Gå til innhold

Endelig kom Nikon med D800


Anbefalte innlegg

Nei, det har du selvsagt rett i, men når filen lagres lagres den med 14 bits per fargekanal.

Øh. Nei. Ikke så lenge det er snakk om bayer-sensorer (Foveon-sensorer er en annen sak). "Fargekanal" er RGB-snakk, og blir først relevant etter at dataene har vært kjørt gjennom en de-bayer-algoritme.

 

Når filen lagres, så lagres den med 14 bits per fotosite, bayer-råfiler har ikke fargekanaler.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det har du selvsagt rett i, men når filen lagres lagres den med 14 bits per fargekanal.

Øh. Nei. Ikke så lenge det er snakk om bayer-sensorer (Foveon-sensorer er en annen sak). "Fargekanal" er RGB-snakk, og blir først relevant etter at dataene har vært kjørt gjennom en de-bayer-algoritme.

 

Når filen lagres, så lagres den med 14 bits per fotosite, bayer-råfiler har ikke fargekanaler.

 

Hvis du er sikker på dette, så skal jeg gi meg jeg. :blush: Uansett er det snakk om temmelig mye data som skal kjøres per sekund, og det var jo pointet i utgangspunktet. :)

 

JapanPhoto har lansert det til 22190,- Så, prisen er det ikke noe å utsette på for ett kamera i den klassen ?

Hvis den åpningsprisen er korrekt er den et greit utgangspunkt for videre fall til stabilisert pris om et års tid.

 

22 190,- er i følge Nikon veiledende pris for D800, mens D800E vil komme på 24 590,- (tror jeg det var - Nikon glemte å skrive det i pressemeldingen), men da følger NX2 med gratis.

Lenke til kommentar
70mb? Ingen bombe forsåvidt sensoren tatt i betrakning, men lurer på hvordan det vil være å jobbe med såpass tunge råfiler? Selv ville jeg nok måttet plusse på 10.000,- til en ny pc tenker jeg.

Med mindre minnemengden er problemet (ram er jo knallbillig i dag) så må man bare smøre seg med 50% mer tolmodighet enn med D3x og 3 ganger mer enn med D700.

Lenke til kommentar

Med mindre minnemengden er problemet (ram er jo knallbillig i dag) så må man bare smøre seg med 50% mer tolmodighet enn med D3x og 3 ganger mer enn med D700.

Det er vel heller diskytelsen som blir et problem. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe seg 1-2TB med SSD ...

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det lagt ut bilder for å sammenligne 800 vs 800E?

Har sett en artikkel som har en sammenligning:

(bla et stykke ned på siden)

 

http://www.ephotozine.com/article/nikon-d800-d800e-digital-slr-hands-on-review-18420

Det samplebildet var nyydelig! :dribble: Synes det er en viss forskjell på de 2 croppene, men kanskje ikke så stor som forventet. Skulle gjerne ha sett sammenligning av portrettbilder tatt med begge kameraene.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar
70mb? Ingen bombe forsåvidt sensoren tatt i betrakning, men lurer på hvordan det vil være å jobbe med såpass tunge råfiler? Selv ville jeg nok måttet plusse på 10.000,- til en ny pc tenker jeg.

Med mindre minnemengden er problemet (ram er jo knallbillig i dag) så må man bare smøre seg med 50% mer tolmodighet enn med D3x og 3 ganger mer enn med D700.

Nja, det er ikke så enkelt, motoren må og følge opp. Da jeg doblet minnet i pc'en gikk det ikke særlig kjappere å behandle råfilene (men hyppigheten av minnefeilmeldingene ble halvert).

 

Tor

Lenke til kommentar
Med mindre minnemengden er problemet (ram er jo knallbillig i dag) så må man bare smøre seg med 50% mer tolmodighet enn med D3x og 3 ganger mer enn med D700.
Det er vel heller diskytelsen som blir et problem. Det er ikke alle som har råd til å kjøpe seg 1-2TB med SSD ...

Den skjønte jeg ikke helt. Mener du man trenger 0,5-1 TB SSD for å behandle 18 Mp råfiler? Eller at man må ha plass til ~20 000 råfiler på disken for å kunne redigere de?

 

</sarkasme>

 

Det er forresten en sammenligning av Nikon D200 med og uten AA-filter her. Den avslører både fordeler og ulemper. Så vidt jeg leste en plass skulle D800E leveres med programvare for å redusere farge-moiré.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ephotozine

Sakset fra artikkelen: Nikon D800 D800E Performance: Nikon has said that the noise performance equals that of the 12.1 megapixel full-frame D700 despite the sensor including exactly 3x as many pixels. This seems like quite a bold claim, however this is explained by the camera sensor being several years newer, than the D700 sensor, which was originally announced with the Nikon D700 in 2008. Det gjenstår og se. Gleder meg til å lese tester..

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Da snakker de sannsynligvis om 1:1 pixelpeeping. Altså mye større forstørrelse på D800 enn på D700. Noe som kan oversettes til en påstand om at D800 vil ha ca 3 ganger bedre ISO-ytelse enn D700, når man skalerer bildene til sammenlignbar størrelse (epler vs epler). Dvs. betydelig bedre enn bildene fra D3s dersom man skalerer ned bildene fra 36 til 12 Mp og sammenligner epler vs epler. Håper det er hold i den kraftige påstanden.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg tror nok mange vil tenke som meg nå når vi ser hvordan D800 ble:Hvorfor skal jeg selge min D700 og legge minst 10.000,- ekstra på bordet, når jeg mister skuddtakt, og ikke får noe bedre høy-ISO egenskaper iallefall, som jo er en av de viktigste grunnene jeg kjøpte FX og D700.
Hvor har du den konklusjonen fra?
Kvalifisert gjetting ;) Det gjenstår jo å se hva testene sier, men det faktum at d800 har native-iso på 100 (mot D700's 200,) er ett hint...Men jeg håper selvsagt jeg blir positivt overasket! :yes:

 

D4 har også native iso 100 :) Og den ser jo ut til å gruse D3s'en, så er nok ikke umulig at man får både i pose og sekk her i forhold til D700 ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...