Gå til innhold

Linux erstattes med Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forbauser meg egentlig ikke. For veldig mange er Linux ett komplisert og lite logisk OS som ikke er særlig brukervennlig. Man kan si hva man vil, men for de som er vant til Windows er det en litt høy terskel for å lære seg noe nytt. Man blir liksom vant til logikken i Windows og jeg for min del savnet det veldig når jeg kjørte Linux.

 

Men, det viser jo også at Windows er altfor høyt priset. Jeg vil anta at MS hadde tjent det samme, om de hadde satt ned prisen til halvparten og kanskje 1/3 av dagens for private brukere (XP Home f.eks).

Lenke til kommentar

Jo, trist å høre at mange velger bort Linux selv etter å ha kjøpt det ferdig innstallert.

 

Mange vil nok bare innstallere Windows uten å legge tilbake Linux som et alternativ også. Hvis det hadde vært lettere å legge inn windows i etterkant som et nr.2 operativsystem så ville nok langt flere hadd begge OS'ene. Dessverre ønsker ikke Microsoft å lage en innstalleringsrutine som tar hensyn til evt andre operativsystemer som måtte ligge på disken fra før, og overskriver dermed alt. Slik burde det ikke være. Man burde i hvertfall fått med en Linux CD som kan innstalleres i ettertid som et nr.2 operativsystem. (man får kanskje med en slik CD på kjøpet?)

Lenke til kommentar
Å legge ved en slik CD hadde vært utmerket ja, så kanskje noen hadde vurdert å prøve Linux. En Live-CD hadde kanskje også vært å foretrekke.

Det er et godt forslag. En live-CD med en gratis distro, f.eks Knoppix ville passet utmerket. Selve CD'en og plastomslaget koster jo ingenting for produsenten, (ca 1 krone), så det kunne med fordel vært bundlet med f.eks ferdigmaskiner, hovedkort, harddisker og annet utstyr som ofte involverer ny-innstallering.

 

Noen burde kjørt en kampanje med litt lobbyvirksomhet for å få produsenter til å bundle en live linux CD med diverse utstyr.

Lenke til kommentar
Å legge ved en slik CD hadde vært utmerket ja, så kanskje noen hadde vurdert å prøve Linux. En Live-CD hadde kanskje også vært å foretrekke.

Det er et godt forslag. En live-CD med en gratis distro, f.eks Knoppix ville passet utmerket. Selve CD'en og plastomslaget koster jo ingenting for produsenten, (ca 1 krone), så det kunne med fordel vært bundlet med f.eks ferdigmaskiner, hovedkort, harddisker og annet utstyr som ofte involverer ny-innstallering.

 

Noen burde kjørt en kampanje med litt lobbyvirksomhet for å få produsenter til å bundle en live linux CD med diverse utstyr.

Satte sammen en ny shuttle her om dagen og gjett hva om fulgte med :)

 

2 cd'er med Mandrake 9.2! :w00t:

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle det være synd? På lik måte som Linux-fanboys bytter ut en pre-installert Windows må da Windows-fanboys få lov til å bytte ut pre-installert Linux med Windows? Det at de i de fleste tilfellene benytter seg av piratkopierte versjoner er derimot veldig synd ja.

Jeg er litt enig, og det har tydeligvis heller ikke denne undersøkelsen tatt hensyn til (nemlig at det motsatte helt sikkert skjer en god del også).

 

AtW

Lenke til kommentar
Satte sammen en ny shuttle her om dagen og gjett hva om fulgte med :)

 

2 cd'er med Mandrake 9.2!  :w00t:

Wow! tøft! :D

 

Hvilken modell er det? Sånn vil jeg også ha :p

 

(kødder, jeg laster ned lovlige distroer selv og kjøper ikke hardware etter bundelen)

Hmm... *sjekke*

 

SB75G2 heter den. Intel 875P chipset :thumbup:

Endret av Typhon
Lenke til kommentar
Jeg syns microsoft kan brenne,  får ikke fjærnet windows fra laptopen min :no: . Har ikke cdrom, vrææææl ...  :cry:

Så kjøp deg en cd-rom da. Ikke verre enn det, dersom Windows er et så stort problem for deg. De finnes som usb varianter (iallefall brennere), så du har ingen unnskyldning. Eller du kan jo bare formatere harddisken, da er jo du kvitt windows. At du muligens ikke får brukt maskinen etterpå er vel strengt tatt ikke Microsoft (eller Linux) sin feil, siden du tydligvis ikke får lagt inn en erstatning.

 

Edit: Ops, eller via NFS (takk forrige poster)

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Synes ikke heller at dette er rart i det hele tatt. Så lenge Windows er det "alle" bruker vil det være det jeg også bruker primært. Har seff testa linux selv og det virka forsåvidt greit det, men det er HELT uaktuelt siden det ikke funker sammen med vilken som helst programvare.

 

Siden både jobb å kompiser bare bruker windows blir det bare tull og ekstra arbeid å kjøre et annet OS... For min del vertfall

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med å bruke Linux er en ignorant og arrogant Windowsverden som forventer at alle tilpasser seg dem, og ikke motsatt.

 

F.x vil Winodwsbrukere gladelig spytte ut .doc filer, uten hansyn til om alle kan lese disse. Men sender du en Windows-bruker en open office fil, da blir det trøbbel.

 

Man hører også uttalelser som, at alle har jo Windows, hvorfor bry seg om ti prosent av brukerne som ikke har det? Dette gjelder slik som drivere, web-sider og annet.

 

Arrogansen og ignoransen skaper dermed problemer som Linux-brukeren må forholde seg til og overkomme. Og det er dette som gjør at Linux blir noe mer tungvindt å bruke. Ikke systemet i seg selv, som jeg finner langt overlegent Windows. For meg er Linux mye mer fleksibelt og brukervennlig enn Windows.

 

Mange vil nok påstå at desktop-Linux fortsatt ikke kan erstatte Windows på alle måter som desktop

Mange, meg inkludert, vil nok påstå at Windows ikke kan erstatte Linux på desktoppen.

 

ja, hadde vel ikke gjort noe om linux blei mer poppulært og kompantibelt Eneste grunnen til å kjøre XP er vel pga alle program funker på det, mens på Linux er det bare ett fåtall av spill pg program. Slik i forhold til xp ialefall.

I beg to differ. På en standard Linux installasjon får du med hundrevis av programmer innen alle kategorier. Og dette helt gratis. På Windows følger nesten ingen ting med. Og det meste til Windows koster masse penger, slik at alternativet for de som ikke er rike er piratkopiering i stor stil.

 

Med andre ord, tar du en gjennomsnittlig Linux-installasjon og en gjennomsnittlig Windows-installasjon uten piratkopiert software, så vil du nok finne at fleksibiliteten og mulighetene hos Linux langt overgår den på Windows.

 

Men det er riktig at enkelte typer programmer, slik som spill og videoredigering, er enklere å forholde seg til på Windows. Men jeg vil si at ting som programmering, web-servere, databaser er lettere på Linux. Og så er selve desktoppen, f.x KDE, langt overlegen Windows.

 

Også slipper man alle virus'ene, spywaren, sikkerhetsproblemene, ustabiliteten og de uforklarige hendelsene som oppstår av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...