Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nevner det nok ikke dette hele tiden, kun de gangene det skrives at dette kortet har BankAxept. Sånn sett mener jeg det er relevant informasjon når spørsmålet kommer opp. Men jeg tar kontakt med kundeservice og ber om et nytt kort hvis det er slik at det er skjedd en glipp da jeg fikk kortet.

 

Har fått vite fra yA at de som leverer kort til yA var tom for kort med BankAxept en kort periode i fjor høst. Jeg fikk kort i denne perioden, uten BankAxept.

 

Jeg lurer på om det i det hele tatt er noen vits å få nytt kort? Jeg bruker kortet kun i den kategorien hvor jeg har valgt rabatt, og en dagligvarebutikk f.eks. som kun aksepterer BankAxept vil vel da uansett ikke være registrert med korrekt mcc-kode på kortterminalen for å få rabatt. Og jeg har et bankkort i bakhånd for slike tilfeller hvor jeg ikke kan benytte kredittkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått vite fra yA at de som leverer kort til yA var tom for kort med BankAxept en kort periode i fjor høst. Jeg fikk kort i denne perioden, uten BankAxept.

 

Jeg lurer på om det i det hele tatt er noen vits å få nytt kort? Jeg bruker kortet kun i den kategorien hvor jeg har valgt rabatt, og en dagligvarebutikk f.eks. som kun aksepterer BankAxept vil vel da uansett ikke være registrert med korrekt mcc-kode på kortterminalen for å få rabatt. Og jeg har et bankkort i bakhånd for slike tilfeller hvor jeg ikke kan benytte kredittkort.

 

Hvis du bare bruker kortet i dagligvarebutikker og aldri tar ut kontanter, spiller det ingen rolle for deg om kortet har BankAxept. Gevinsten ved at du bruker et mer kostnadseffektivt kort havner vel hos butikken i ditt tilfelle.

  

Jeg hadde byttet av prinsipielle grunner.

 

Og for meg som ikke har vanlig bankkort er det viktig at jeg aldri møter "vi tar ikke kredittkort", og at jeg også kan ta ut kontanter i butikken.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Så vidt jeg vet

 

 

Fra Finanstilsynet retningslinjer:

 

3På alle fakturasystem skal beløpsfeltet til fakturaen enten ikkje vere utfylt, eller det skal vise det samla uteståande kredittbeløpet til kunden. 4. Det skal gå fram av fakturaen at kunden sjølv kan velje eit anna og større beløp enn minimumsbeløpet. 5. Kunden skal alltid få høve til å avtale fakturering

 

Rent juridisk kan jeg ikke se at selskapene er forpliktet til å følge dette (som Nimrad spør om) siden det heter retningslinje og ikke lov eller forskrift? Kanskje en jurist kan avklare status på dette dokumentet til Finanstilsynet?

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

 

 

Så vidt jeg vet

 

 

Fra Finanstilsynet retningslinjer:

 

3På alle fakturasystem skal beløpsfeltet til fakturaen enten ikkje vere utfylt, eller det skal vise det samla uteståande kredittbeløpet til kunden. 4. Det skal gå fram av fakturaen at kunden sjølv kan velje eit anna og større beløp enn minimumsbeløpet. 5. Kunden skal alltid få høve til å avtale fakturering

 

Rent juridisk kan jeg ikke se at selskapene er forpliktet til å følge dette (som Nimrad spør om) siden det heter retningslinje og ikke lov eller forskrift? Kanskje en jurist kan avklare status på dette dokumentet til Finanstilsynet?

 

Mener å huske jeg leste at det var påbudt. Kan godt være jeg tar feil.

Lenke til kommentar

 

 

Rent juridisk kan jeg ikke se at selskapene er forpliktet til å følge dette (som Nimrad spør om) siden det heter retningslinje og ikke lov eller forskrift? Kanskje en jurist kan avklare status på dette dokumentet til Finanstilsynet?

 

 

Se innlegg 2518 som inneholder Norwegians svar på dette spørsmålet.

 

Så får vi se om retningslinjene blir skjerpet...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

Kan Vipps koples opp mot et kredittkort, f.eks. Cresco Car Premium, slik at alle overføringer gir 1% bonus? Jeg trodde Vipps kun kan koples mot din bankkonto?

 

Ja, du betaler med kredittkort du legger inn. Pengene du mottar kommer inn på kontonummeret du oppgir i appen. 

 

 

Og du er sikker på at kredittkortet anser overføringen som et varekjøp slik at renta ikke løper fra samme dag og det heller ikke er gebyr som om man tok ut penger i minibank? 

 

La oss si at jeg får utbetalt 30.000 i lønn den 1. i hver måned. Jeg overfører samme dag 30.000 fra Cresco Car Premium via Vipps til min lønnskonto. Da har jeg etter et par dager 60.000 på min lønnskonto. Når fakturaen fra Cresco kommer så lyder den på 29.700 siden Cresco gir 1% på alle kjøp, også transaksjoner i Vipps. Jeg får altså et overskudd på 300 kroner. Gjør jeg dette i 12 måneder så har jeg tjent 3600 bare på å føre over penger til meg selv. 

 

Man trenger heller ikke vente på fakturaen før man betaler inn på kortet, så i teorien kan jeg jeg jo gjøre dette flere ganger hver måned. Siden Cresco kun har tak på 3% bensinrabatt, men ikke på 1%-rabatten for andre kjøp så kan det jo bli noen penger tjent på et år bare på å føre penger over fra kort til egen konto. 

 

Gjør jeg dette fire ganger hver måned så blir jo den årlige bonusen 14.400 kroner uten å egentlig ha brukt penger overhodet. 

Endret av Nåla-i-veggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...