Gå til innhold

Endelig kom Nikon med D800


Anbefalte innlegg

Menst andre ser ut til å roe ned megapixelhysteriet, som de bla her på forumet fikk uhyre mye kritikk for så ser Nikon som var "alles" bibel i så måte ut til å ta helt av.....

Ja ja da er det vel greit da :-)

Det er bare å redusere oppløsningen så får man sikkert minst like god høy ISO-ytelse som tidligere kameraer skalert til samme oppløsning. For D800E burde det passe glimrende med 2x2 pikselbinning ned til 9 Mp. Det skulle forundre meg om ikke resultatet blir mindre støy enn D3s med sine 12 Mp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Konduktans: Det er en "god" gammel uvane i fotobransjen å skrive antall bildepunkter på skjermen i stedet for piksler H*V. Akam har allerede bidratt svært positivt (i mine øyne) til å gå bort fra det imperiske tomme-målet på skjermene til metriske mål. Det hadde gledet meg om de hadde begynt med piksler H*V også. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hehe, morsom av JP :)US pris er vel 3000 og 3300 dollar, så veldig stor forskjell på dem blir det nok ikke

Menst andre ser ut til å roe ned megapixelhysteriet, som de bla her på forumet fikk uhyre mye kritikk for så ser Nikon som var "alles" bibel i så måte ut til å ta helt av.....Ja ja da er det vel greit da :-)
Forskjellen er jo nå at man har teknologi og sensor til det, samtidig at dette er ett kamera med bruksområdet som gjør at det ikke er ett kamera med behov for veldig høy ISO - det er jo en grunn til at D4 bare har 16..Kritikken mot bl.a Canon var når de tidlig presset 15mpx inn på en kompaktkamera sensor osv

 

Nå har vel verken teknologien eller sensorne utviklet seg så mye den siste tiden, men det er morro å se hvor fort folk skiter mening :-)))

Lenke til kommentar
Skal bli spennende å se hvor billig en kan få et brukt D700 for etter hvert. Særs gunstig ettersom jeg kjenner at jeg begynner å hige mer og mer etter fullformat.

 

D700 er et kjempekamera!

Jeg tror nok mange vil tenke som meg nå når vi ser hvordan D800 ble:

Hvorfor skal jeg selge min D700 og legge minst 10.000,- ekstra på bordet, når jeg mister skuddtakt, og ikke får noe bedre høy-ISO egenskaper iallefall, som jo er en av de viktigste grunnene jeg kjøpte FX og D700.

 

Bruktmarkedet på D700 kan plutselig bli motsatt: At folk ønsker D700'ens egenskaper fremfor D800'ens, og at prisen stiger igjen siden den er ute av produksjon...:ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå har vel verken teknologien eller sensorne utviklet seg så mye den siste tiden, men det er morro å se hvor fort folk skiter mening :-)))

Nå har D800 lavere oppløsning enn stort sett alt av crophus fra 50D og nyere, så noen ekstrem utvikling er det ikke. Men det skal bli interessant å se om det matcher sin nærmeste forgjenger (D3X) på dynamikk på lav ISO, som var en av de store styrkene til det huset i tillegg til evne til detaljgjengivelse.
Lenke til kommentar

Mye snadder i D800!

 

The D800 has the same new autofocus sensor as the D4 and, while its headline improvement is that it can now focus in lower light (down to -2EV) , this isn't the only step forward. The sensor module has also been redesigned to enable it to operate with slower lenses (and lens/teleconverter combinations that give slower effective apertures).

Dette betyr vel strengt tatt at Canon er nødt til å implementere en god AF i 5Dx/MKIII.

Lenke til kommentar
Skal bli spennende å se hvor billig en kan få et brukt D700 for etter hvert. Særs gunstig ettersom jeg kjenner at jeg begynner å hige mer og mer etter fullformat.

 

D700 er et kjempekamera!

Jeg tror nok mange vil tenke som meg nå når vi ser hvordan D800 ble:

Hvorfor skal jeg selge min D700 og legge minst 10.000,- ekstra på bordet, når jeg mister skuddtakt, og ikke får noe bedre høy-ISO egenskaper iallefall, som jo er en av de viktigste grunnene jeg kjøpte FX og D700.

 

Bruktmarkedet på D700 kan plutselig bli motsatt: At folk ønsker D700'ens egenskaper fremfor D800'ens, og at prisen stiger igjen siden den er ute av produksjon...:ermm:

Nå legger det allerede to tre stykker ute på foto.no med overlevering etter mottak av D800... Fortsatt litt høy pris, men vi nærmer oss kjøpsknappen min...

Lenke til kommentar

Nå har vel verken teknologien eller sensorne utviklet seg så mye den siste tiden, men det er morro å se hvor fort folk skiter mening :-)))

Nå har D800 lavere oppløsning enn stort sett alt av crophus fra 50D og nyere, så noen ekstrem utvikling er det ikke. Men det skal bli interessant å se om det matcher sin nærmeste forgjenger (D3X) på dynamikk på lav ISO, som var en av de store styrkene til det huset i tillegg til evne til detaljgjengivelse.

 

For meg er det uansett ikke noe problem, forstod aldri det hysteriet som nikonfolk fremviste mot mange pixler på div kamera :-)

Lenke til kommentar
Nå har vel verken teknologien eller sensorne utviklet seg så mye den siste tiden, men det er morro å se hvor fort folk skiter mening :-)))

Hvis vi holder oss til fullformat så er det helt rett Snekkern. Hverken sensoren i Canon 5D mkII eller Nikon D700 har forbedret seg siden de ble lansert for rundt 3,5 år siden. Framstegene har vært forbeholdt laboratoriene til Canon, Nikon og Sony, helt frem til de implementerete det i nye produkter. D4/D800 og D1X er lansert men sensoregenskapene er ikke grundig testet og publisert ennå. Når det skjer får vi nok måleresultater som kvanitfiserer hvor stor eller liten utviklingen har vært siden forrige generasjon fullformatsensorer. Det er med andre ord for tidlig å konkludere noe på størelsen av fremsteget nå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror nok mange vil tenke som meg nå når vi ser hvordan D800 ble:

Hvorfor skal jeg selge min D700 og legge minst 10.000,- ekstra på bordet, når jeg mister skuddtakt, og ikke får noe bedre høy-ISO egenskaper iallefall, som jo er en av de viktigste grunnene jeg kjøpte FX og D700.

Hvor har du den konklusjonen fra?

Lenke til kommentar

Ser ut som et virkelig bra kamera, men kommer ikke til å selge D700en min for å oppgradere. Tror D800 med sine undermodeller kommer til å gjøre et innhugg i studio og naturfotografenes verden. Men Nikon har lagt seg på en linje nå som skiller tydeligere mellom de raske sportskameraene og "studio"kameraene eller hva man skal kalle dem enn de gjorde med D700 \ D3 \ D3s.

 

flageborg - Er ikke de "safety laws" kun noe med at Japan har lagt inn begrensninger på batteriers kapasitet? D700 og D300s er fortsatt gode kameraer, og vet godt at D700en min får leve i flere år til før jeg skal tenke på noe utskiftning.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...