Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

post-3851-1214507198_thumb.jpg

 

Det ser ut som alle produsentene benytter det samme standarddesignet med de samme kondensatorene. De som er markert på bildet er tradisjonelle elektrolyttkondensatorer. Jeg stoler ikke helt på de. Er det noen som vet om de er av god kvalitet? Eller om det kommer kort med kun faststoffkondensatorer senere?

Simen: Jeg stoler heller ikke på elektrolyttkondensatorer. Den ene du har markert er jeg forresten nokså sikker på er en faststoffkondensator. Mitt 3870 er utelukkende faststoffkondensatorer, og jeg kommer heller ikke til å kjøpe et kort uten. Om de er å stole på tviler jeg egentlig litt på, alle high-end HK bruker faststoff-k, men det er jo mulig det er en hype, jeg er ikke noen spesialist på kondensatorer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
post-3851-1214507198_thumb.jpg

 

Det ser ut som alle produsentene benytter det samme standarddesignet med de samme kondensatorene. De som er markert på bildet er tradisjonelle elektrolyttkondensatorer. Jeg stoler ikke helt på de. Er det noen som vet om de er av god kvalitet? Eller om det kommer kort med kun faststoffkondensatorer senere?

 

For å si det sånn, det er nok ikke capsen som ryker først på kortene her, om jeg skal peke på noe svakt punkt så tror jeg nok at det er kjøleløsninga.

 

Hva får deg til å tro at disse standard elektrolyttkondensatorene skal være så ille? Kan jo neppe være Fuhjyyu og så lenge de er bedre = like som teapo så bør de vell holde?

 

Teapo har forresten fått et løft i mine øyne kvalitetsmessig, åpnet nettop min Ocz Strømforsyining som er fullstappet av de og de ser helt ut som de kom rett ut fra fabrikken :love:

 

Edit : hmm, jeg føler jeg trenger å oppdateres her når det gjelder faststoffkondensatorer og elektrolyttkodensatorer , noen som har en link eller god forklaring på forskjellene?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på om de nåværende 4850 kort er like?

Har tenkt å kjøpe 4stk etterhvert, 4850 kort, og crossfire og hei hvor det går. Har tenkt å kjøre det på en 850w thermaltake modulær psu, som virker grei nok for jobben.

 

Grunnen til at jeg spør er fordi, det virker iallefall slik på de 4850 kort, spesifikasjonene er like, og det er kun tilbehøret som er forskjellig. Så hvorfor ikke benytte seg av den muligheten, istedet for å få 4 like pakker med tilbehør.

 

Har tenkt meg dette oppsettet :

 

AMD PHENOM 9750 QUADCORE 2.4 GHZ L2=512KB CORE SOCKET AM2+ 95W

THERMALTAKE Toughpower 850W, Modulær, 8xSATA, ATX/EPS, 4xPCI-E,

GIGABYTE Gigabyte GA-MA790FX-DQ6, AMD 790FX

(copy&paste fra amentio.no)

Med 4x2GB Mushkin minne a pc6400, 800mhz 5-5-5-15.

Samt da 4stk 4850 kort, hvorpå om det blir lik modell vet jeg da ikke enda.

 

Ellers er jeg litt irritert over at det ser ikke ut til at det blir noe av SB700 el høyere chipset for 790 kortene.

 

Må også legge til at jeg har ikke peiling på intel hovedkort, men noen må jo støtte amd også =)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet så skalerer ikke 4x4850 bra. Så en test på det og det hjalp ikke mye med de 2 siste. Så tror ikke det er verdt penga. Å herregud og mye varme det kommer til og gi ut og, hvis du da ikke vannkjøler det da:P

 

Vet du, jeg kom akkurat over tweaktown 4x4850 testen, og ja det skalerte mildt sagt utrolig dårlig synes jeg.

Men kan dette skyldes at drivere etc bare ikke er modne enda?

Når det er sagt, så ser det ut til at 2x4850 gir bra ytelse, men utover det, hang ikke systemet etter. Dette var litt nedtur =(. Har ikke bestilt de nevnte deler enda, men har bestilt ett 4850 kort og kabinett, for det var jeg sikker på at jeg skulle ha.

 

Dette gjør at jeg ikke vet om jeg nå vil ha DQ6 hovedkortet likevel, ingen vits i 4stk 16x pci-e om jeg ikke skal bruke de.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
CF skalerer bra opptil 3 kort, jeg ville ikke kjørt et QuadCF oppsett.

 

Ingenting i veien med 4 stk. 16x porter, alle er neppe 16x elektronisk uansett og du kan fint bruke de til alle typer PCIe kort, som eks. lydkort mm.

 

Det hadde jeg ikke tenkt på! Herregud så vanskelig dette skal være da.

Ok så f.eks ett type Intel server nic ala pci-express går fint å kjøre i en 16x pci-express slott?

 

Det er jo tydelig at det ikke bruker hele plassen nedi slotten.

Sikkert dumt spørsmål men jeg har ikke lyst å sitte med hovedkort hvis porter er "ubrukelige". For DQ6 er jo ett flott kort iog for seg.

 

Savner bare at det skulle hatt SB700 +, det har kun sb600. Forandringer er vel så som så, men skal jeg nå kjøpe noe nytt er det litt kult å ha nyeste teknologien.

 

Har SB600 på min htpc og jeg synes chipsettet der blir veldig fort temmelig varmt. 60+ er vanlig.

Lenke til kommentar

Når det gjelder skaleringen til CF så har jo tester vist at enten så skalerer Ati/amd sinnsykt bra (opp til 100% ytelse ekstra pr kort) eller så fungerer det ikke i det hele tatt.

Løsning har vært drivere fra ati eller profiler for spillene.

Så ting tar litt tid eller fungerer rett og slett ikke rett out of the box, ser ut som man må tweake litt selv for å få til ting eller vente på nyere driver.

Lenke til kommentar

Viss det er noen som lurer på hvorfor ikke 48xx ikke gjør det godt i CF er nok det pga driverene: 4870 x2 er ikke lansert ennå pga at ATI trenger tid med driverene. Så om noen kommer over noen r700 benchmarks så har resulatene ikke noe med det vi kommer til å se på lanseringsdagen. Siden 4870 x2 egentlig bare er 2 4870 brikker satt sammen(mest sansynelig) tyder det på at ATI mener cf ikke er godt nok enda, og situasjonen er nok enda værre med flere enn 2 kort sammen. Det kommer nok mer ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...