Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Annet enn at de stort sett har det moro? Nja, kanskje om jeg tenker litt mer på det. Men som sagt, om du vil være konsekvent med argumentet brukt er det mye "unødvendig" moro som blir ulovlig. Jeg sliter fortsatt med å se hvorfor man skal sette russefeiringen i en særstilling. Det de eventuelt måtte foreta seg som direkte forulemper eller skader andre er allerede ulovlig, og skal selvsagt straffes deretter. Men å si at selve russefeiringen skal bli ulovlig blir noe søkt. For ikke å si at det skal vanskelig la seg håndheve en slik lov. Da må man like gjerne forby alle ungdomsfester. For om det blir ulovlig kommer de til å feste likevel, bare at i "sivilen" og uten russebuksene på. Den siste biten der er det vel en del russ som gjør allerede, da. Pun intended.

Lenke til kommentar

samt å sprute vann og eddik på folk slik en del av russen gjør.

 

 

Det er allerede ulovlig. Dette virker som enda et eksempel à la tiggerforbud. Man ønsker å forby X fordi endel X gjør ulovlige ting. Hvorfor ikke heller håndheve de ulovluge tingene?

Lenke til kommentar

Privatfester organiseres da like lett som et russetreff i disse dager. Gjerne kommer det en hel bråte folk som ingen hadde i tankene om at skulle inviteres og lager bråk og ugang. Bråk og ugang kan man straffe avhengig av situasjonen selvsagt. Samme som med russen. Det du gjør, som Sir peker ut også, er at du ikke vil håndheve det som allerede er ulovlig, og heller bare dra kammen over hele røysa og bli kvitt et problem du aldri kommer til å bli kvitt. Enkelte folk er rasshøl, både med og uten rus(s) inne i bildet. Henviser til et noe tullete eksempel fra en annen tråd, der man på tilsvarende vis kan si at menn er uhyre overrepresentert i voldtektsstatistikker og vi kan derfor forby manndom. Snipp, snipp. Her også finner man en demografisk gruppe man av en eller annen grunn misliker, i stedet for å fokusere på den ugang som eventuelt faktisk blir gjort.

Lenke til kommentar

 

samt å sprute vann og eddik på folk slik en del av russen gjør.

 

Det er allerede ulovlig. Dette virker som enda et eksempel à la tiggerforbud. Man ønsker å forby X fordi endel X gjør ulovlige ting. Hvorfor ikke heller håndheve de ulovluge tingene?

 

 

Hvis du ser på linken jeg la ut så er det de samme hendelsene som går igjen år etter år. Og siden det aldri bedrer seg, hvorfor fortsette denne tradisjonen da?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å nå fram med poenget mitt, som jeg trodde kom frem tidligere, ved hjelp av analogier. Som sagt liker jeg å ta ting til ytterpunktene, for det er ofte der man får klarhet i kjernen av hva man snakker om. Men greit nok.

 

Du ønsker ikke å forby kriminelle handlinger, du ønsker å forby et event som (egentlig) ikke har noe med de kriminelle handlingene å gjøre. Jeg spurte ovenfor; hvorfor vil du sette russefeiringen i en slik særstilling?

Endret av Larzen_91
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo forskjell på organiserte russetreff og privatfester. I alle fall etter hva jeg vet.

Organiserte russefester er vell det minste problemet, der er det jo tross alt ein arrangør som har ordna med vakter, søkt om tillatelse, lagt planer osv.

 

Det er vell når russen samlar seg litt tilfeldig på parkeringsplassar, berre kjøyrer rundt, osv at ein får dei største plagene med fyll og støy?

Lenke til kommentar

Jeg prøver å nå fram med poenget mitt, som jeg trodde kom frem tidligere, ved hjelp av analogier. Som sagt liker jeg å ta ting til ytterpunktene, for det er ofte der man får klarhet i kjernen av hva man snakker om. Men greit nok.

 

Du ønsker ikke å forby kriminelle handlinger, du ønsker å forby et event som (egentlig) ikke har noe med de kriminelle handlingene å gjøre. Jeg spurte ovenfor; hvorfor vil du sette russefeiringen i en slik særstilling?

 

Har jeg sagt at jeg ikke vil ha forbud mot kriminelle handlinger? (Kommer an på hvilke handlinger man ser på som kriminelle. Jeg er selvsagt imot drap, vld, voldtekter, tyveri og lignende).

Lenke til kommentar

 

Nå er det jo forskjell på organiserte russetreff og privatfester. I alle fall etter hva jeg vet.

Organiserte russefester er vell det minste problemet, der er det jo tross alt ein arrangør som har ordna med vakter, søkt om tillatelse, lagt planer osv.

 

Det er vell når russen samlar seg litt tilfeldig på parkeringsplassar, berre kjøyrer rundt, osv at ein får dei største plagene med fyll og støy?

 

 

Det var bare et eksempel på en tradisjon i forbindelse med russefeiringen.

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver å nå fram med poenget mitt, som jeg trodde kom frem tidligere, ved hjelp av analogier. Som sagt liker jeg å ta ting til ytterpunktene, for det er ofte der man får klarhet i kjernen av hva man snakker om. Men greit nok.

 

Du ønsker ikke å forby kriminelle handlinger, du ønsker å forby et event som (egentlig) ikke har noe med de kriminelle handlingene å gjøre. Jeg spurte ovenfor; hvorfor vil du sette russefeiringen i en slik særstilling?

 

 

Har jeg sagt at jeg ikke vil ha forbud mot kriminelle handlinger? (Kommer an på hvilke handlinger man ser på som kriminelle. Jeg er selvsagt imot drap, vld, voldtekter, tyveri og lignende).

Ja, de tingene er allerede ulovlig. Og derfor lurer jeg på hvorfor man skal forby russefeiringen i tillegg. Og som det påpekes i et godt poeng over her; nøyaktig hva vil du forby helt konkret?

Lenke til kommentar

Forbud mot bruk av snekkerbukser i raud, blå, svart eller grønn farge for 18 til 20 åringer i månedande april og mai, med mindre ein har tatt fagbrev eller jobber innan byggefag? Og tilsvarande forbud mot å eige, låne eller sitte på i bil eller buss i ovanfornevnte fargar i samme tidsrom?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...