Gå til innhold

9 viktige måter TV-en endres på


Anbefalte innlegg

Hva mener en med at standardstøtten er for dårlig?

 

De forskjellige TV-ene støtter forskjellige formater. Dette kommer av at DLNA standarden bare sier at MPEG2 (dvs. DVD formatet) skal støttes. Alt utover det velger TV-produsentene selv.

 

Skulle ønske standarden ble utvidet til å gjelde andre codec'er også, slik at alle TV-ene støtter det samme. Men sånn som det feks. virker på Samsung TV-en min, er det bare gull. Den spiller alt jeg har slengt etter den til nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler meg gammeldags, men hva skjedde med tiden der telefonen ble brukt til å ringe og TVen til å se på TV?

 

Haha! Kan ikke si at jeg savner å måtte være hjemme i eget hus for å få kontakt med folk via telefon. Ei heller kommer jeg til å savne elendig analogt TV-signal som i beste fall gav meg 2 kanaler.

 

Den digitale revolusjonen kan ikke gå fort nok for min del. Jeg pleide å lage spillelister av .XM og .S3M filer på ungdomsklubben, og drømme meg bort til en utopisk fremtid der jeg hadde all musikken på PCen.

Lenke til kommentar

Alt dette er flott og velstand, men som dere skriver "Veksten til nettskyen og streaming byr likevel på en utfordring når det gjelder båndbredde, så her gjelder det at nettbransjen også henger med i svingene."

 

Dette er flaskehalsen som setter en stopper for det meste av streaming og nettløsninger. Utrolig mange plasser i Norge har elendig nettdekning, og støtter ikke mer enn 6-7 mbps engang. Pingen er også helt forferdelig på disse steder. Dere som bor i byene vet nok ikke like mye om dette som oss fra distriktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi meg punkt 3, (kanskje 4) og 5, og la meg koble det til PCen via DP/TB, så blir jeg glad. TV har jeg ikke hatt eller brukt på 7 år. Har ingen planer om å ha det i nær eller mellomnær fremtid heller (neste 5-10 år). Unntaket er om/når jeg får hus/leilighet som deles med en bedre halvdel, da blir det en annen sak.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Med tanke på hvilke funksjoner fremtidens tv skal ha så må man ha knapper i stil med alle funksjonene.

ikke førte men rund 20 knapper burde holde , med mindre også inneholder et tastatur

 

10 stk til nummertastene

5 stk piltaster for å navigerer i alle retninger og velge

1 mutte knapp for lyden

noen liker tekst tv . da trenger man disse 4 farge tastene

CA 8 taster til å spille av medier med

 

og så trenge man en eller fler knapper for å velge standard funksjon

( å bla mellom funksjonene med piltaster blir lit tung vindt) .jeg velger7 knapper

 

enkelte og disse knappen kan nok være av den analoge typen ( trinnløs bevegelse)

jeg kom faktisk til 35 knapper .

 

Å kvitte seg med dem er ikke så lett som man skal ha det til

disse knappen trenger dog ikke å være fysiske men kan dukke opp på en skjerm ved behov

Da har jeg kommet til

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

1 -Apper. Kjekt å ha, men ikke uproblematisk. Her lanserer vel den enkelte TV-produsent sin egen løsning med egne apper. Det vil også øke faren for virus, spam, malware, spyware osv som igjen gjør det nødvendig med antivirus, brannmur, osv osv. Apper kan vel også gjøre TV ustabil. Tenker også på at lagring, prosessor, minne osv kan være spesialversjoner til TV og dermed gjøre TV mye dyrere. Hvor mye mer vil folk betale for å ha skype på TVen? 5000? 10000?. Til slutt vil man vel også ha betalapper, og da skal kredittkortnr legges inn til de som lager apper eller TV produsentene og man har flere eksempler på at hackere får tilgang til dette. Er også skeptisk til om man f.eks kan kjøre skyrim i full hd og 3d uten lagging og ventetid mellom når man trykker og noe skjer. Spesielt om servere som spillet ligger på er langt unna. Enda en plattform å spille angrybirds på er vel ikke så intr. lenger, men om de får alle nye stortitlene (COD, skyrim, wow, secret world, ass.creed osv) til å flyte perfekt så kan det bli bra. Ser også et mulig problem når samme app skal vises både på en 20 tommer og en fet 80 tommer.

 

2 -Kamera. Litt avhengig av kvaliteten, men om det funker i mørke rom og gir gode bilder så er det mange bruksområder innen chatting og skype bl.a.

Man kan vel også knytte det opp til f.eks overvåking, og la TV sende video av hva som skjer om det oppdager bevegelse foran TVen. Ulempen er jo at man kan ha apper som uten at man vet det streamer hva som skjer foran TV. Er nok bare et tidsspørsmål før noen setter en smart TV på soverommet eller blir filmet idet de kommer naken ut fra dusjen og så havner alt på nettet. Dette er jo også akkurat samme problem med boligalarmer med kamera i romsensorene. Man gir de som sitter på vaktsentralen fri tilgang til å se inn i alle rom slike sensorer er montert. Før eller siden vil det misbrukes.

 

3 -Kalibrering. Hørtes ut som noe som kom til å feile. Mekaniske armer som felles ut, motorer som kjører et kamera over skjermen osv. Etter å ha sett på hva folk ser på så er jeg usikker på om det er nødvendig. Heller en kalibrering på fabrikken. Spørsmålet er jo også om kalibreringssystemet vil takle TVer som står i rom med sol inn på skjermen, mørke rom, lamper som lyser opp i ulike vinkler osv. Om TV feilkalibreres er det nesten verre.

 

4 -4K. Jatakk, men skal 4K bli gøy må alt annet utstyr støtte det. Dvs nye spillere, nye dekodere, nye videokamera, nytt produksjonsutstyr, nytt distribusjonsutstyr, nye konsoller osv osv. Tipper også nye kabler. Er folk villige til å bytte ut alt når de har byttet for å få flatskjerm, byttet til full HD, og byttet for å få 3D igjen. De første sendingene skal komme etter 2020 sies det. Når folk har byttet til 3D beholder de utstyret til det slutter å virke om 10-15 år. Neste utskifting kommer neppe særlig før 2025. Men ja, hadde jeg hatt penger til å bytte ut alt annethver år så hadde 4k vært gøy.

 

5 -Oled. Bryr meg ikke om å spare 1 mm på tykkelsen, men bedre skjerm er aldri feil. Å slippe bakgrunnsbelysning gjør at man slipper å tenke på kant led vs back led osv og de fordeler og ulemper det medfører. De vil bruke mindre strøm, noe som er greit, og alt i alt en bedre løsning som ikke krever ny dekoder, spillkonsoll og spillere.

 

6 -Ny kontroll. Ikke hatt problemer med den jeg har nå. vil heller ha en enkel løsning med volumknapper, tall, og direkte til ulike instillinger, enn fansy med skjermer og menyer man må bla i. Mister man dem i gulvet så er det irriterende med knuste glass, og velter man colaglasset over fj.kontrollen er det greit at en ny koster 500,- isteden for 5000,-

Batterimessig vil også en enkel uten skjerm vare lenger, og jeg VET at om man putter en skjerm inn i fjernkontrollen vil det komme apper, og kamera, et sim kort skal inn slik at man kan ringe med den, og man lager bevegelsessensorer slik at man kan veive over den for å styre den. Og vips må fjernkontrollen ha antivirus, brannmur og spamfilter.

 

7 -Tokjerne. Hvorfor ikke putte inn en I7 flerkjerne med en gang? Siste skal vel få 14 kjerner. Med apper, facebook, mail, skype, spill, antivirus, brannmur, streaming, og alt annet så vil krav til prosessor, minne, lagring osv bare øke. PCens ytelsesrace flyttes over til TVen. Sett inn fete prosessorer og stapp inn mer minne enn man kan drømme om.

 

8 -DLNA. Kjekt, spesielt med mobiler. Men lurer på om enda en standard er nødvendig. Når mobiler, TVer, konsoller, PCer osv kjører på wifi, må man da ha DLNA i tillegg? Savner også DLNA som en ekstern boks man kan plugge til en hdmi inngang. Bør være mulig å lage noe slikt billig.

 

9 -Nettsky. Ja, men hvilke? Dette blir først gøy når dekoderne lages slik at opptak kan lagres i nettskyen, og man har flyttet hele musikk og filmsamlingen sin dit. Videre må apper og slikt bruke nettskyen. Usikker på om landets bestemødre kommer til å ta dette i bruk, men for all del.

Skal man bruke nettskyer til noe mer enn å lagre 2-3 word dokumenter, så koster det penger. Hva skjer når dekoderen streamer til en nettsky som er fulllagret? Hva skjer den dagen noen som driver nettskyen finner ut at folk har lastet opp sexfilmene man laget med kona, eller en hacker får tilgang til innholdet? Hva skjer den dagen ALLE verdens TVer streamer full HD 3D innhold og mange har 3-4-5 TVer i huset som gjør dette. Sammen med apper, spill, skype osv så er det enorme mengder data som må overføres.

Skal man betale ekstra for dette, og er folk villig til å betale f.eks en tusenlapp i måneden for å få brukt TVen sin?

 

Ett annet spørsmål som ikke ble tatt opp er kopisperrer. SmartTVer kan lettere sjekke om filmen man ser på er en piratkopi, om man spiller et piratkopiert spill osv. Det kan legges inn sperrer mot å spille importerte spill og filmer, omtrent som soneinndelingen idag. Hva om en TV produsent inngår en avtale om at en filmprodusent betaler en tusenlapp eller to til hver TV som produseres mot at TVen kun kan spille av en enkelt filmprodusents filmer? Hva om sony betaler en TV produsent en stabel kroner for å blokkere for xbox f.eks ett år. Hva om de velger løsninger som krever at TV må låses opp via en xbox, omtrent slik apple krevde at mobiler måtte låses opp via itunes på en pc/mac.

Lenke til kommentar

jeg haren mistanke om at denne utviklingen skjer så for for at produsenten heller skal melke penger fra forbrukerne en at man får en skikkelig oppgradering hver gang .

Apple gjør jo det med de små endringen de gjør fra gang til gang.

 

altså når de fleste hadde kjøpt HD tv så kom 3D

når de fleste har kjøpt 3D tv så skal det plutselig være 4K tv

når alle har kjøpt 4K så skal det være 8K så komme 16K

etter det enda noe nytt

 

Man rekker jo ikke å ha noe i mere en 2-3 år får det er for gammeldags

 

og så klager tv bransjen over for lite kunder

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Problemet er jo også at for å få utnyttet det må alt rundt skiftes ut. Også produksjonsselskapene må bytte ut tv kamera, distribusjonssytem, enheter osv. Få vil bytte ut tv, dekoder, spillere, konsoller, videokamera, 3D briller, receivere, og andre ting man har annet hvert år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ja, med mindre man samtidig bytter ut videokameraet, spillerne, konsollene osv. Antar at en høyere oppløsning vil gjøre ikoner og apper mindre og sånn sett få plass til mer info og eventuelt tydeligere tekst, men vet ikke om det vil funke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Slike som kamera og konsoller kommer nok relativt raskt etter .

Men nå er det en stund siden jeg faktisk har sett reklame for en ny spillekonsoll

så er det det med medie avspillere

 

Tv bransjen kommer jo så seint inn i det at enda en nyre generasjon er kommet på markedet før de har tilpasset seg foregi generasjon.

på 2-3 år henger ikke alle med

Lenke til kommentar

8 -DLNA. Kjekt, spesielt med mobiler. Men lurer på om enda en standard er nødvendig. Når mobiler, TVer, konsoller, PCer osv kjører på wifi, må man da ha DLNA i tillegg? Savner også DLNA som en ekstern boks man kan plugge til en hdmi inngang. Bør være mulig å lage noe slikt billig.

 

Hva mener du med "enda en standard"?

Dette er jo "originalen" fra 2003. Funker UTMERKET som bindeledd mellom TV, PC, mobil og padde.

DLNA gruppen har ~200 medlemmer (feks. Cisco, HP, Samsung, Sharp, Sony og mange andre) med støtte på en rekke produkter (og er ikke et propritært system sånn som feks. Airplay).

 

Det finnes ørti forskjellige ekstra-bokser man kan plugge i TV'en via HDMI som støtter DLNA. Men hvorfor ha en ekstra boks når det er innebygd i TV'en? Man trenger ikke en smart-tv for å ha DLNA støtte heller. Mange ikke-smartTV'er, feks. fra Samsung og flere, kommer med innebygd DLNA og støtte for de fleste formater/codecer. Er bare å trykke på Source knappen på fjernkontrollen, så dukker alle DLNA enhetene opp.

Lenke til kommentar

jeg haren mistanke om at denne utviklingen skjer så for for at produsenten heller skal melke penger fra forbrukerne en at man får en skikkelig oppgradering hver gang .

Apple gjør jo det med de små endringen de gjør fra gang til gang.

 

altså når de fleste hadde kjøpt HD tv så kom 3D

når de fleste har kjøpt 3D tv så skal det plutselig være 4K tv

når alle har kjøpt 4K så skal det være 8K så komme 16K

etter det enda noe nytt

 

Man rekker jo ikke å ha noe i mere en 2-3 år får det er for gammeldags

 

og så klager tv bransjen over for lite kunder

To forhold her, ene er melking men tror ikke det er så mye av det her, få bytter tven for å få 3d osv, er mer en kombinasjon av teknisk utvikling og konkuranse du lager et bedre produkt en konkurentene for å selge mer.

Legg til at ting som smart tv er relativt billig, stapp inn en enkel datamaskin tilsvarede raspberry Pi og en trådløs motaker og du har en smart tv.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

DNLA via egen boks handler jo om at ikke alle bryr seg om å betale 4-5000 ekstra for en TV for å få en modell som har DNLA. TV produsentene legger inn ulike funskjoner i ulike modeller, og om man er fornøyd med godt bilde så er kanskje ikke viljen til stede for å gå så mye opp i pris for å få med wifi, DNLA osv som ofte er en del av pakken som de mer avanserte TVene har.

 

Så kjøper man seg kanskje en smartmobil med DNLA, og vil ha det på TVen. Det får man via bl.a surroundanlegg og slikt, men det bør da være mulig å lage en ganske billig boks til en hundrelapp eller to som kun gir DNLA støtte, tilsvarende de små bluetooth pluggene man kjøper til en pc om man vil ha bluetooth på den.

 

Fjernkontrollmessig er det endel punkter jeg synes er viktige. Fjernkontroller får mye juling, ikke minst om man har barn i huset. Når melkeglasset eller halvliteren veltes over den, eller den havner i gulvet osv så er det greit om en ny ikke koster mer en TVen fordi den skal ha superfancy skjerm, touch, osv. Jeg liker også at man kan stappe inn to batterier og slipper å tenke på det de neste årene. Nå er trenden å bruke knappcellebatterier. Det funket ok på canal digital sine som faktisk gav en brukstid på over ett år. Altibox la til lamper og mer bruk pga innebygde spill og vgtv og vips så er man nede i ca 4 måneder. Får man skjerm osv så frykter jeg at man stapper inn knappcellebatterier igjen, og må skifte batterier flere ganger i uka. En ladeløsning er sikkert mulig, men ikke praktisk.

Så den bør være solid, billig, og ha lang batterilevetid.

 

Hvilke knapper den skal ha er vel allerede skjært ned til et minimum. Fargeknappene er nevnt, men de brukes også til bl.a epg og exit av bl.a altibox. Er ikke lysten på å trykke on for å aktivere fj.kontrollen, deretter bla meg gjennom diverse menyer på en skjerm, velge menyvalg for deretter å f.eks øke eller senke volum. Direktevalg fungerer greit.

Jeg kunne ønsket meg en felles fjernkontroll, selv på tvers av merker. Dvs at man med en fjernkontroll kunne styrt både TV, konsoller, dekodere, spillere og alt annet man plugger til. Logitech og andre har slike universalfj.kontroller, men det fungerer ikke optimalt når bestemor på 80 som ikke vet hva en pc er kjøper en slik og skal sette den opp via nettet.

 

Her burde det vært mulig å slå på fj.kontrollen, la den dukke opp på smarttven, og kunne velge hvilke produkter man har rett på TVen, og la TVen sende over nødvendige koder til fj.kontrollen for å sette den opp.

 

Jeg er også lei av ir som krever fri sikt. En bluetooth eller radiosignal løsning hvor man ikke trenger fri sikt til mottaker er bedre. Dette er bl.a et problem i stua når sofabordet er i veien mellom der man sitter og det man forsøkere å styre.

 

Jeg ser også for meg at TVer bør få støtte for tastatur og mus. Det er en grei løsning, som åpner for bl.a chatting og personalisering.

Lenke til kommentar

jeg har en logitech harmony med oppgraderbare batterier selv om den er beregnet på vanlig batterier.

det er nevnt før i en sammenheng , men ikke helt det jeg skal navne : nå som smart tv er så nytt så er det ikke riting alle funksjonene man får på de universale. mikrofonen kommer sikkert

 

Til altibox trenge man egentlig 2 sett med navigeringtaster . Det er ganske originalt.

jeg har likevel løst det på ok måte

Lenke til kommentar

Liten boks med DLNA støtte? Så 4500 for en 40" LED-tv med DLNA er for dyrt det eller liksom?

Og du trenger vel egentlig ikke en liten boks. Bare bruk HDMI fra mobilen eller nettbrettet ditt om tven din ikke allerede støtter DLNA.

 

Markedet for en slik liten boks er så svimlende liten at ingen gidder å lage en kan det virke som.

Selvsagt, jeg kan helt sikkert ta fullstendig feil, men da ville vi vel strengt talt sett en slik boks på markedet for lenge siden?

 

Oh, my bad.. Ser ut som hvertfall en slik boks allerede finnes. :p

Western Digital WD TV Live G3, koster ca. 600kr. Men det er vel for dyrt det også tenker jeg...

Endret av Cappo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...