Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har et DNB student mastercard. Ser at man får 6000 Eurobonus-velkomstpoeng om man bestiller opptjening av EuroBonus ved bruk av kortet til 49 kr i måneden. Er det mulig å avbestille denne tjenesten etter 1 mnd, og fremdeles kunne bruke de 6000 poengene?

Ja, det skal være mulig. Bare påse at du har fått poengene før du avbestiller!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest medlem-329093

Hehe... Jeg sjekket de eurobonus poeng greiene i DNB nettbank, og det står at de må ha skriftlig oppsigelse av kontrakten om trekk før den kan oppheves... jeg trykket "avbryt". 600 fiktive kroner i bonus er ikke nok til å veie opp for ulempen for meg :)

Lenke til kommentar

Har noen brukt NFC/trådløs kontakt betaling? 

 

Må man be selgeren om å betale med NFC/trådløs betaling?

 

Jeg prøvde å betale med det på lørdag på IKEA matdisken, og lurte på om det gikk gjennom eller ikke. 

 

Jeg holdt kortet i 3-4 sekunder og selgeren sa at hun hadde klart å slå kontant.

 

Så for å slippe å slå inn og ut den kvitteringen så betalte jeg henne kontant. 

 

Spørsmålet er vel om jeg dobbelbetalte eller ikke? Jeg får selvfølgelig sjekket det under transaksjoner i morgen, men ville bare høre om noen har erfaring med NFC/trådløsbetaling. 

Endret av Ryoki
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

For noen år siden når jeg fortsatt brukte mitt coop medlems og betalingskort til å få inn bonus på, så fikk jeg plutselig regning på mange småbeløp, på helt forskjellige summer. Ikke noen kjøp som jeg ville brukt kredittkort til. Det viste seg at coop sannsynligvis hadde belastet kortet når jeg ga det til kassapersonen for å registrere bonus, og i tillegg betalte jeg kontant for alle de handlene. Jeg fikk aldri noen beklagelse eller pengene tilbake fra coop. Bare et skuldertrekk.

Lenke til kommentar

@X7ENIANL

 

Det skal ikke være mulig. I så fall er det snakk om ansatte som belaster kortet ditt og deretter tar kontantene dine og putter disse i egen lomme.

 

I så fall har du vært utsatt for utro medarbeidere mange ganger.

 

Jeg tror grunnen til at Coop kun gir deg et skuldertrekk er fordi de ikke tror på deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

@X7ENIANL

 

Det skal ikke være mulig. I så fall er det snakk om ansatte som belaster kortet ditt og deretter tar kontantene dine og putter disse i egen lomme.

 

I så fall har du vært utsatt for utro medarbeidere mange ganger.

 

Jeg tror grunnen til at Coop kun gir deg et skuldertrekk er fordi de ikke tror på deg.

Ok.

 

Jeg har sluttet å vise kortet ihvertfall, nå scanner jeg strekkoden jeg har lagret inne på mobilen. Har ikke opplevd noe sånt etter at jeg begynte med det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

For å kunne belaste ditt COOP medlems- og betalingskort må det tastet PIN, og en random person i kassen har ikke den (med mindre du har tusjet den på bakside av kortet).

Nei, hadde ikke skrevet PIN-nummeret på kortet eller noe annet sted for den saks skyld.

 

Kanskje noen i butikken drev skimming av kort til og med. Da trenger man ikke PIN såvidt jeg vet.  :shrug:

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Kanskje noen i butikken drev skimming av kort til og med. Da trenger man ikke PIN såvidt jeg vet.  :shrug:

Skimming av kort betyr å hente ut info fra magnetstripen. For å kunne bruke dette, må man ha enten PIN-koden (for å at ut penger, eller bruke kopierte data på en betalingsautomat) eller andre opplysninger fra kortet (Navn, utløpsdato, CVC) for å kunne bruke det på nett. I stripen ligger kortnummer og litt annen info, men ikke PIN.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Glemte å betale Komplett Bank sin kredittkort regning med 10 dager (fikk ingen purring).

 

Fikk 500kr i renter på utestående 22k. Dette gir ca. 78% effektiv rente dersom man regner 10 dager forsinket betaling.

 

Komplett Bank regner dog renter fra transaksjonsdato. Min eldste transaksjon på denne fakturaen fikk dermed rente regnet over 55 dager i stedet.

 

Er dette normalt for alle kredittkort?

 

Jeg pleier dog aldri betale for sent, men Komplett Bank har ikke efaktura (noe jeg tror dem spekulerer i) og dermed er det lett å glemme fakturaen som tikker inn i inboksen en gang i måneden.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne poste dette her, siden det uansett er relatert til kredittkort.

 

Jeg har et kredittkort jeg pleier å bruke til å betale reiser, leiebil og hotell med. Utstederen har for vane å øke kredittgrensen min hver måned etter kredittkortet har blitt brukt. Nå har jeg en kredittgrense på 100 000,- kroner. Ikke at det er negativt, men jeg lurte på om det er vanlig praksis? Med tanke på at jeg er student synes jeg at grensa er temmelig høy. :p 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...