Gå til innhold

9 viktige måter TV-en endres på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Møl

2. Møl

3. Bra!

4. Tja

5. Bra?

6. Møl

7. Møl

8. Møl

9. Møl

Kort og konsist. Jeg ville tro at for den jevne familie er

"2." Bra, ettersom skype med venner og famile andre steder i verden er praktisk på TV. laptop blir klønete når flere er involvert.

"8" Den dagen DLNA virker ordentlig er det kult. i øyeblikket er standardstøtten altfor dårlig.

 

Lenke til kommentar

1. Møl

2. Møl

3. Bra!

4. Tja

5. Bra?

6. Møl

7. Møl

8. Møl

9. Møl

Kort og konsist. Jeg ville tro at for den jevne familie er

"2." Bra, ettersom skype med venner og famile andre steder i verden er praktisk på TV. laptop blir klønete når flere er involvert.

"8" Den dagen DLNA virker ordentlig er det kult. i øyeblikket er standardstøtten altfor dårlig.

Kort og konsist, ja. Men likevel en stor feilvurdering.

 

Disse teknologiene må få modne seg litt til. Om noen år kan du nok ikke forstå at du klarte deg uten.

Omtrent som med internett, det var jo noen som mente det også floppet.

Lenke til kommentar

1. Nja, her er det VELDIG langt igjen å gå, men med tid å stund så kommer nok dette til å bli sannheten ja. Kanskje Apple lanserer noen smarte løsninger når de kommer på markedet å for pushet resten av markedet. Det som er i dag er bare søppel ihvertfall...

2. Kamera? Hva skal man med det? Det ødelegger toppmodellene til Samsung med den stygge vorten på toppen av skjermen. Men det blir vel kanskje som laptop webcam etterhvert, alle har det men veldig få bruker det. Få det ihvertfall mere diskré.

3. Fantastisk, håper det blir enda mere fokus på bra kalibreringsutstyr som standard.

4. Tror ikke dette er så viktig for folk flest, og det er en festbrems mtp nettbasert innhold, men det er nok ikke til å unngå at det kommer. Dessuten så er vel alle glade i god bildekvalitet.

5. OLED=Sexy ^^

6. Har vanskelig for å se for meg at man må sitte å vifte med armer og bein for å justere TV innstillinger og bytte kanaler, volum etc. Tror heller på en simpel fjernkontroll med av/på, volum, piltaster og ok-knapp. men vi trenger ikke 30-40 knapper på en fjernkontroll nei...

7. Naturligvis, bedre hardware kommer, snart blir det nok fire kjerner, nvidia/intel/amd prosessorer etc med litt kraft til å spille spill direkte på tv etc, samt cloud gaming, litt det samme som noen av de andre punktene her...

8. DLNA, også samme som mye av det andre her. Nøkkelen her er jo nettverk og internett.

9. Enda mere av det samme, og apps kommer nok til å erstatte tv kanaler etterhvert tror jeg. F.eks. TV2 Sumo, NRK, Viaplay, C-More, Netflix, Hulu etc. La oss bare få tilgang til filmer og serier noenlunde samtidig over hele kloden, så blir det mye mindre piratkopiering også :)

 

Enn så lenge så holder jeg meg til en HTPC som tar seg av det meste av dette her, og er veldig happy med det. Men det er klart at når TVer for så kraftig maskinvare at HTPC blir overflødig, så blir det enda en mindre boks i stua. Men det jeg tror er at TVer må få inn Android/Windows/iOS for å få gang på noe som helst, ikke 100 forskjellige jallaOS som det er i dag. Og en felles plattform for utviklere

Lenke til kommentar

1. Møl

2. Møl

3. Bra!

4. Tja

5. Bra?

6. Møl

7. Møl

8. Møl

9. Møl

Kort og konsist. Jeg ville tro at for den jevne familie er

"2." Bra, ettersom skype med venner og famile andre steder i verden er praktisk på TV. laptop blir klønete når flere er involvert.

"8" Den dagen DLNA virker ordentlig er det kult. i øyeblikket er standardstøtten altfor dårlig.

Kort og konsist, ja. Men likevel en stor feilvurdering.

 

Disse teknologiene må få modne seg litt til. Om noen år kan du nok ikke forstå at du klarte deg uten.

Omtrent som med internett, det var jo noen som mente det også floppet.

 

Jeg er ikke helt sikker, fordi alternativet er ikke å klare seg uten. Det aller meste som skisserers (som klassifiseres som møl i innlegget du siteres) er ting man gjør veldig bra med en HTPC i dag. Tror ikke TVer slår de om noen år heller, men selv om de gjør det, så blir det jo bare det litt praktiske aspektet med å slippe en boks til man vinner, og riktignok er det praktisk, men ikke noe "kunne ikke klart meg uten"-fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker, fordi alternativet er ikke å klare seg uten. Det aller meste som skisserers (som klassifiseres som møl i innlegget du siteres) er ting man gjør veldig bra med en HTPC i dag. Tror ikke TVer slår de om noen år heller, men selv om de gjør det, så blir det jo bare det litt praktiske aspektet med å slippe en boks til man vinner, og riktignok er det praktisk, men ikke noe "kunne ikke klart meg uten"-fordel.

 

Tja... jeg tror det "kommer litt an på". Man må tenke som den jevne forbruker, ikke som nerdene som vi er. Ja, mye i den lista klarer man seg uten med en HTPC, men hvor mange HTPCer finnes det i landet mot antall TVer?

 

Det er vi nerder som driver slikt frem! Noen av dere husker muligens BBSer og internett i sin spede barndom. Nå tar vi som en selvfølge at vi kan streame musikk direkte fra nettet i høy (nok) kvalitet (don't go there, AtW), at youtube vil kunne underholde oss med et utømmelig lager video, og at du kan spille mot naboen og en fyr fra Kina samtidig. Jeg tror ingen kunne forestilt seg det skikkelig for 15 år siden.

 

Så lenge teknologien går mot å gjøre TVene mer brukervennlige, samtidig som de blir smartere, vil dette være som vil kunne falle i smak. Mannen i gata vil bruke teknologien hvis "den bare fungerer" uten for mye mas. Gi meg heller en smart TV enn en dum en! ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Tja... jeg tror det "kommer litt an på". Man må tenke som den jevne forbruker, ikke som nerdene som vi er. Ja, mye i den lista klarer man seg uten med en HTPC, men hvor mange HTPCer finnes det i landet mot antall TVer?

 

HTPCer sliter med samme problem som DVD-opptakere og som smart-TVer vil få problemer med: TV-distributørenes dekodere.

 

En HTPC er i utgangspunktet helt kapabel til å erstatte både DVD-opptaker og dekoder, men TV-distributørene blokkerer funksjonalitet. Dette vil de selvsagt også prøve å gjøre med Smart-TVer.

Lenke til kommentar

Fremtidens tver? Nesten alt dette eksisterer jo i dagens marked! Mange av punktene har eksistert i flere generasjoner :-)

 

HDMI CEC er noe av det mest "kjekke" man har fått de siste årene. DLNA har man jo hatt VELDIG lenge (alle utenom Apple, de vil jo ha sitt eget). Dualcore er det jo i nye samsungene, samt utbyttbar prosessor.

 

"ny fjernkontroll" har man jo også, f.eks. i form av APP-styring, dualview på samsungprodukter,m.m. (App har man for de fleste merker, forøvrig).

Lenke til kommentar

HTPCer sliter med samme problem som DVD-opptakere og som smart-TVer vil få problemer med: TV-distributørenes dekodere.

 

Har du CanalDigital (ihverfall kabel-TV, usikker på parabol) eller RiksTV, er det jo bare å skaffe deg en CAM som du setter rett i TV'en (sammen med programkortet ditt), eller i HTPC'en din. Da slipper du en egen dekoder.

 

Mange TV'er har også mulighet for opptak og timeshifting via USB-minne/HD, så man har de samme mulighetene.

Lenke til kommentar
HTPCer sliter med samme problem som DVD-opptakere og som smart-TVer vil få problemer med: TV-distributørenes dekodere.
Har du CanalDigital (ihverfall kabel-TV, usikker på parabol) eller RiksTV, er det jo bare å skaffe deg en CAM som du setter rett i TV'en (sammen med programkortet ditt), eller i HTPC'en din. Da slipper du en egen dekoder.Mange TV'er har også mulighet for opptak og timeshifting via USB-minne/HD, så man har de samme mulighetene.

 

Det er bare å glemme tradisjonell tv-distribusjon via kabel, parabol, rikstv e.l. De tvinger uansett på deg masse kanaler du ikke vil ha, tvinger deg til å betale plenty for kanaler du evt. ønsker og uansett hva du betaler blir du bombet av reklame! Alt dette har jeg sluppet i minst 2 år nå. Det blir sikkert mange døgn med reklame som jeg IKKE har kastet bort det :)

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg en felles "protokoll" eller interface om du vil for streamingtjenester der en større aktør som for eksempel Canal Digital kan tilby alle sine kanaler inn via nettverkspluggen femfor kabel/parabol.

 

Samme interface skulle kunne benyttes for straming.

 

Da kunne man bare lagt inn adresse og brukernavn/passord for den enkelte tjenesten man ønsker å benytte, og få samlet dette i en meny for "kanalvalg".

 

Greit nok at man har støtte for viaplay i enkelte nye TV-er, men jeg synes ikke viaplay er spesielt god.

 

Synes det forøvrig er en uting at en hver TV-kanal skal ha sin egen unike web/streamingløsning. en hundrelapp her og en hundrelapp der blir fort mange penger, og kvaliteten på tjenesten varierer ofte stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...