Gå til innhold

Endelig kom Nikon med D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Fremdeles ikke tuchskjerm? :shrug:

 

Skal bli spennende å se hvor billig en kan få et brukt D700 for etter hvert. Særs gunstig ettersom jeg kjenner at jeg begynner å hige mer og mer etter fullformat.

Lenke til kommentar

Hm.. Er usikker på hva jeg skal mene om dette - hvis man absolutt må mene noe kan man kanskje si.

 

Hvor store blir råfilene? 50-60mb? 70mb?

 

Og prisen? 30.000,- pluss? Stemmer det er det synd at ff ser ut til prise seg ut av fornuftig rekkevidde for mange amatører og i hovedsak tiltenkes proffe miljø som kan skrive av kameraet på skatten.

 

Må uansett være litt underlig for Nikonfolket som er/var vant med 12mp å få tredobbelt nå..

 

Hvis ryktene angående 5Dmk3 stemmer like godt (22mp) er bordet snudd og Nikon har overtatt mp-racet. Egentlig håper jeg det, og i hovedsak fordi råfilene må bli store og dette begrenser nok bps rimelig mye. Samtidig kan så store filer bli tunge å jobbe med, antar jeg.

 

Men det vil nok levere god teknisk bildekvalitet om ikke annet.

 

Tor

Lenke til kommentar

Som sagt over, testbildene var litt kjedelige. Mye detaljer i det utblåste området på fjellbildet fra D800E dog. Skulle gjerne sett noen eksempler med høyere ISO enn 100 og 320 på D800.

Ser spennende ut for sitt bruk, men ikke noe for meg ser det ut som. En "h"-versjon som Sutekh nevner kunne vært morro å se derimot.

Lenke til kommentar

Hm.. Er usikker på hva jeg skal mene om dette - hvis man absolutt må mene noe kan man kanskje si.Hvor store blir råfilene? 50-60mb? 70mb?Og prisen? 30.000,- pluss? Stemmer det er det synd at ff ser ut til prise seg ut av fornuftig rekkevidde for mange amatører og i hovedsak tiltenkes proffe miljø som kan skrive av kameraet på skatten.Må uansett være litt underlig for Nikonfolket som er/var vant med 12mp å få tredobbelt nå..Hvis ryktene angående 5Dmk3 stemmer like godt (22mp) er bordet snudd og Nikon har overtatt mp-racet. Egentlig håper jeg det, og i hovedsak fordi råfilene må bli store og dette begrenser nok bps rimelig mye. Samtidig kan så store filer bli tunge å jobbe med, antar jeg. Men det vil nok levere god teknisk bildekvalitet om ikke annet.Tor

 

Nikon har ledet mpx racet lenge. Husk på D3x som er kamera med høyst oppløsning i 35mm/FX formate.

Lenke til kommentar

Det skal bli spennende å se praktiske side ved side-sammenligninger av bilder med og uten AA-filter.

 

Lurer på om de har lagt noe energi i å prøve å øke DR på lav ISO.

 

Tor Vilde: Jeg tipper veiledende pris havner omtrent på samme sted som Canon 5D MkII hadde ved introduksjon (24 699,- kr). Laveste nettbutikkpris blir selvsagt noe lavere enn veiledende.

 

Råfilene blir sikkert rundt 50-60 MB og sikkert tunge å jobbe med, men det er jo noe som hører med til høyere oppløsning. Hvis man prioriterer liten filstørrelse og høy skuddtakt bør man kanskje velge et annet kamera og jpg. F.eks Sony A77 med hele 12 bps.

 

Rdigert: Vekta er faktisk betydelig redusert fra forgjengeren. Ned fra 1074 til 900 gram. Smak og behag, men jeg synes det er en fordel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hm.. Er usikker på hva jeg skal mene om dette - hvis man absolutt må mene noe kan man kanskje si.

 

Hvor store blir råfilene? 50-60mb? 70mb?

 

Og prisen? 30.000,- pluss? Stemmer det er det synd at ff ser ut til prise seg ut av fornuftig rekkevidde for mange amatører og i hovedsak tiltenkes proffe miljø som kan skrive av kameraet på skatten.

 

Må uansett være litt underlig for Nikonfolket som er/var vant med 12mp å få tredobbelt nå..

 

Hvis ryktene angående 5Dmk3 stemmer like godt (22mp) er bordet snudd og Nikon har overtatt mp-racet. Egentlig håper jeg det, og i hovedsak fordi råfilene må bli store og dette begrenser nok bps rimelig mye. Samtidig kan så store filer bli tunge å jobbe med, antar jeg.

 

Men det vil nok levere god teknisk bildekvalitet om ikke annet.

 

Tor

 

JapanPhoto har lansert det til 22190,- Så, prisen er det ikke noe å utsette på for ett kamera i den klassen ?

Lenke til kommentar
Hm.. Er usikker på hva jeg skal mene om dette - hvis man absolutt må mene noe kan man kanskje si.Hvor store blir råfilene? 50-60mb? 70mb?Og prisen? 30.000,- pluss? Stemmer det er det synd at ff ser ut til prise seg ut av fornuftig rekkevidde for mange amatører og i hovedsak tiltenkes proffe miljø som kan skrive av kameraet på skatten.Må uansett være litt underlig for Nikonfolket som er/var vant med 12mp å få tredobbelt nå..Hvis ryktene angående 5Dmk3 stemmer like godt (22mp) er bordet snudd og Nikon har overtatt mp-racet. Egentlig håper jeg det, og i hovedsak fordi råfilene må bli store og dette begrenser nok bps rimelig mye. Samtidig kan så store filer bli tunge å jobbe med, antar jeg. Men det vil nok levere god teknisk bildekvalitet om ikke annet.Tor
Nikon har ledet mpx racet lenge. Husk på D3x som er kamera med høyst oppløsning i 35mm/FX formate.

 

A900 og A850 har vel 0,1 MP mer ann D3X ;)

Endret av Karabin
Lenke til kommentar

Hm.. Er usikker på hva jeg skal mene om dette - hvis man absolutt må mene noe kan man kanskje si.

 

Hvor store blir råfilene? 50-60mb? 70mb?

 

Og prisen? 30.000,- pluss? Stemmer det er det synd at ff ser ut til prise seg ut av fornuftig rekkevidde for mange amatører og i hovedsak tiltenkes proffe miljø som kan skrive av kameraet på skatten.

 

 

 

Tor

 

JapanPhoto har lansert det til 22190,- Så, prisen er det ikke noe å utsette på for ett kamera i den klassen ?

 

D800E derimot, den skal de ha en millard og en krone for:

http://www.japanphoto.no/product/kampanje/nyheter/systemkamera/nikon-d800e-hus/

 

Nikon trenger inntekter for å hente seg inn etter fjorårets katastrofer, får de solgt et par til den prisen så er de vel godt på vei. Den ene krona er vel Japan Photo's profitt

Lenke til kommentar

Hehe, morsom av JP :)

 

US pris er vel 3000 og 3300 dollar, så veldig stor forskjell på dem blir det nok ikke

 

Menst andre ser ut til å roe ned megapixelhysteriet, som de bla her på forumet fikk uhyre mye kritikk for så ser Nikon som var "alles" bibel i så måte ut til å ta helt av.....

Ja ja da er det vel greit da :-)

 

Forskjellen er jo nå at man har teknologi og sensor til det, samtidig at dette er ett kamera med bruksområdet som gjør at det ikke er ett kamera med behov for veldig høy ISO - det er jo en grunn til at D4 bare har 16..

Kritikken mot bl.a Canon var når de tidlig presset 15mpx inn på en kompaktkamera sensor osv

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...