Gå til innhold

Test: Asus K53S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar begge maskinene vil komme meget uheldig ut av dette. Det er forøvrig ikke et problem jeg eller særlig mange har, så det blir et usaklig argument. Joda, plastikken vil nok absorbere mye av støtet, slik at harddisken ikke blir ødelagt, og er man heldig vil man kunne redde ut lagret data.

 

Det er vel ikke et usaklig argument å si at en maskin som kan

er "godt designet"? Det er også et klipp hvor en X1 slippes fra
, men den har trolig SSD, og er vel enda et hakk mer robust av den grunn. Der andre må krysse fingre for å redde data, kan de med godt designede maskiner børste av støvet og fortsette jobben.

Lenovo bruker en del designprinsipp som de arvet fra IBM i sine mest robuste bærbare maskiner, og de er anerkjent som svært solide maskiner som kan tåle mye juling - og uten tvil mer robuste enn noen MacBook i forhold til en del ekstreme fysiske påkjenninger. Bare så synd at Lenovos profesjonelle bærbare i mine øyne ofte feiler når det gjelder en rekke andre viktige designfaktorer som gjelder funksjonalitet i normal bruk - bl.a har jeg erfart en elendig styreflate og ikke så bra skjerm.

 

F.eks har Lenovo (høres ut som fanboy nå men) et system på disker hvor lesehodet blåses bort fra platen om den registrer at maskina er i fritt fall. Det har redusert reklamasjoner grunnet diskfeil med ~30%. Det er god design det, imo.

Jepp, det er god design, og derfor har Apple hatt slik beskyttelse i sine bærbare siden 2005.

En annen god designdetalj som Apple har utstyrt sine bærbare maskiner med er en magnetkontakt for ladeledningen, som gir betydelig redusert risiko for at noen snubler i ledningen slik at maskinen krasjer i gulvet. Genial detalj som sparer meg for mye bekymring.

 

Velger kun Lenovo som eksempel siden de har utallige videoer ute hvor de viser "torture tests" og lignende.

 

Men det var heller ikke poenget. Poenget var at design ikke er direkte oversettelig med utseende. Noe kan se fint ut, men fortsatt være helt elendig designa.

Lenovo er et godt eksempel, siden de satser bevisst på robuste maskiner for det profesjonelle markedet - men dette er også maskiner som er i en annen klasse enn billigmaskinene til Lenovo, både prismessig og kvalitetsmessig.

 

Det er viktig å skille mellom utseende og design, noe jeg ofte har poengtert selv. Er likevel av den oppfatning at når det gjelder forbrukerelektronikk så er utseendet også en viktig del av det totale designet - et godt designet produkt skal også se bra ut, og enkelte av de best designede produktene kan ha et nesten tidløst utseende som hever seg over moter og trender.

Er så heldig at jeg har en bærbar som er svært godt designet og som ser svært så bra ut, men jeg er rimelig sikker på at det ikke ligger i designkriteriene at den skal komme uskadet fra fritt fall fra 5 meters høyde. ;)

Lenke til kommentar

Den 5-meters greia er jo rimelig over streken, og neppe noe mange har bruk for.

 

Visste ikke at Apple brukte lignende løsning som Lenovo på sine disker. Pluss i margen! Den magnetiske ledningsløsningen hørtes også rimelig brilliant ut.

 

Foretrekker selv at "design" brukes i sammenheng, f.eks som i artikkelen: "Lekkert design".

 

Det hele bunner vel i min lille frustrasjon over Apple-mantraet "Godt designet". Når jeg spør hva som menes med det, får jeg sjelden gode svar utenom at "de er jo de peneste maskinene på markedet". Derfor var det meget godt å høre noen faktisk konkretisere dette litt. Takk for det. Apple har altså bedre design enn jeg trodde :)

Lenke til kommentar
En lekker design setter prikken over i-en og vi kan lett slå fast at dette er noe av det peneste Asus har rullet ut av fabrikkene sine.

[...]

 

+ Pen design med mye metall

+ Solid konstruksjonskvalitet

 

Hvorfor er det ingen som klarer nå opp til Apples Macbook Pro når det kommer til design? Unibody i aluminium er noe av det beste med MBP, og jeg har bare sett konseptmaskiner som matcher.

Poenget mitt er at om man sammenligner byggekvalitet og utseende med MBP og Asusen her, fremstår sistnevnte som direkte stygg. Jeg mener Hardware.no burde trukket for design.

 

PS! Nå skal det nevnes at jeg ikke har sett denne maskinen i virkeligheten, men basert på det alt av hva jeg har prøvd av bærbare maskiner, er det ingen som har rukket opp til Apples MBP.

Jeg kommer kanskje fram som Apple-fan med en slik uttalelse - forståelig - men jeg hadde heller sett at Apple hadde fått skikkelig konkurranse på denne fronten.

 

 

Husk at laptopen i testen her er en billig og kraftig maskin. Det er det testeren forholder seg til. De eneste maskiner som virkelig ser pene, ofte penere enn Apples bærbare er sony. Ta en titt på Sonys nye z serie:

 

http://store.sony.com/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10551&storeId=10151&langId=-1&categoryId=8198552921644570897

 

Men som sagt, sånne design pærler koster skjorta, ofte 2-3x en vanlig laptop med samme egenskaper fra en annen merke. Sony og Apple er best på design syns jeg.

Lenke til kommentar

Dere skriver at testmaskinen er med i7, men henviser samtidig til at maskinen koster 5500,-. Den prisen er for maskinen med i5. Antar derfor lavere score på enkelte av testene. For oppsettet med i7, ser det ut som laveste pris nå er hos amentio (6600,-)

 

Den koster 5,5 k på dustin ;) med i7

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Skjermoppløsningen er ELENDIG!

Men de fleste synes å være opptatt av spill og video, og da kommenteres ikke en elendig skjermoppløsning av dem som skriver artiklene.

Dette er for dårlig.

Lenke til kommentar

Igjen, du må se på prisen. Finner du tilsvarende maskin med bedre oppløsning til rundt samme pris ville jeg lagt ut link her i steden for bare å rope ut at det er så elendig. Jeg kan dra fra tråd til tråd å rope ut at alt er så elendig men så lenge jeg ikke kommer med noe mer saklig og sammenligner med andre ting har det liten hensikt utenom at jeg får sagt min mening og "forsvinner".

Lenke til kommentar

hm kanskje jeg burde har valgt denne over n53sv likevel, full hd skjer som n53sven er jo et pluss, men n53sven skal også har dårlig tastatur, med veldig mye svik og veldig sammen krølla, noen som den her ikke er.

 

Var redd for tastaturet selv da jeg kjøpte N53.. Men det man ser på video på nett er overdrevent! Man må virkelig skrive hardt og tungt skal det bøyes så mye... Dessuten er det ikke noe problem å få nye tastatur på eBay (dog US layout) som har samme type som K53 og koster ikke mer en en 15-20$

 

Du får jo heller ikke USB 3.0 med K53

Lenke til kommentar

hm kanskje jeg burde har valgt denne over n53sv likevel, full hd skjer som n53sven er jo et pluss, men n53sven skal også har dårlig tastatur, med veldig mye svik og veldig sammen krølla, noen som den her ikke er.

 

Var redd for tastaturet selv da jeg kjøpte N53.. Men det man ser på video på nett er overdrevent! Man må virkelig skrive hardt og tungt skal det bøyes så mye... Dessuten er det ikke noe problem å få nye tastatur på eBay (dog US layout) som har samme type som K53 og koster ikke mer en en 15-20$

 

Du får jo heller ikke USB 3.0 med K53

 

 

Vel bøying er ikke det jeg er mest bekymra for, det er hvor tett tastene er inntillhverandre. Skal se på andre vis det blir for dumt da.

 

Jeg komme trolig ikke til å har bruk for usb3 i nærmere eller litt lengere fremtid heller, spesielt etter å idag har sett hva jeg for i stipend icon2.gif

 

 

Lenke til kommentar

Jeg har både USB 3.0 HDD og minnepenn. Fy flate å det går unna.. bortimot 100-150mb/s overføring...

 

jaja bare gni på, men så sa jo noen her at usb3 kontrollern på k53en er ikke mye fortere en usb2, men det hadde jo vært litt veldig nonsense eller? Men som sagt jeg har ikke penger for slikt, og jeg overføre veldig sjeldent store mengder med data, det meste er bare dokumenter eller et par bilder.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg vurderer denne datamaskinen og etter å ha lest testen virker den bra. Når sant skal sies kan jeg lite med data og der kommer dere brukere inn i bildet. Jeg skal lage litt småvideoer men ikke sånn seriøst, spille CS og litt andre skytespill. Den må også funke fint på nett og skoleoøpgaver. Testen sier dette skal gå fint, noen som har noen andre formeninger ?

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...