Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.komplettbank.no/kredittkort

 

 

 

Med Komplett Bank MasterCard tjener du automatisk bonuspoeng på dine varekjøp. Du kan når som helst ta ut din oppsparte bonus, eller du kan få den automatisk fratrukket ved din neste handel hos Komplett.no. 
 
Vi dobler dine bonuspoeng når du bruker dem på Komplett.no. Det betyr at du kan oppnå inntil hele 6 % besparelse ved kjøp med Komplett Bank Mastercard!
 
Slik opptjener du bonus:
 
3 % bonus på alle kjøp hos Komplett.no
2 % bonus på kjøp av varer på internett*
1 % bonus på øvrige varekjøp
 
*Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av MasterCard
 

Hva tror dere om dette? Jeg blir ikke klok på ordlyden her.

 

De sier 6% på Komplett. Så man kan legge prosentene sammen? Gjelder det andre steder også? Tabellen deres tyder jo ikke på det for der står det 3% på Komplett...

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Det betyr at hvis du handler for 1000 kr på komplett.no vil du få 30 kroner i bonus. Bruker du bonusen til å handle på komplett.no, vil de doble beløpet. Altså 60 kr. Tar du det ut i kontanter eller på annen måte vil du bare få 30 kroner.

 

De opplyser ikke om effektiv rente eller andre gebyrer. I priseksemplet deres oppgir de en rente på 24.2% ved 15.000 over 12 mnd. Men det står heller ikke mer om prisene.

 

Tror neppe man tjener på det, som hovedregel er det kortselskapene som tjener på slike avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Aha, da er jeg med på Komplett-bonusen.

 

Rentene er kanskje interessante for noen men irrelevant for meg. Det som umiddelbart vekket min interesse var 2% på nettkjøp, fordi det finnes ingen andre kort med flat bonus over 1% (utover veldig spesifikke kategorier). I så måte vil dette være et flott allround kort. 

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

 

*Brukersteder registrert som e-handelsvirksomheter av MasterCard

 

 

Så vidt jeg vet har ikke Mastercard noen egen registrering for e-handelsvirksomheter. For eksempel er H&M registrert som klesforretning (mcc-kode 5137) uavhengig om det er en fysisk eller nettbutikk. Det må være slik at 2% gis på transaksjoner som ikke foregår med PIN men ved å oppgi kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode fra baksida av kortet slik man gjør på nettet. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Okei, nå kommer det som mest sannsynlig er veldig elementære (og ikke minst dumme) spørsmål til kredittkort. Jeg har ikke hatt det før, og liker ikke helt tanken, men vi får det til reiser gjennom jobben. Det er basert på din private økonomi. 

 

Så, til spørsmålene; 

- Vil du ha en pengesum på kortet, eller er det kun en tillat lånesum? 

- Si at reisen koster 6000,- og belastet kredittkortet. Vil du da i realiteten ha 6000,- "i minus", og du må så dekke det inn innen eks.ant. dager før renter løper? 

Lenke til kommentar

Du har ikke penger på kortet, det er en lånegrense. Unntaket er dersom du betaler inn mer enn det du er skyldig, da har du overskytende beløp til gode på kortet.

 

Da har du 6000 i minus. Dersom du betaler hele beløpet innen fristen (vanligvis ca 30 dager), får du hverken gebyr eller rente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får en giro/efaktura 1 gang pr måned, og når denne betales innen fristen, er skyldig beløp på avregningsdato innfridd. Kortet er ikke i "null" dersom du har brukt det etter avregingsdato, men det kommer på neste giro/efaktura.

 

 

Igjen, dumme spørsmål; betaler man kredittkortet eller gjøre man det med sin "vanlige" konto?

 

Dette kan hende at varierer fra jobb til jobb, men; jeg belaster kredittkorter med reiseutgifter. Jeg sender så reiseregning til jobben. Hvor går så pengene fra jobben; til kredittkortkontoen, og så betaler jeg regningen når den kommer med de pengene? Eller går det til min private konto som jeg så må bruke for å betale den regningen som kommer?

Lenke til kommentar

Jobben betaler vanligvis din reiseregning til din lønnskonto (det finnes unntak). Du er selv ansvarlig for at din kredittkortfaktura blir betalt, vanligvis kommer denne som papirfaktura eller efaktura (dersom du har satt opp dette i nettbanken). Vær oppmerksom på at dersom du ikke betaler det du er skyldig på avregningsdato, får du rente og gebyrer på det som gjenstår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen som vet om gode kredittkort for studenter? Jeg har foreløpig bare fått hos Norwegian, der jeg kan få gratis reiseforsikring og ingen ekstra utgifter for kontantuttak i utlandet (i tillegg til Norwegian-bonus, men den er ikke så veldig interessant). Er ute etter et kredittkort der jeg kan få gode rabatter og evt 1% tilbakebetalt av beløpet (cashback). Inntekten min utenom studielån er 55k, men i skattesøk på meg selv står jeg bare oppført med 22k av en eller annen grunn.

 

Har fått avslag på disse:

 

Komplett

Remember

Satander

365

 

Tips?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...