Gå til innhold

Test: Asus K53S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En lekker design setter prikken over i-en og vi kan lett slå fast at dette er noe av det peneste Asus har rullet ut av fabrikkene sine.

[...]

 

+ Pen design med mye metall

+ Solid konstruksjonskvalitet

 

Hvorfor er det ingen som klarer nå opp til Apples Macbook Pro når det kommer til design? Unibody i aluminium er noe av det beste med MBP, og jeg har bare sett konseptmaskiner som matcher.

Poenget mitt er at om man sammenligner byggekvalitet og utseende med MBP og Asusen her, fremstår sistnevnte som direkte stygg. Jeg mener Hardware.no burde trukket for design.

 

PS! Nå skal det nevnes at jeg ikke har sett denne maskinen i virkeligheten, men basert på det alt av hva jeg har prøvd av bærbare maskiner, er det ingen som har rukket opp til Apples MBP.

Jeg kommer kanskje fram som Apple-fan med en slik uttalelse - forståelig - men jeg hadde heller sett at Apple hadde fått skikkelig konkurranse på denne fronten.

Lenke til kommentar

The_fire... HP har så vidt jeg vet ett "unibody" på noen av sine maskiner ;) Men eller så er det vel kanskje billigere å ha plast og deler istedenfor en helstøpt kropp i aliminum(?) :)

 

Desstuen så er ikke denne maskinen med i7 ille til 5500 kroner hos dustin... Men er det virkelig 2 GB minne på GT 540??

Lenke til kommentar

*snip*

 

Denne maskinen koster mindre enn halvparten enn det en tilsvarende Macbook gjør. Det er så drøyt som å sammenligne en Skoda med en BMW.

 

Jeg synes maskinen var riktig pen, så du må passe deg litt med disse subjektive utsagnene dine, for alle er ikke enige med dem.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det ingen som klarer nå opp til Apples Macbook Pro når det kommer til design?

 

Hvorfor er det ingen som skiller mellom utseende og design. Få maskiner er så godt "designet" som Lenovos bedriftsmaskiner, men det er stor uenighet om hvorvidt de har et vakkert utseende.

 

Design er hele pakka, ikke bare eksteriøret. Ta en Thinkpad og en MacBook. Sett igang en film på begge og slipp dem fra 5 meters høyde, så ser du ut hva jeg mener med at design er mer enn utseende.

 

Bruker bare Lenovo som eksempel. Det er flere solide maskiner der ute.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Mye maskin for pengene her, skjermen er vel et minus, men synes det er rart ingen kommenterer tastaturet mer.

For min egen del synes jeg at numpad på laptopper gjør at en får en mye dårligere skrivestilling, spesielt om man har den på fanget eller på trange plasser som i forelesningssaler.

 

2GB minne på 540M er ikke akkurat en ulempe, men har vanskelig å se at det er noen fordel på en skjerm med såpasse lav oppløsning.

Lenke til kommentar

Må si Dustin har en bra pris på den maskina hvis man sammenligner den opp mot denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=629050

 

Sistnevnte har jeg (kjøpte til 4500 som "lørdagsgodt"-tilbud på MPX) og er fornøyd så langt. Som en annen sier her kan det nok være litt knotete med numpad for noen. Ikke tenkt over det før nå men merker jo at det er litt i veien :p At en bærbar PC til over 6000 per idag ikke har full HD skjerm forstår jeg ikke helt. Du får jo kastet "stasjonære" full HD skjermer etter deg. Altså jeg mener produksjonen av slike skjermer er såpass billig nå at det burde absolutt vært standard. Men men.

Lenke til kommentar

Flott maskin på alle måter, men denne lider av en (som jeg ser det) katastrofal mangel som de fleste andre bærbare. De burde alle hatt ei luke som ga deg tilgang til vifte/kjøleribbe for rengjøring. Det er jo som oftest at disse blir pakket full med støv og dritt som får folk til å bytte maskin. "Den har begynt å bråke så fryktelig og blir så varm" er ting jeg hører. Det er selvsagt av og til mulig å blåse de ren med f.eks trykkluft, men ofte holder ikke det.

Dette burde kommet med under minus-lista.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres det noe høyfrekvent piping på denne (med i7-prosessor) når den idler? Har en Lenovo med i5 M520 på jobben der jeg måtte slå av avansert strømsparing i BIOS for å orke å ha den stående på i et stille rom. Googlet litt og så at dette var et vanlig problem, i hvert fall på forrige generasjon i5/i7.

Lenke til kommentar

Denne maskinen koster mindre enn halvparten enn det en tilsvarende Macbook gjør. Det er så drøyt som å sammenligne en Skoda med en BMW.

Det er kanskje urettferdig, men den vil gjerne gjennomgå akkurat samme fysiske behandling som en maskin priset til det dobbelte.

 

Jeg synes maskinen var riktig pen, så du må passe deg litt med disse subjektive utsagnene dine, for alle er ikke enige med dem.

Sarkasme? Dette er forøvrig et forum, så jeg tillater meg komme med subjektive meninger. Jeg mener forøvrig jeg hadde en god argumentasjon til grunne.

 

Hvorfor er det ingen som skiller mellom utseende og design. Få maskiner er så godt "designet" som Lenovos bedriftsmaskiner, men det er stor uenighet om hvorvidt de har et vakkert utseende.

Problemet jeg mener plastikmaskinene har, er at de går fortere i stykker.

 

Design er hele pakka, ikke bare eksteriøret. Ta en Thinkpad og en MacBook. Sett igang en film på begge og slipp dem fra 5 meters høyde, så ser du ut hva jeg mener med at design er mer enn utseende.

 

Bruker bare Lenovo som eksempel. Det er flere solide maskiner der ute.

Jeg antar begge maskinene vil komme meget uheldig ut av dette. Det er forøvrig ikke et problem jeg eller særlig mange har, så det blir et usaklig argument. Joda, plastikken vil nok absorbere mye av støtet, slik at harddisken ikke blir ødelagt, og er man heldig vil man kunne redde ut lagret data.

 

Men sammenlignet med vanlig bruk, hvor maskinen gjennomgår daglig (mis)bruk vil jeg hevde MBP stiller sterkt, i allefall etter min erfaring.

 

Plastmaskiner opplever jeg tastatiret gir etter, skjermfestet blir svakere og andre plastdeler knekker eller løsner. Joda, det skjer på MBP også, men et generelt mer solid design vil i større grad forhindre det.

Lenke til kommentar
En lekker design setter prikken over i-en og vi kan lett slå fast at dette er noe av det peneste Asus har rullet ut av fabrikkene sine.

[...]

 

+ Pen design med mye metall

+ Solid konstruksjonskvalitet

 

Hvorfor er det ingen som klarer nå opp til Apples Macbook Pro når det kommer til design? Unibody i aluminium er noe av det beste med MBP, og jeg har bare sett konseptmaskiner som matcher.

Poenget mitt er at om man sammenligner byggekvalitet og utseende med MBP og Asusen her, fremstår sistnevnte som direkte stygg. Jeg mener Hardware.no burde trukket for design.

 

PS! Nå skal det nevnes at jeg ikke har sett denne maskinen i virkeligheten, men basert på det alt av hva jeg har prøvd av bærbare maskiner, er det ingen som har rukket opp til Apples MBP.

Jeg kommer kanskje fram som Apple-fan med en slik uttalelse - forståelig - men jeg hadde heller sett at Apple hadde fått skikkelig konkurranse på denne fronten.

 

Det er jo helt opp til hver enkelt. For min del synes jeg ikke designet til Apple er noe å skryte av. Det er så minimalistisk at i mine øyne får det en litt billig look. Jeg vil heller ha litt forskjellige kurver og andre designmessige preg og ikke bare en rektangulær kube med avrundede hjørner. Andre igjen er helt uenig. I tillegg nevner du byggekvalitet, noe som ikke trenger å ha noe som helst med designet å gjøre. Det er rett og slett hvilken kvalitet materialene er av og hvem og hvordan de er satt sammen. Om en maskin har en utfrest Al-blokk som bunn betyr ikke at den nødvendigvis har noe bedre byggekvalitet enn en maskin av plast.

Lenke til kommentar

Jeg antar begge maskinene vil komme meget uheldig ut av dette. Det er forøvrig ikke et problem jeg eller særlig mange har, så det blir et usaklig argument. Joda, plastikken vil nok absorbere mye av støtet, slik at harddisken ikke blir ødelagt, og er man heldig vil man kunne redde ut lagret data.

 

Det er vel ikke et usaklig argument å si at en maskin som kan

er "godt designet"? Det er også et klipp hvor en X1 slippes fra
, men den har trolig SSD, og er vel enda et hakk mer robust av den grunn. Der andre må krysse fingre for å redde data, kan de med godt designede maskiner børste av støvet og fortsette jobben.

 

F.eks har Lenovo (høres ut som fanboy nå men) et system på disker hvor lesehodet blåses bort fra platen om den registrer at maskina er i fritt fall. Det har redusert reklamasjoner grunnet diskfeil med ~30%. Det er god design det, imo.

 

Velger kun Lenovo som eksempel siden de har utallige videoer ute hvor de viser "torture tests" og lignende.

 

Men det var heller ikke poenget. Poenget var at design ikke er direkte oversettelig med utseende. Noe kan se fint ut, men fortsatt være helt elendig designa.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...