Gå til innhold

Her er verdens første vei laget av solcellepaneler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å ha veier med solceller blir som å ha fly som kan dykke under vann som ubåter - gjennomførbart, men upraktisk, og aldri helt bra til hverken det ene eller det andre.

 

Men for all del vi lever jo i "kickstarter-tiden" der folk vil frivillig si fra store pengesummer på de aller mest utrolige og ubrukelige prosjektene.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett heile videoane, men kritikken i videoen gjekk på at:

 

1 Om solcellepanela vil være sterke nok til å tåle belastninga av kjøyretøy.

2 Om solcellepanela kan produsere nok straum.

3 Om led-lysa vil være sterke nok til å være synlege frå skrå vinkel.

4 Om teknologien vil fungerer utan å svikte.

5 Om dette er kostnadseffektiv.

 

Sjølv om dette kanskje er gode poeng, så er det vell dette dei prøver å finne ut ved å legge dette i ein liten del av ein sykkelveg.

Alle disse fem tinga vil nok raskt bli utbetra no når dei har begynt å jobbe med det.

Eg synest derfor det er noke naivt å angripe dei tekniske svakheitene så tidlig i prosessen, men ein slik negativ tankegang så ville aldri motorkjøyretøy ha blitt oppfunnet då ein hest var billegare og raskare enn dei fyrste kjøyretøya.

 

Så om slike solcellepanel kan produserast og monterast på ein billeg måte så er det ikkje så dumt å utnytte den alt utbygde overflata til å produsere straum i staden for å legge beslag på andre områder for å sette opp solceller.

Asfaltvegane er ikkje akkurat verken superbillege eller raske å lage til.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du ser videoen i innlegget til bolt.

Den er ganske informativ og underholdende.

Videoene fra eevblog er muligens litt for tekniske.

 

Videoene forklarer enda flere grunner til at dette er upraktisk, men ikke minst:

De kommer med bedre forslag.

USA er fullt av ørken. "Solar farms" med mange solcellepaneler er mye mer effektive enn disse veiene kan bli.

Disse panelene kan vinkles optimalt mot solen, blir ikke skitne eller slitt, kan repareres uten å stenge trafikken og mange andre fordeler. Du bør absolutt se videoen i innlegget til bolt.

Lenke til kommentar

Et annet poeng som kommer frem i videoene er at lavspent likestrøm ikke kommer særlig langt i ledninger uten stort spenningstap. Det er derfor vi bruker høyspentkabler. For å få sendt kraften fra alle solveiene til noe annet enn gatelys ville man måtte ha en utrolig mengde trafostasjoner som øker spenningen. Uten dette kan kraften bare brukes der den er, og om den skal være nyttig selv der så må den lagres til solen går ned, i batterier, kondensatorer eller kanskje svinghjul. Upraktisk.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett heile videoane, men kritikken i videoen gjekk på at:

 

1 Om solcellepanela vil være sterke nok til å tåle belastninga av kjøyretøy.

2 Om solcellepanela kan produsere nok straum.

3 Om led-lysa vil være sterke nok til å være synlege frå skrå vinkel.

4 Om teknologien vil fungerer utan å svikte.

5 Om dette er kostnadseffektiv.

 

Sjølv om dette kanskje er gode poeng, så er det vell dette dei prøver å finne ut ved å legge dette i ein liten del av ein sykkelveg.

Alle disse fem tinga vil nok raskt bli utbetra no når dei har begynt å jobbe med det.

Eg synest derfor det er noke naivt å angripe dei tekniske svakheitene så tidlig i prosessen, men ein slik negativ tankegang så ville aldri motorkjøyretøy ha blitt oppfunnet då ein hest var billegare og raskare enn dei fyrste kjøyretøya.

 

Så om slike solcellepanel kan produserast og monterast på ein billeg måte så er det ikkje så dumt å utnytte den alt utbygde overflata til å produsere straum i staden for å legge beslag på andre områder for å sette opp solceller.

Asfaltvegane er ikkje akkurat verken superbillege eller raske å lage til.

 

Du må ikke glemme de utrolige avstandene som det var planlagt å legge, det er ikke mulig å transportere masse lavvolts likestrøm uten å transformere det opp ved jamne mellomrom, som vil øke kostnadene og vedlikeholdet betraktelig

Lenke til kommentar

At prosjektet er ambisiøst er det ingen tvil om, men heller ikkje transporten av straumen er eit veldig stort problem. Sjølv om det er fordyrande å måtte bruke transformatorar for å transportere straumen så treng ikkje forskjellen å bli så veldig stor når ein får fart på utviklinga.

 

Ein kan også basere seg på å bruke straumen lokalt i form av belysning, issmelting, drivkraft til kjøyretøy, osv.

 

Eg har ikkje stor tru på at alle overflater som i dag er belagt med asfalt vil bli bytta ut med slike solcellepanel iløpet av dei neste 10 åra, men eg synest heller ikkje at det er rett å så einsidig angripe konseptet på eit så tidlig tidspunkt.

Om ein klarer å produsere solcellepanel som tåler ei slik påkjenning så vil dette åpne for at ein kan integrere solceller i mange andre ting også. Det mest nærliggande er sjølvsagt å bruke denne teknikken til å lage takstein. Kanskje i framtida kan ein bruke slike moduler som det primære bygningsmaterialet til heile bygningar?

Lenke til kommentar

Eg har ikkje sett heile videoane

 

Da bør du se de i sin helhet så forstår du hvor utrolig dårlig ide dette er. Det går for det meste på ren og skjær sunn fornuft. Det er fint å være åpen for nye ideer, men det er også like viktig å kunne identifisere dårlige ideer. Denne rangeres ganske så høyt opp på lista over tidenes verste.

Lenke til kommentar

Angående kritikkvideoene: Disse tar jo for seg et amerikansk kickstartprosjekt der veiene skal både ha led-lys for oppmerking og varme for å holde veiene isfrie.

 

Det Nederlandske prosjektet er jo ikke i nærheten av like ambisiøst. Er selvsagt fremdeles store problemer med å benytte solcellepanel lagt flatt med 1cm tykt ruglete glass over, men det tar hvertfall vekk det mest håpløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...