Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette har blitt nevnt før, men et tips hvis man har yA kredittkort med bankaxept er at det er knyttet et kontonummer til kortet (står skrevet bakpå).

 

Hvis man registrerer dette kontonummeret på Trumf-kontoen sin, kan man få Trumf bonus i tillegg til dagligvarebonusen fra yAbank.

Endret av MemorX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg fikk mitt første kredittkort for noen år tilbake. Da var jeg intetanende og naiv til hvordan kredittkort fungerte. Jeg trodde at det virket på samme måte som et bankkort og fikk beskjed av foreldrene mine at det var lurt å skaffe det før jeg reiste til syden.

 

Da jeg møtte opp i banken og forhørte meg om kredittkort og satte opp en avtale, ble jeg IKKE informert om gebyrer og frister som f.eks. at man må betale inn på kortet innen en viss dato etter at man har brukt det. Fikk dermed en regning på 300 kr fra banken. Ingen advarsel. Selvfølgelig er det min feil at jeg ikke las det med liten skrift, men jeg syns vrikelig at de burde informert folk om slikt.

 

I dag fikk jeg nok et gebyr fordi jeg hadde glemt å betale inn på kortet i tide. Hvorfor har de ingen advarsel i systemet? Som en sms eller epost om at hei, nå må du huske å betale ellers får du gebyr. Igjen, det er min egen feil og det er vel greit for dem å tjene penger på uforsiktige kunder som meg :p

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Som du selv er inne på: Det er ditt ansvar å sette deg inn i hva du har signert på, og å passe på at betaling skjer innen fristen. Du får enten papirfaktura eller efaktura, så det burde være en overkommelig oppgave. Mange kortutstedere tilbyr avtalegiro også, slik at du slipper å passe på at betalingen effektueres (selv om du må passe på at de er dekning på belastningskonto), og både for efaktura og avtalegiro er det greit å avtale med kortutsteder at hele beløpet skal settes som krav, ikke minsteinnbetaling. Videre: Det ER slik banken tjener penger på kredittkort.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som er rart er at jeg aldri har fått noen form for faktura for kredittkortet. Jeg har bare passet på å betale innpå kortet selv. Denne gangen glemte jeg det og fikk gebyr noen dager etterpå.

 

Edit: det står på nettbanken at det er tre forskjellige trekkdatoer jeg kan velge. Det står ikke hvilken som gjelder nå, men om det er slik at jeg bruker kortet dagen før trekkdatoen, så får jeg gebyr om jeg ikke betaler før trekkdatoen?

 

Edit 2: var vist ikke et gebyr, men et slags minstebeløp på 300 kr som jeg måtte betale innen trekkdatoen. Så da vet jeg det  :wee:

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Kom over denne i dag: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forskrift-om-formidlingsgebyr-i-kortordninger/id2506302/

 

Med en såpass betydelig reduksjon i inntektene for kortselskapene ved bruk av kredittkort kan man vel anta at alle "gratis" kredittkort blir borte?

 

Ser at det jobbes med en forskrift som skal forby kredittkort som tilbyr forskjellige former for bonus/cashback. Vi som bruker kredittkort fornuftig, får rabatter og betaler alt på forfall skal altså straffes for at enkelte setter seg i bunnløs gjeld....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kom over denne i dag: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forskrift-om-formidlingsgebyr-i-kortordninger/id2506302/

 

Med en såpass betydelig reduksjon i inntektene for kortselskapene ved bruk av kredittkort kan man vel anta at alle "gratis" kredittkort blir borte?

Ser at det jobbes med en forskrift som skal forby kredittkort som tilbyr forskjellige former for bonus/cashback. Vi som bruker kredittkort fornuftig, får rabatter og betaler alt på forfall skal altså straffes for at enkelte setter seg i bunnløs gjeld....

Har du noen kilder?
Lenke til kommentar

Forbud er aldri veien å gå.

 

Trist at det skal bli sånn her...

 

 

Endring fra 1. september

Finansdepartementet besluttet 28. juni å innføre et EU-regulativ som regulerer norske bankers
transaksjonsinntekter på kort med virkning fra 1. september.​

I korte trekk betyr det at våre inntekter reduseres såpass betydelig, at vi dessverre ser oss nødt til å endre på hvor mye vi kan gi tilbake til våre kunder i cashback.​

Endringer fra 1. september vil være som følger:

• Cashback i kles- og skobutikker tas bort.

• Cashback i bensinstasjoner reduseres fra 3,65 til 2 %, med unntak av i Esso-stasjoner i Norge. Der opprettholdes 3,65 % og ørerabatten vil ​økes til 34 øre/l. Det betyr 85 øre/l rabatt per liter drivstoff ved en pumpepris på 14 kroner.

Vi er de første til å beklage at vi er nødt til å ta bort cashback i kles- og skobutikker, men vil jobbe hardt for at 365Privat MasterCard også i fremtiden skal være et attraktivt kort.
Lenke til kommentar

 

Forbud er aldri veien å gå.

 

Trist at det skal bli sånn her...

 

 

Endring fra 1. september

Finansdepartementet besluttet 28. juni å innføre et EU-regulativ som regulerer norske bankers

transaksjonsinntekter på kort med virkning fra 1. september.​

I korte trekk betyr det at våre inntekter reduseres såpass betydelig, at vi dessverre ser oss nødt til å endre på hvor mye vi kan gi tilbake til våre kunder i cashback.​

 

Endringer fra 1. september vil være som følger:

• Cashback i kles- og skobutikker tas bort.

• Cashback i bensinstasjoner reduseres fra 3,65 til 2 %, med unntak av i Esso-stasjoner i Norge. Der opprettholdes 3,65 % og ørerabatten vil ​økes til 34 øre/l. Det betyr 85 øre/l rabatt per liter drivstoff ved en pumpepris på 14 kroner.

Vi er de første til å beklage at vi er nødt til å ta bort cashback i kles- og skobutikker, men vil jobbe hardt for at 365Privat MasterCard også i fremtiden skal være et attraktivt kort.

 

 

Der forsvinner mitt bensinkort fram til nå ned i sokkeskuffen. Får bruke Cresco Car Premium som i hvert fall enn så lenge har 3% på bensin. Og for klær og sko har jeg Flexivisa (4%)...

Lenke til kommentar

Det er nok helt tilfeldig at 365 kom med dette først. Regner med at dette vil påvirke alle kredittkortselskapene i så stor grad at dagens fordeler i form av rabatter og kickbak reduseres sterkt i tiden fremover. Skal følge med på om andre fordeler knyttet til kredittkort blir borte også, som egenandelsforsikring for leiebil til 90 kr pr år.

Lenke til kommentar

For meg er ordningen med 365 i ferd med å bli enda bedre.

Jeg fyller kun på Esso (det er billigst i området som regel, noen ganger ligger de 5-10 øre over enkelte andre stasjoner og er da også billigst med 365-kort)

 

4 øre økning i det rene kroneavslaget hos Esso er jo rett og slett helt topp!

Lenke til kommentar

 

Kom over denne i dag: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/forskrift-om-formidlingsgebyr-i-kortordninger/id2506302/

 

Med en såpass betydelig reduksjon i inntektene for kortselskapene ved bruk av kredittkort kan man vel anta at alle "gratis" kredittkort blir borte?

 

Ser at det jobbes med en forskrift som skal forby kredittkort som tilbyr forskjellige former for bonus/cashback. Vi som bruker kredittkort fornuftig, får rabatter og betaler alt på forfall skal altså straffes for at enkelte setter seg i bunnløs gjeld....

 

Syns det er urimlig ja, egentlig burde de som har betalingings problemet egentlig få forbud mot å bestille kredittkort.

Om banken ikke overholder det er det banken som taper penger.

 

Mange kredittkort ikke debit kort nekter å overføre penger til kredittkortet av grunnen fordi kredittselvskapet ikke tjener penger.

Det mener jeg burde være ulovlig.

Vet remember\komplett bank kun kan overføre penger ved forfall.

 

Tror den gang det blir slutt på kontanter vil kredittkort bli dyrere igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...