Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor mange ganger det har blitt nevnt, men X38/x48 egner seg BEST til CrossFire oppsett uannsett.
Det er det vel ingen som har nektet for. Spørsmålet er om forskjellen er så stor at det er verd å oppgradere hovedkort bare av den grunn. Etter min mening er svaret nei.

Nå er jo også strengt tatt P45 kortene bedre, minus dette med 8x / 8x PCI-Express2.0 i Crossfire, så det blir for meg å nedgradere om jeg skal gå fra P45 til X48 egentlig, attpåtil koster X48 mer på grunn av de er dyrere å produsere (95nm vs 65nm)

Jeg håper og tror det er en BIOS / Driver / maskinvare feil som begrenser 2x HD4870 ytelsen med 8x PCI-Express2.0, fordi for meg virker det helt merkelig at HD4870 tilsynelatende skal ha langt større båndbredde krav enn alle andre kort på markedet som yter optimalt på 16x PCI-Express1.1 (samme som 8x PCI-Express2.0)

Denne støtter jeg fult ut.

 

Hvis P45 skulle slite med 4870 i x8 2.0 modus så vil f.eks alle P35 eiere ha akkurat samme problem - not bloody likely, tror den testen til TT må skyldes en biosbug i Gigabyte P45-DQ6 TT brukte.
Hmm såvidt jeg vet vil P35 eiere få en merkbart dårligere ytelse med 16x og 4x PCIe 1.1 i CF. Dog finnes det vel kanskje noen 2*8x unntak, but still PCIe 1.1. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, skjønte heller ikke helt vitsen med den "oppgraderingen" fra nvidia. Vet ikke hvor lenge det har vært planlagt, men Nvidia ser ut til å få litt småpanikk over HD4800 serien ^^
G92b har vært planlagt offisielt siden juletider, så det er nok en helt feil antakelse.

 

Radeon HD 4870 har kommet i prisguiden. Foreløbig billigste er 1957 kr.
Arrgh, jeg skal vente på 1GB utgaven... jeg skal vente... men det frister forferdelig å bestille fra Netshop og kunne hente det med gratisk frakt i oslo om bare noen få dager...

 

Og siden P45 kan virke lovende selv med kun 2*8x PCIe 2.0 så får jeg finne meg et nytt P45 Gigabyte HK slik at P35 HK'et kan få sørget for en kraftig oppgradert hjemmeserver med Quadcore og PCIe4x 8P SAS RaidKontroller som ligger å støver i hylla fra et kjøp i våres :D.

 

Jeg har ikke nok tiltro til Asus sine kort etter alt rablet jeg har hørt om maximus og rampage, men P5Q serien virker jo fristende på papiret. Ikke minst dette "instant internet" greiene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Satt og tenkte på 1gb utgaven jeg også.. men erfaringer fra tidligere lanseringer viser ofte at slikt lar vente på seg, og når det først kommer så er prisen uforholdsmessig høy og man risikerer lavere klokket minne i tillegg. Så jeg hoppet i det og bestilte en vanlig 4870 til noe som er helg "grei" pris.

Lenke til kommentar
X48 har 16X på båda portar ja, men bara v1.1. P45 har 8X+8X v2.0. Det ger precis samma bandbredd som jag förstår det.

Både x38 og x48 har PCIe 2.0 x16 full vei........!

Man kan få vondt i hodet av hvordan noen forsøker å villede, uttalelsen ovenfor var mildt sagt hårreisende.
Eller så tok han bare feil, for en drittsekk :). Greit nok at han burde slått det opp før han skrev det, men det er ingen grunn til å anta forbrytersk hensikt (klarte ikke å komme med et bedre uttrykk av en eller annen grunn). Endret av haalo
Lenke til kommentar

HD4870 ser ut til å sparke fra seg ganske godt, spesiellt med tanke på pris vs ytelse. Heldigvis skal jeg på ferie om fire uker som varer i fire uker, så jeg antar at HD4870X2 er ute når jeg er tilbake. Er ikke så galt å vente fire uker med ett HD2900XT.

 

Syntes at nvidia tar en "FX5800" igjen med tanke på hvor dyr GTX 200 serien er å produsere og at ATI klarer å slå de med ytelse vs pris...

 

Edit: Vel, det er ikke helt korrekt siden Fx5800 ultra ytet dårligere enn radeon 9700pro som er ikke tilfellet med GTX200 og HD4800

Endret av camxer
Lenke til kommentar

hehe, derfor kjørte jeg en edit simalarion siden jeg visste at folk ville reagere på at jeg glemte å spesifisere det :p

 

En ting jeg lurte på, jeg har et Abit AB9 QuadGT p965 basert hk med 1x PCI-ex 1.1 16x spor og en på 4x. Hvis jeg kjøper med et HD4870X2, kommer det til å kjøre full båndbredde eller blir det redusert med tanke på at det har "crossfire" mellom kjernene?

Endret av camxer
Lenke til kommentar
En ting jeg lurte på, jeg har et Abit AB9 QuadGT p965 basert hk med 1x PCI-ex 1.1 16x spor og en på 4x. Hvis jeg kjøper med et HD4870X2, kommer det til å kjøre full båndbredde eller blir det redusert med tanke på at det har "crossfire" mellom kjernene?

- Ett HD4870X2 får en PCIe-port med 16x (PCIe v1.1) på deling på to GPU'er. Dvs. totalt x16 hastighet.

 

- Velger du heller 2 stk HD4870 i Crossfire så får det ene kortet x16 (PCIe 1.1) og det andre kortet x4 (PCIe 1.1). Dvs. totalt x20 hastighet.

Lenke til kommentar
En ting jeg lurte på, jeg har et Abit AB9 QuadGT p965 basert hk med 1x PCI-ex 1.1 16x spor og en på 4x. Hvis jeg kjøper med et HD4870X2, kommer det til å kjøre full båndbredde eller blir det redusert med tanke på at det har "crossfire" mellom kjernene?

- Ett HD4870X2 får en PCIe-port med 16x (PCIe v1.1) på deling på to GPU'er. Dvs. totalt x16 hastighet.

 

- Velger du heller 2 stk HD4870 i Crossfire så får det ene kortet x16 (PCIe 1.1) og det andre kortet x4 (PCIe 1.1). Dvs. totalt x20 hastighet.

Tror ikke det regnestykke blir riktig fordelt i ytelsen. La oss si for eksempel at et kort kun klarer å utnytte x11, da blir regnestykke fort annerledes.

Et kort som kjører på x16 (PCIe 1.1), men klarer bare å utnytte x11, og et kort som kjører på x4 (PCIe1.1) og utnytter alle x4. Da blir det x15 total hastighet, dvs mindre enn et singelkort som trekker hele X16 porten. Men dette reknestykke blir også feil, fordi tilogmed et dobbeldekkerkort klarer ikke å utnytte hele x16 PCI-e 1.1, dvs at et kort kan maksimalt være x8 PCI-e 1.1. Da blir regnestykke enda værre, og blir x8+x4=x12, noe som en del mindre enn x16.

Lenke til kommentar
Crossfire trenger du bare om du skal ha to kort i pcen, det holder fint med 1 stk pci express spor til 4870x2, det går ikke utover ytelsen.

 

 

Det blir jo litt feil om dette med P45 har dårligere Crossfire med HD4870 på grunn av for lav båndbredde ;)

 

Det er da samme båndbredde på hans 16x PCI-Express1.1 port som på P45 sine 8x / 8x PCI-Express2.0 port så om det faktisk er båndbredden som senker P45 og ikke noe annet som BIOS feil eller noe så SKAL alle som kjører 1x HD4870 i et 16x PCI-Express1.1 spor bli like mye begrenset..

 

 

En annen ting er jo at HD4870X2 skal pøse all kraften ut i ett enkelt spor, kjører du Crossfire så belastes det hele over to spor, så hvert av kortene får da (på et P45) 8x PCI-Express2.0 / 16x PCI-Express1.1 båndbredde, og siden flere skal ha det til at det skal være båndbredde problem med det, små jo det være enda verre med HD4870X2?

 

En ting jeg lurte på, jeg har et Abit AB9 QuadGT p965 basert hk med 1x PCI-ex 1.1 16x spor og en på 4x. Hvis jeg kjøper med et HD4870X2, kommer det til å kjøre full båndbredde eller blir det redusert med tanke på at det har "crossfire" mellom kjernene?

- Ett HD4870X2 får en PCIe-port med 16x (PCIe v1.1) på deling på to GPU'er. Dvs. totalt x16 hastighet.

 

- Velger du heller 2 stk HD4870 i Crossfire så får det ene kortet x16 (PCIe 1.1) og det andre kortet x4 (PCIe 1.1). Dvs. totalt x20 hastighet.

Tror ikke det regnestykke blir riktig fordelt i ytelsen. La oss si for eksempel at et kort kun klarer å utnytte x11, da blir regnestykke fort annerledes.

Et kort som kjører på x16 (PCIe 1.1), men klarer bare å utnytte x11, og et kort som kjører på x4 (PCIe1.1) og utnytter alle x4. Da blir det x15 total hastighet, dvs mindre enn et singelkort som trekker hele X16 porten. Men dette reknestykke blir også feil, fordi tilogmed et dobbeldekkerkort klarer ikke å utnytte hele x16 PCI-e 1.1, dvs at et kort kan maksimalt være x8 PCI-e 1.1. Da blir regnestykke enda værre, og blir x8+x4=x12, noe som en del mindre enn x16.

 

 

Om det stemmer, hvordan har det seg da at 1x HD4870 liksom da skal bli begrenset av båndbredden på P45 sine spor (8x / 8x PCI-Express2.0)? 8x PCI-Express2.0 = 16x PCI-Express1.1

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
En ting jeg lurte på, jeg har et Abit AB9 QuadGT p965 basert hk med 1x PCI-ex 1.1 16x spor og en på 4x. Hvis jeg kjøper med et HD4870X2, kommer det til å kjøre full båndbredde eller blir det redusert med tanke på at det har "crossfire" mellom kjernene?

- Ett HD4870X2 får en PCIe-port med 16x (PCIe v1.1) på deling på to GPU'er. Dvs. totalt x16 hastighet.

 

- Velger du heller 2 stk HD4870 i Crossfire så får det ene kortet x16 (PCIe 1.1) og det andre kortet x4 (PCIe 1.1). Dvs. totalt x20 hastighet.

Tror ikke det regnestykke blir riktig fordelt i ytelsen. La oss si for eksempel at et kort kun klarer å utnytte x11, da blir regnestykke fort annerledes.

Et kort som kjører på x16 (PCIe 1.1), men klarer bare å utnytte x11, og et kort som kjører på x4 (PCIe1.1) og utnytter alle x4. Da blir det x15 total hastighet, dvs mindre enn et singelkort som trekker hele X16 porten. Men dette reknestykke blir også feil, fordi tilogmed et dobbeldekkerkort klarer ikke å utnytte hele x16 PCI-e 1.1, dvs at et kort kan maksimalt være x8 PCI-e 1.1. Da blir regnestykke enda værre, og blir x8+x4=x12, noe som en del mindre enn x16.

 

 

Om det stemmer, hvordan har det seg da at 1x HD4870 liksom da skal bli begrenset av båndbredden på P45 sine spor (8x / 8x PCI-Express2.0)? 8x PCI-Express2.0 = 16x PCI-Express1.1

Det er det jeg vil frem til, at den ikke blir begrenset i 8x PCI-e 2.0.

Lenke til kommentar

Noen som vet om noen produsenter kommer med forbedret kjølere til 48xx serien (luftkjølere)? Slik som Gainward bruker å gjøre for Nvidia skjermkort.

 

Angående 1gb på kortene gleder jeg meg til å se crossfire resultatene av det i høye oppløsninger. Hva tid kommer 1gb versjonen av 4870 ? Jeg orker ikke å saumfare tråden for svar på spørsmålet mitt.

Lenke til kommentar

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor
@Simen1: Hvilket hovedkort er det testet med? Jeg har Asus P5Q Deluxe. Det er altså P45. Og det skal jo da visstnok bare takle 2*8x (PCI-E).

 

Så hva er da best?

2 stk. 4850 i crossfire, 2*8x

eller

1 stk. 4870, 1*16x?

Å bruke crossfire på et hovedkort med P45 senker ytelsen med ca 10-12% i forhold til å kjøre det på et hovedkort med X48. 4850 i Crossfire er derimot mye mer enn 10-12% raskere enn et enkelt 4870. Dermed vil nok 2x 4850 i Crossfire yte en god del bedre enn et enkelt 4870 på P45-hovedkortet ditt.

 

 

Men hvorfor det? Rent teknisk er jo det helt ulogisk?

 

P45 har jo 8x / 8x PCI-Express2.0?

Det har nøyaktig samme båndbredde som 16x PCI-Express1.1

 

 

Hvor ligger da begrensingen?

Er det også slik at 1x HD4870 faktisk blir begrenset om du ikke har et flonkande nytt PCI-Express2.0 hovedkort? :dontgetit:

 

 

Har ikke hørt om noen begrensinger med 8800GTX / 8800GTS / 9800GTX / 9800GTX+ / 8800Ultra / GTX260 / GTX280 / HD3870 / HD3870X2 ved å kjøres i 1x 16x PCI-Express1.1? Hvorfor skulle disse nye kortene plutselig bli begrenset til de grader?

 

Er det ikke snakk om en BIOS feil eller noe som får portene på P45 til å operere som PCI-Express1.1 og ikke 2.0?

Det høres ut som et sannsynlig svar på spørsmålet ditt.

 

Resultatene 10 og 12% hentet jeg fra denne testen.

 

 

Hm, en av de mest (plx help stav "interesante"(skjer med at jeg aldri klarer å huske hvordan akkurat det ordet staves ?..)) testene jeg har lest o;

Passer forsåvidt meg bra, jeg har trossalt akkurat samme kort som blir brukt i testen : )

 

EDIT:

quoten var større enn jeg trodde.

Endret av Rattpjusker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...