistikken bak dem, så får leserne ta problemet sitt opp med redaksjonene som skrev artiklene, og det var ikke jeg. Det er også slik at min mening, uansett sak, alltid vil være fundert på uavhengig og uhildete undersøkelser av stor statistisk signifikans, og ikke følelser. Forøvrig er dette en holdning jeg på det sterkeste vil anbefale andre å adoptere. Det kan du sikkert ha mange gode grunner til, men merk at svært mange er uenige med deg, og såvidt jeg kan se så kan de ha gode grunner til det. Det er nemlig slik at det er BMW-sjåfører som oftest er involvert i trafikkulykker, faktisk 10 ganger oftere enn Toyota-sjåfører, det er BMW-sjåfører som dreper flest, det er BMW-sjåfører som er frekkest, og det er BMW-sjåfører som oftest får raseri-anfall i trafikken.
  3. Tror det handler mer om det som kan skje i etterkant. Mange brudd ender stygt og i mange tilfeller bruker en ting i mot hverandre. Og med tanke på hvordan vi lever i dag er brudd mer sannsynlig en å begraves sammen. Men, kommunikasjon er også viktig for å prøve å oppnå sistnevnte slik at en nesten må tørre å åpne seg så får en heller ta evt konsekvenser i ettertid. Tenker jeg.
  4. Alle oljene har nok lignende egenskaper. De virker på den måten at de legger seg på stålet og holder vann borte. Linolje/Lanolin/Fluidfilm brukes også fordi det er miljømessig bedre enn motorolje (som en ikke bruker). Om stoffet herder slik som tectyl så kan det oppstå dette med at rust kan utvikle seg bak belegget og det kan bli luft og vann bak belegget.
  5. Her er hva ChatGPT ga meg, men om det er fornuftig tilnærmet vet kanskje noen andre? 1. Før alt: lag en “arbeidskopi” Ikke rør originalene dine direkte. Gjør dette: Lag en stor mappe på PC-en: /Bilder_arbeidskopi/ Kopier ALT av bilder dit. (Poenget er at hvis noe går galt i oppryddingen, har du fortsatt originalrotet trygt lagret.) Dette gir deg kontroll og mulighet til å jobbe metodisk. 2. Bruk riktig verktøy for duplikater (ikke Immich, ikke NAS-apper) Beste løsning i praksis er dupeGuru. Hvorfor: Det ignorerer filnavn og sjekker faktisk innhold via hash + fuzzy matching for redigerte kopier. Oppsett: Scan kun arbeidskopien Still inn "EXIF timestamp priority" Skru av “ignore EXIF” Velg “Picture mode” Resultat: du får en trygg liste over ekte duplikater du kan slette. 3. Sortér og gi korrekt struktur (automatisk) Her finnes det et verktøy som banker alle andre: Rapid Photo Downloader (Linux/Windows via WSL) Dette gjør nøyaktig det du etterspør: Leser EXIF Omdøper til f.eks. YYYY-MM-DD_HHMMSS.ext Sorterer automatisk i mappe → År / Måned / Dag Skiller bilder og videoer Bevarer all metadata Og viktig: Det flytter bare unike filer (optional: dedupe basert på hash). Dette er grepene som faktisk gir et arkiv du kan leve med. 4. Standardiser formater (valgfritt men lurt) Gamle mobilbilder kan være JPEG i rare varianter. Videoer kan være .mov, .3gp, .avi osv. Gjør dette hvis du ønsker et ryddig og fremtidsvennlig arkiv: Konverter video til MP4/H.264 uten å re-encode unødvendig. La bilder være som de er (ikke konverter til HEIC eller lignende nå). 5. Kjør en ekstra duplikatsjekk på sluttresultatet Når filene er: renset sortert navngitt likt …så er det lurt å ta en siste runde. Da anbefaler jeg czkawka (CLI/UI): Lynrask Hash-basert Trygg for ferdigstrukturert arkiv Dette sikrer at ingen “skjulte” duplikater blir med videre. 6. Flytt til Ugreen NAS – men IKKE stol blindt på RAID 5 RAID beskytter mot diskhavari. Ikke bitrot. Ikke brukerfeil. Ikke databasefeil fra fotoprogram. Når du har ferdig ryddet arkiv → kopier det til NAS-en. Lag struktur: /photos/ /YYYY/ /MM/ /DD/ filnavn.jpg Dette er fremtiden. Du binder deg ikke til noe program. 7. Velg visningsplattform På Ugreen kan du kjøre: PhotoPrism persongjenkjenning auto events tidslinje EXIF map view videoer og RAW støttes fungerer bra med NAS Eller: Immich raskere penere – fortsatt unge hjørner – krever mer maskinressurser Begge kan lese mappestrukturen din direkte. Ingen vendor lock-in. 8. Lag en ekstern backup – fysisk lokasjon Beste praksis: En USB HDD med 1:1 kopi av /photos Oppbevares hos familie / jobb Oppdater hver 3. måned Konkrete steg du kan gjøre allerede i dag Lag arbeidskopi Kjør dupeGuru → fjern duplikater Kjør Rapid Photo Downloader → sorter + gi riktig navn Kjør czkawka → sluttkontroll Flytt organiserte bilder til NAS Sett opp PhotoPrism eller Immich for visning Lag ekstern sikkerhetskopi Hvis du vil, kan jeg lage en helt konkret kommandolinje-oppskrift, GUI-oppsett eller en skreddersydd arbeidsplan basert på hvor du gjør jobben: Windows Linux Docker direkte på Ugreen NAS eller via PC før du flytter over. Hva jobber du helst fra?
  6. Når eller hvis? Prøver ikke å være kverulerende her, men det virker ut som mange i denne tråden tror at partnere som vil hverandre vondt er et selvfølge i et forhold.
  7. En kan prøve "glem nettverk", også velge det inn igjen og legge inn passord på nytt.
  8. Hei. Håper overskriften min treffer problemstillingen min, jeg sitter nå på uhåndtertbart mengde med bilder og backup av bilder og får ingen glede av dem. Dette er bilder som stammer fra eldre digitalkamera, eldre mobiler, speilreflekser, google backup download, tidlegare forsøk på å rydde i dem(lightroom) og nåverende pågående iCloud bilder. Dette ligger da strødd utover forskjellige mapper og harddisker. Mange bilder ligger nok på dobbel og trippelt opp i form av "backup". Har bestemt meg for å samle alle mine bilder nå på en plass, og har derfor gått til innkjøp av en Ugreen NAS, med planer om Raid5 og periodisk manuell backup til ekstern lokasjon/harddisk. Problemet er veien fra foto-rot til system, her trenger jeg tips. Ideelt trenger jeg å kunnne-> Dra en mappe inn i en "import bilde" mappe, hvor bildene blir sjekket for eksisterende duplikater, også flyttet over i endelig lokasjon. Da gjerne med sortering hvor dem blir plassert i mappe for år også renamet til dato+klokkeslett. Må selvfølgelig beholde filtype og metadata. Selve oppryddning trenger ikke å foregå på Ugreen NASen. Dette kan foregå hvor som helst.
  9. Hilsen Yuki, Perez og Lawson?
  10. Det er noe jeg hørte vår alles kjære Helmut si i et intervju, husker ikke helt når. Det var nok mye pga reglene da som @Evil-Duck sier, vettel sine biler hadde enormt marktrykk bak. Men max liker å rotere bilen med pådrag, og da må den være litt løsere og mykere bak.
  11. Hadde bilen vært noe ræl hadde ikke Verstappen heller gjort det bra, det der er bare vås.
  12. Her var det en mann som åpnet seg om noe vanskelig og det ble brukt mot han umiddelbart 👍 Anonymous poster hash: 6aba1...301
  13. Nimrad

    Elbil-tråden

    Ikke verst. Men hvis jeg husker riktig var det denne som kom uten mulighet for seteventilasjon? Den tikker de fleste andre boksene mine, men vet bare ikke om jeg kan rettferdiggjøre de til 150-200 tusen ekstra over andre aktuelle biler.
  14. Jotun

    Elbil-tråden

    @hanjinn Tenkte ikke på deg. Tenkte på de som prøver å selge dette. Forskjell på å forsvare og å forklare. Selv om ingen forklaringer her inne heller har vært noe særlig....
  15. Jotun

    Elbil-tråden

    Ja denne bare må prøves. Tenker at dette kan bli en kandidat brukt om et års tid. For dyr som nybil syns eg. Bagasjeplass avgjør nok om den er kandidat.
  16. Nei, når forhold snur til det giftige så brukes ting mot en over en lav sko. Da mener jeg ikke saklig kritikk som noen andre ville brukt mot en i en annen sammenheng, men ren sabotasje og psykisk hevn. Scenario: Ville du fortalt sårbarheter om deg selv til en du visste var psykopat? Hvilke fallgruver finnes i tilfelle du gjør det? Jeg tror at ethvert forhold som surner skrur opp psykopatiske nivået hos motparten. Du vet bare ikke hvilken fiende du har å gjøre med på forhånd. Er du heldig er det en mild psykopat. Er du uheldig er det maks psykopat. Vi hadde en gjest i en av de første innleggene her i tråden som svarte noe om en eks og noe barnefordeling. Der har du relativt høyt psykopat-nivå, men absolutt ikke uvanlig. Jeg har hørt mange lignende historier. Og ja - det gjelder spesielt menn. Menn og kvinner har systematiske forskjeller som gjør at menn er mer eksponert for denne typen hevnadferd fra kvinner enn motsatt. Kvinner er mer utsatt for andre ting fra menn. Enn så likestilt man liker å være så finnes det systematiske kjønnsforskjeller godt dokumentert med statistikk.
  17. Og enda en gang er Wegovy i nyhetene under slanking: https://sol.no/nyheter/faerre-dor-for-de-fyller-70-men-nedgangen-har-bremset-opp/83936498
  18. Liker avslutningen din. 😀 Ydmykhet er konstruktivt og uaerlig stolthet, er destruktivt, i et forhold. og saa kommer vi jo tilbake dit igjen, en partner, som du maa vaere perfekt for, er det noe aa satse paa. Og hvor mangen svin paa skogen har hen da, oppi dette uaerlige forholdet.
  19. F hele denne administrasjonen. Kjør på med å produser europeiske våpen
  20. Jeg antar at du er en ung mann. Hvis jeg på 40+ skulle gi deg et råd, så er det å ignorere alt du ser i sosiale medier. Jeg er sjeleglad for at sosiale medier ikke var en greie da jeg var yngre. Og jeg føler virkelig med dagens unge som er så integrert med sosiale medier. Sosiale medier er en kreft som forgifter samfunnet. Hvis du vil vite noe om medmenneskelige relasjoner, så gjør dine egne erfaringer. Det du ser på sosiale medier er bare ord. Og ofte kommer det fra det mest tilbakestående pakket som finnes. Mange av disse folka er i bunn og grunn slike fyrer Og de er de siste du vil ta i mot råd fra.
  21. Det er mange gode brukte elbilar på marknaden i dag, så om du ikkje vil bruke meir pengar enn nødvendig eller må ha det nyaste så er ein 2-3 år gammal bil å anbefale. Om du vil ha tips til konkret modell må du skrive meir om kva du har bruk for. Rekkevidde, passasjerplass, bagasjeplass, type bil (stor, medium, liten), hjuldrift, ev. merker du vil ha eller vil unngå, hengerfeste, osv. Og ikkje minst pris.
  22. hvis du har noe du har slitt med eller sliter med, saa er det bedre at hen faar det, i fra deg, eller en annen kant. Der hen kan bli trygg paa at du er reflektert, og har fokusert og jobber med det og hen faar vaere med. Aerlighet skaper trygghet og det motsatte utrygghet, der partner blir usiker paa, hvor mangen svin, du egentlig har paa skogen. Et trygt forhold, har mange statshemmeligheter. I et parforhold, som jeg kjenner, ble det brudd, av den grunn, for at han hadde noe, som hun ikke fikk ta del i.
  23. Ville dere gjort det samme om man endte i en skvis? Brukt alle svakhetene/sårbarhetene mot den andre personen? Hvis nei, hvorfor ønsker man da å dele livet med noen du tror ville gjort det mot deg? Jeg tror ikke på perfekte forhold og sjelevenner, men akkurat disse tingene er ganske elementært.
  24. Jeg tror det er ganske så universelt og urelatert til alder. Dette er klassiske hersketeknikker som brukes mot uvenner i alle aldre. Fra barnehagen til gamlehjemmert. Fra kjærlighetsforhold til vennskap og arbeidsforhold. I alle samfunnslag fra ola uteligger til topp-politikken.
  25. Slutt med dette jævla gnålet her. Det å sette naturvern og kampen mot aggressive makter opp mot hverandre blir aldri riktig. At hastigheten for beslutninger må opp er vi helt enige om. Men slutt for helvete å hakke på de av oss som klarer å tenke to tanker i hodet på en gang. Finn en parkeringsplass eller et annet nedbygd område - avlys planene om et datasenter, eller et kjøpesenter eller noe annen dritt vi ikke trenger - vi trenger ikke å ødelegge mer skog.
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...