Gå til innhold

Endelig kom Nikon med D800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

5D X må minst ha et USP som "iPhone-tethered shooting" eller lignende for å konkurrere - tror det er en del 5D II-brukere som begynner å vakle i troen etter denne lanseringen. :)

 

Men foreløpig er visst Canon fornøyd med å pushe enda flere kompaktkameraer. Say something, please!

 

Tror ikke mange canonbrukere som skvetter nevneverdig av dette, slikt har de sett før og vet med visshet at det er kortvarig.

Det som blir intresangt i så måte er hva Canon har planlagt med 5Dx .:hmm:

 

Ang kompaktkamera så er jo det veldig bra at det stadig kommer nye på markede og det var det vel flere aktører som burde bli flinkere til, for tross alt så selges det mange titalls, ja endog hundretalls av de for hvert speilrefleks som selges

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Fordeler med filter:

Mindre moiré.

Færre aliasing-effekter - falske farger, falske detaljer.

 

Ulemper:

Mindre detaljer.

Svakt lystap.

 

 

Se Lloyds eksempler på aliasing med Leica M9:

http://diglloyd.com/blog/2012/20120207_5-NikonD800-PreOrder.html

2012-0207-moire-manual-f4.jpg

 

 

Canon 7D er eksempel på kamera med kraftig AA-filter - utydelige bilder, men lite/ingen aliasing, og man kan skarpe opp bildene igjen en hel del i etterbehandlingen.

Olympus E-5 er eksempel på kamera med veldig svakt AA-filter - man kompenserer for liten sensor med svakt AA-filter for å få mer detaljer, på bekostning av aliasing og falske detaljer.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Dette var saker fra Nikon.

 

Utrolig mye bull og tøv som skrives i denne tråden. Det er klart at dette blir en høydare fra Nikon. På lik linje med de andre

Vi som har fulgt med en stund har erfart at samtlige kameraer Nikon har lansert etter D200 har vært betydelig forbedret. Vel, bortsett fra D60, så har de aldri gått feil. Det er derfor ingen grunn til å tro at de gjør det denne gangen heller.

 

Tro ikke at canonbrukere skvetter av dette. Tro ikke at D700/d300/d3s osv blir dårligere kameraer bare fordi det kommer et nytt. Tro ikke at D800 matcher AF egenskaper til D3s og D4 bare fordi det er bygget på det samme. Tro ikke at du får noe bedre bilder av å kjøpe D800.

 

Ser ut som Nikon her satser på et tydelig portrett og landskapskamera med nok mp. Mest sannsynlig vil iso egenskapene være minst like gode som på D700. Mest sannsynlig vil AF hastighet være betydelig svakere sammenlignet med D3/D4. Mest sannsynlig vil D800 selge som varmt hvetebrød.

 

Valgets kvaler for de trauste Nikonbrukerne blir; med eller uten E

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kamraet ser meget spennende ut. Jeg har ventet lenge og spart mye for å bytte ut D80 som jeg har nå. Dette er kanskje i overkant over hva jeg trenger, men lurer om noen her kan svare på følgende:

Jeg har 3 SIGMA EX linser (24mm, 50mm og 105mm Macro) og en NIKKOR 20-200 MM VR linse, vil disse kunne brukes eller er dette for 'dårlige' objektiver til dette kameraet?

Lenke til kommentar

Dette var saker fra Nikon.

 

Utrolig mye bull og tøv som skrives i denne tråden. Det er klart at dette blir en høydare fra Nikon. På lik linje med de andre

Vi som har fulgt med en stund har erfart at samtlige kameraer Nikon har lansert etter D200 har vært betydelig forbedret. Vel, bortsett fra D60, så har de aldri gått feil. Det er derfor ingen grunn til å tro at de gjør det denne gangen heller.

 

Tro ikke at canonbrukere skvetter av dette. Tro ikke at D700/d300/d3s osv blir dårligere kameraer bare fordi det kommer et nytt. Tro ikke at D800 matcher AF egenskaper til D3s og D4 bare fordi det er bygget på det samme. Tro ikke at du får noe bedre bilder av å kjøpe D800.

 

Ser ut som Nikon her satser på et tydelig portrett og landskapskamera med nok mp. Mest sannsynlig vil iso egenskapene være minst like gode som på D700. Mest sannsynlig vil AF hastighet være betydelig svakere sammenlignet med D3/D4. Mest sannsynlig vil D800 selge som varmt hvetebrød.

 

Valgets kvaler for de trauste Nikonbrukerne blir; med eller uten E

 

Enig, det er neppe tvil om at dette blir å selge, spesielt som du sier fol landskap/portrett. De som har hovedfokus på feks action vel det finnes andre kamera til det bruket .

Lenke til kommentar

Ifølge Lloyd Chambers så er AA filteret nesten ett unødvendig filter.

Spørsmålet mitt er: når kan man si at AA filteret er ett "må ha" filter?

Godt spørsmål.

 

Mye vil nok avhenge av hvor bra en softwarekorreksjon vil kunne fungere. Men for rene studioshots hvor man har full kontroll over bakgrunn og lys vil man neppe få særlig problemer antar jeg. Dog kan man kanskje få problemer når kolleksjoner (klær) skal fotograferes dersom disse har spesielle mønster-og eller fargekombinasjoner.

 

For tradisjonell landskapsfotografering bør det kanskje ikke bli de store mengder grå hår, men igjen så kan kanskje visse linjertyper og fargekombinasjoner få uønsket virkning. Om det vil kunne bli motlysproblemer er jeg usikker på. Arkitektur kan nok muligens bli et potensielt problemområde.

 

Men nå bare antar og gjetter jeg siden jeg har ingen erfaring med senor uten filter.

 

Tor

 

Dette var saker fra Nikon.

 

Utrolig mye bull og tøv som skrives i denne tråden.

Jeg synes tvert om, dvs at den er rimelig seriøs og lite andre veien.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ifølge Lloyd Chambers så er AA filteret nesten ett unødvendig filter.

Spørsmålet mitt er: når kan man si at AA filteret er ett "må ha" filter?

Hvis alt er bare gull og grønne skoger så kunne jeg nesten tenke å oppgradere D3'en :thumbup:

Etter min begrensede erfaring så er sensor uten AA filter som å trekke vekk den tynne gardinen, allt blir litt klarere :roll: . Men så er det også litt forskjell på AA filtre.

Endret av telealf
Lenke til kommentar

Er ikke ett AA filter bare en funksjon man kunne aktivert/deaktivert?

Det er en bit med glass som sitter foran sensoren, og det er ikke akkurat trivielt å lage en tilstrekkelig pålitelig mekanisme som kan flytte den med nok presisjon.

 

Så er selvsagt spørsmålet hvor bra software kan kompensere for mangelen på AA-filter, og om det er noe som etter hvert vil forsvinne totalt fra i hvert fall høyere oppløste sensorer.

Lenke til kommentar
Jeg har 3 SIGMA EX linser (24mm, 50mm og 105mm Macro) og en NIKKOR 20-200 MM VR linse, vil disse kunne brukes eller er dette for 'dårlige' objektiver til dette kameraet?

- Sigma 24mm f/1,8 er ikke spesielt skarp. Den kan slite litt med skarpheten montert på D800, men det blir nok uansett skarpere enn med din gamle D80.

- Sigma 50mm f/1,4 er skarp og fin fra f/2,8 og oppover. På de største blenderne sliter den i hjørnene på alle fullformatkamera. Forbered deg på beskjæring når du bruker f/1,4-2,0.

- Sigma 105mm f/2,8 macro blir nok bare middelmålig på 36 Mp. Skarpere enn 24-millimeteren og skarpere enn når den sitter på D80.

- Nikkor 20-200 VR. Usikker på hva du mener her. Hvis det er en 18-200mm så vil den bare kunne brukes i DX-modus på D800. Kan nok også slite litt med å utnytte sensorens oppløsning. Hvis det er 70-200 så vil den sannsynligvis yte meget bra også på D800.

 

Endelige tester vil vise hvor skarpe de er. Ps. pikseltettheten til D800 er ganske nøyaktig den samme som på crop-kameraet D7000 (16 Mp) så du kan få et inntrykk av skarpheten i DX-modus ved å lese målinger gjort på D7000. Ut mot kanter og hjørner må vi bare vente på tester for å finne ut av.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hmmm, så du tror at god software kan oppveie for moire problemer?

Tja, D800E tatt i betraktning, så kan vi vel trygt anta at Nikon mener det i hvert fall. Så finner vi vel etter hvert ut av om de har rett.

 

Og teoretisk sett, så kan jo sensoroppløsningen etter hvert bli såpass høy at den overgår optikkens under alle forhold. I hvilket tilfelle et (ekstra) AA-filter vil være noe unødvendig, siden optikken tar den jobben.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...