Gå til innhold

Neste år skal Apple trolig lansere en mobil som er heldekket av glass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:( Var -en- grunn til at iPhone 5 var den første i serien jeg kunne si noe fint om, de hadde endelig tatt til vet og gått vekk i fra glassryggen (som knuste og knuste og knuste) + fjerna den gamle monster-kontakten.

 

Å lage en iPhone i heil-glass blir som å ta 2 - 3 steg tilbake. Enig med Retroz her :p En kjempesmart avgjørelse

Lenke til kommentar

4 (2010) --> 4S (2011)

5 (2012) --> 5S (2013)

6 (2014) --> 6S (2015)

7 (2016) --> 8?(2017)

 

Om dette skjer, så bryter de i hvert fall systemet de har hatt siden 2010. Men kan kanskje stemme, da det ikke virker som om iPhone 7 får noen særlige designendringer. Ser da for meg at de går rett til iPhone 8 i 2017, for å understreke at det her er snakk om noe helt "nytt". Rikignok skeptisk til bare glass enda en gang. Men ser samtidig problemet, vanskelig å innovere på design når formfaktoren er bestemt av skjermen, og man samtidig har en sjefsdesigner som har Dieter Rams som sitt forbilde...

Lenke til kommentar

:( Var -en- grunn til at iPhone 5 var den første i serien jeg kunne si noe fint om, de hadde endelig tatt til vet og gått vekk i fra glassryggen (som knuste og knuste og knuste) + fjerna den gamle monster-kontakten.

 

Å lage en iPhone i heil-glass blir som å ta 2 - 3 steg tilbake. Enig med Retroz her :p En kjempesmart avgjørelse

Kanskje du skal være litt mer forsiktig med telefonene fremover..?
Lenke til kommentar

 

Hvis Apple gjør noe med designen så er det neppe som en gimmick. De pleier som regel å ha klare grunner for å gjøre det de gjør.

 

Hvor mange mobildesign er rene gimmicks?

Hvor mange designs er rent funksjonelle.

 

Svært få i begge tilfeller. Svært få vil ha et design som er rent funksjonelt, og iPhone er en av mange som ikke havner i den kategorien. 

 

Apple liker å gå for ganske safe design, så er nok ikke noe sinnssykt som kommer ut fra det selskapet på en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å finne en brukt iPhone som ikke er knust.

 

Grunnen til at man stadig ser knuste iPhone er at de fortsatt virker etter at glasset er knust, mens de fleste android må på verksted eller kjøpe ny mobil.

(Jeg har hatt mobil i 23 år uten å ha knust eller druknet en eneste, selv min Xperia Z3C er uskadet),

Lenke til kommentar

 

Det skal godt gjøres å finne en brukt iPhone som ikke er knust.

Grunnen til at man stadig ser knuste iPhone er at de fortsatt virker etter at glasset er knust, mens de fleste android må på verksted eller kjøpe ny mobil.

(Jeg har hatt mobil i 23 år uten å ha knust eller druknet en eneste, selv min Xperia Z3C er uskadet),

 

Usikker på hva du vil frem til her. Høres litt ut som en dårlig bortforklaring for iPhones, samtidig som du har en Sony Z3C.....

 

Uansett. Stopp å generalisere, det gjør liksom alt meningsløst. Det er ikke Apple og alle andre. Android produsenter gjør ikke ting likt. Eksempelvis AMOLED vs LCD. Det er den store forskjellen i skjermer, ikke Apple vs Android. Det i seg selv er merkelig (burde vært iOS vs Android). Operativsystem har absolutt ingenting å gjøre med glasset. Sier seg selv.

 

Så, du mener altså at Apple sin LG skjerm, som er å finne i mange produkter, ikke blir ødelagt, fordi den har en Apple logo? Om den er på en LG telefon derimot så er skjermen ubrukelig etterpå? Beklager, men det er ingenting spesielt med iPhone som er skrudd av. Den bruker massevis av vanlige deler, som alle andre. Ja de har dyre skjermer, men ikke de dyreste og deres skjermer tåler ikke mer enn andre sine. De er heller ikke spesielt sterke eller motstandsdyktige. De er ikke på noen måte lite utsatt for fallskader.

 

Det er mulig at billigere mobiler også er mer utsatt for skade på selve skjermen om glasset og knuses. Altså mer utsatt, men det betyr ikke at alle "android" telefoner er slik. Hadde den kjørt iOS ville skjermen knust akkurat like mye, og det finnes ingen kode i iOS for å bruke ødelagte piksler.

 

Og hva skjer når iPhone 7 kommer med Samsung AMOLED skjerm og Gorilla Glass 5, akkurat som Galaxy S7? Gitt at konstruksjonen ellers er lik, hva er det som tilsier at skjermen i S7 blir helt ødelagt, men kun glasset sprekker på iPhonen? Jeg forstår ikke hva den store forskjellen kan være.

Endret av TKongen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Det skal godt gjøres å finne en brukt iPhone som ikke er knust.

Grunnen til at man stadig ser knuste iPhone er at de fortsatt virker etter at glasset er knust, mens de fleste android må på verksted eller kjøpe ny mobil.

(Jeg har hatt mobil i 23 år uten å ha knust eller druknet en eneste, selv min Xperia Z3C er uskadet),

 

Usikker på hva du vil frem til her. Høres litt ut som en dårlig bortforklaring for iPhones, samtidig som du har en Sony Z3C.....

 

Uansett. Stopp å generalisere, det gjør liksom alt meningsløst. Det er ikke Apple og alle andre. Android produsenter gjør ikke ting likt. Eksempelvis AMOLED vs LCD. Det er den store forskjellen i skjermer, ikke Apple vs Android. Det i seg selv er merkelig (burde vært iOS vs Android). Operativsystem har absolutt ingenting å gjøre med glasset. Sier seg selv.

 

Så, du mener altså at Apple sin LG skjerm, som er å finne i mange produkter, ikke blir ødelagt, fordi den har en Apple logo? Om den er på en LG telefon derimot så er skjermen ubrukelig etterpå? Beklager, men det er ingenting spesielt med iPhone som er skrudd av. Den bruker massevis av vanlige deler, som alle andre. Ja de har dyre skjermer, men ikke de dyreste og deres skjermer tåler ikke mer enn andre sine. De er heller ikke spesielt sterke eller motstandsdyktige. De er ikke på noen måte lite utsatt for fallskader.

 

Det er mulig at billigere mobiler også er mer utsatt for skade på selve skjermen om glasset og knuses. Altså mer utsatt, men det betyr ikke at alle "android" telefoner er slik. Hadde den kjørt iOS ville skjermen knust akkurat like mye, og det finnes ingen kode i iOS for å bruke ødelagte piksler.

 

Og hva skjer når iPhone 7 kommer med Samsung AMOLED skjerm og Gorilla Glass 5, akkurat som Galaxy S7? Gitt at konstruksjonen ellers er lik, hva er det som tilsier at skjermen i S7 blir helt ødelagt, men kun glasset sprekker på iPhonen? Jeg forstår ikke hva den store forskjellen kan være.

 

 

Apple har tre lag: Skjerm, touch-digitizer og beskyttelsesglass. Disse er laminert sammen, men det er vanligvis kun det ytterste glassets som sprekker. Dermed virker både skjerm og touch selv om glasset har sprekker.

 

Mange Android-produsenter har prøvd å spare litt ved å integrere touch-digitizer i beskyttelsesglasset, men når glasset sprekker så virker ikke touch lengre. En touchtelefon uten touch virker ikke, selv om den fortsatt gir bilde på skjermen.

 

Nå virker det som om flere mobilfabrikanter ønsker å unngå slike problemet, enten ved å skille beskyttelsesglass og digitizer, eller ved å integrere digitizer i skjermen.

 

Jeg har aldri eid en iPhone, de er dyre og lite fleksible, men det hindrer meg ikke å se at Apple ofte klarer å lage gode løsninger.

Lenke til kommentar

 

Apple har tre lag: Skjerm, touch-digitizer og beskyttelsesglass. Disse er laminert sammen, men det er vanligvis kun det ytterste glassets som sprekker. Dermed virker både skjerm og touch selv om glasset har sprekker.

 

Mange Android-produsenter har prøvd å spare litt ved å integrere touch-digitizer i beskyttelsesglasset, men når glasset sprekker så virker ikke touch lengre. En touchtelefon uten touch virker ikke, selv om den fortsatt gir bilde på skjermen.

 

Nå virker det som om flere mobilfabrikanter ønsker å unngå slike problemet, enten ved å skille beskyttelsesglass og digitizer, eller ved å integrere digitizer i skjermen.

 

Jeg har aldri eid en iPhone, de er dyre og lite fleksible, men det hindrer meg ikke å se at Apple ofte klarer å lage gode løsninger.

 

Jeg kan love deg at skjermen har mer enn 3 lag :) Enkelt sett så er det riktig derimot.

 

Nå forstår jeg og hva du mener. Du har sett noen billige mobiler som kjører Android, og mener dermed at alle telefoner med samme operativsystem gjør det helt likt. Selv om det er absolutt null logikk som tilsier det, da Android er software.

 

Tror ikke jeg trenger å minne deg på at Apple sine skjermer er levert av LG, og de har levert skjermer til Apple i ganske ganske mange år nå. Så det er ikke Apple som gjør det. Det er LG som gjør det, og selger det til Apple.

 

Jeg har enda til gode å se en Galaxy, eller iPhone fo den sags skyld, som har knust glass på overflaten, der touch ikke virker.

 

Det finnes hundrevis av mobilprodusenter, tusenvis av modeller. De fleste av disse bruker samme OS. Det betyr ikke at alle er helt like. Jeg tror nok du forstår ganske bra at det å si "Android telefoner er slik" med noe som er helt urelatert til SW ikke går an. Det er en generalisering som ikke funker. Du henter et snev av sannhet, og fremstiller det som om det er sannheten for alle.

 

Blir som å si:

Alle Android mobiler har AMOLED skjerm

Alle Android mobiler kommer med projektor.

Alle Android mobiler er vanntette.

 

Påstandene er helt klart feil, men de er definitivt i samme kategori som:

Når skjermen på en Android telefon knuser, så må den repareres.

 

 

Forstår ikke poenget med å komme med slike påstander som alle vet er helt feil. Jeg ser ikke hva du vil frem til med det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...