Gå til innhold

Neste Windows-oppdatering helt uten «wow-faktor»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen wow-faktor? Det er jo masse kjekt i denne oppdateringa!

 

 

 

 

Ikke bare har oppgavelinjen blitt med til Metro-grensesnittet – nå vil også åpne Metro-programmer dukke opp på oppgavelinjen når du er i det vanlige Windows-skrivebordet. Synes du det høres ut som en utrolig dårlig idé [...]

Eg syntes det høyrdes ut som ein utruleg god ide.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Dette må være tidenes mest schizofrene OS i historien. Hverken fugl eller fisk. Bedrifter får holde seg til W7 og så får private kjøre OS X og Linux.

Lenke til kommentar

Flott at de prøver noe nytt, men å gjøre nye ting bare for å gjøre nye ting, det er ikke fremgang. De bør ta LITT hensyn til desktop-brukerne, som tross alt er de som Windows tradisjonelt sett har vært myntet på, noe som endret seg kraftig med WIndows 8 - eller "ConfusiOS" som jeg vil kalle det. Hvor blir det av minifisert Start-meny?

Lenke til kommentar

De gjør det nok ikke bare for å gjøre nye ting, men for å prøve å fusjonere alle plattformene sine, og det er jo fullt forståelig. Det har jo gått på bekostning av desktop brukerne, særlig de som hater forandring. Personlig er forandringene så små i praksis (selv om store visuelt), at det ikke gjør meg noen ting. Faktisk så er det fantastisk på HTPC :) Men tror nok du har et godt poeng med en "minifisert" start-meny, tror mange ville ha følt seg mer hjemme der. Har sett noen fanmade konseptbilder som så meget bra ut, og tror faktisk MS vil gå i den retningen med Win9. Og det kanskje viktigste for de å fokusere på er DPI skalering nå som store oppløsninger er det nye salgtrikset..

Lenke til kommentar

Sistnevnte kan virke nokså overflødig ettersom det holder med å bare begynne å skrive, men vi vil tro det blir enklere for alle de som febrilsk leter etter en synlig søkeknapp.

 

Skjult basisfunksjonalitet regnes faktisk som en vesentlig "gui blooper", altså direkte dårlig brukergrensesnitt. Det er nok ikke tilfeldig at Microsoft gir etter på akkurat de punktene de gir etter på. Delvis fordi de ikke kan rettferdiggjøre disse småtingene fra GUI-teori, delvis fordi kritikken på disse tingene var de aller mest omdiskuterte problemene med ModernUI den gang da det het Metro.

 

Med synliggjøringen av usynlig funksjonalitet, har de slått beina under endel av den mer synlige og samtidig mer faglig baserte kritikken. Selv om det bare er et par ikoner her og der.

 

Det de har gjort her, pluss de nye grepene for å understøtte musefunksjonaliteten burde allerede vært på plass i Windows 8.0. Da tror jeg de hadde fått mye mindre kritikk - eller i alle fall mindre "helhjertet" kritikk, på release date. De har sakte klart å binde sammen Windows og Windows RT endel, selv om det fortsatt er to relativt tydelig adskilte operativsystemer i samme pakke. :B

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette må være tidenes mest schizofrene OS i historien. Hverken fugl eller fisk. Bedrifter får holde seg til W7 og så får private kjøre OS X og Linux.

Hvordan skal ting utvikle seg hvis ingen prøver seg på noe nytt?

 

 

Hva med å ta tilbakemelding fra forbrukere istedet for å tvangsfóre de ting de ikke vil ha?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Er det noen som har testet den nye oppdateringen ?

Blir det ikke noen ny startmeny ?

Startmenyen kom i 8.1 oppdateringen, altså forrige. Selv om den vist ikke er helt som i W7

 

 

Det er da ingen startmeny i 8.1, det er en startknapp, om du ikke regner med den ikke-redigerbare høyreklikkmenyen da.

 

AtW

 

Dette må være tidenes mest schizofrene OS i historien. Hverken fugl eller fisk. Bedrifter får holde seg til W7 og så får private kjøre OS X og Linux.

Hvordan skal ting utvikle seg hvis ingen prøver seg på noe nytt?

 

 

Ihvertfall ikke med at folk ukritisk tar imot dårlige endringer.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fortsatt forundra over at et OS med så mye fokus på touchfunksjonalitet ikke har gitt muligheten for å bruke en skarve ekstra musknapp som "finger".

 

... strengt tatt ikke nødvendig for min del da jeg bruker Win 8.1 akkurat som jeg brukte Win 7. Bare stusser litt over at tanken ikke har slått dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt at de jobber seg "bakover". Dette er jo funksjonalitet man ville tro kom på W8.0 for deretter å bli fjernet etterhvert som Tiles-grensesnittet ble mer og mer innarbeidet.

 

Uansett, dette vil bare gjøre W8.1 enda bedre for min del. Har aldri klaget på W8 til tross for at det var litt uvant. Liker at ting fornyer seg, alt trenger ikke å være som XP ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...