Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Da skal jeg prøve å uttrykke meg enklere og klarere: Jeg ønsker å fjerne ting som gjør at slike ting eksploderer i omfang om det så kun er for en kort periode. Hvis russefeiringen er en av disse tingene, noe alt som kommer fram av saker hvert år tyder på, så synes jeg at det er så mye negativt med russefeiringen i forhold til positivt at den burde avskaffes.

Da bør vel følgende forbys også:

  • Julebordsessongen.
  • Nyttårsaften.
  • Påsken (tenker da på rånerne som farter til Sverige).

Det er vel et minimum. Er helt sikkert også andre ting som bør forbys.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det trenger du ikke å kjenne til heller, konseptet og poenget står like sterkt. "Sakene som kommer opp" er folk som nyter alkohol offentlig (utenfor de nesten like offentlige uteserveringene) og blir bøtelagt for det.

 

Dette er ikke et nytt fenomen, tør påstå at folk blir bøtelagt for det hver eneste helg i alle de større byene i landet.

 

Jeg har da ikke påstått at det er et nytt fenomen eller bare har med russefeiringen å gjøre. Har du tall på at det skjer hver eneste helg i alle "store" byer i landet eller er det noe du antar?

Endret av Larzen_91
Fjernet overflødig sitering.
Lenke til kommentar

 

Da skal jeg prøve å uttrykke meg enklere og klarere: Jeg ønsker å fjerne ting som gjør at slike ting eksploderer i omfang om det så kun er for en kort periode. Hvis russefeiringen er en av disse tingene, noe alt som kommer fram av saker hvert år tyder på, så synes jeg at det er så mye negativt med russefeiringen i forhold til positivt at den burde avskaffes.

Da bør vel følgende forbys også:

  • Julebordsessongen.
  • Nyttårsaften.
  • Påsken (tenker da på rånerne som farter til Sverige).

Det er vel et minimum. Er helt sikkert også andre ting som bør forbys.

 

 

Jeg vet ikke om det er så mye av dette på julebordene rundt omkring i ladet. Ikke på dem jeg har vært på i alle fall. Når det gjelder nyttårsaften er det jo alt tatt restriksjoner for å minske skadeomfanget som fyrverkeriforbudet. (Om det er et godt forbud eller ikke er en helt annen diskusjon).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har da ikke påstått at det er et nytt fenomen eller bare har med russefeiringen å gjøre. Har du tall på at det skjer hver eneste helg i alle "store" byer i landet eller er det noe du antar?

 

 

Det er noe jeg antar etter å ha lest diverse lokalaviser som gjengir politiets logger hver søndag morgen.

 

Absolutt ikke tall på at det skjer hver eneste helg. Har du tall på at russ blir tatt for å drikke offentlig (vi vet i alle fall at en ble det, ref artikkelen i VG)?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg vet ikke om det er så mye av dette på julebordene rundt omkring i ladet. Ikke på dem jeg har vært på i alle fall. Når det gjelder nyttårsaften er det jo alt tatt restriksjoner for å minske skadeomfanget som fyrverkeriforbudet. (Om det er et godt forbud eller ikke er en helt annen diskusjon).

Har du vært ute i julebordsesongen? På nyttårsaften? Ja kanskje til og med en vanlig helg?

Lenke til kommentar

Har ikke vært ute på nyttårsaften, kun på private fester. Har vært ute flere dager i strekk i både desember som er julebordsesongen og utallige helger, ferier og fridager. Jeg trenger vel ikke å bruke begge hendene engang for å telle de få gangene jeg har opplevd bråk.

 

Har vært ute i Mai måned også, men aldri sammen med russen eller på samme plass som russen og jeg gadd aldri å være russ selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Har ikke vært ute på nyttårsaften, kun på private fester. Har vært ute flere dager i strekk i både desember som er julebordsesongen og utallige helger, ferier og fridager. Jeg trenger vel ikke å bruke begge hendene engang for å telle de få gangene jeg har opplevd bråk.

 

Har vært ute i Mai måned også, men aldri sammen med russen eller på samme plass som russen og jeg gadd aldri å være russ selv.

Dersom man skal bruke egne erfaringer som grunnlag, da kan vel jeg si at jeg aldri har opplevd noe bråk fra russen sin side. Følgelig bør ikke russefeiringen bli ulovlig. :)

Lenke til kommentar

Har ikke vært ute på nyttårsaften, kun på private fester. Har vært ute flere dager i strekk i både desember som er julebordsesongen og utallige helger, ferier og fridager. Jeg trenger vel ikke å bruke begge hendene engang for å telle de få gangene jeg har opplevd bråk.

 

Har vært ute i Mai måned også, men aldri sammen med russen eller på samme plass som russen og jeg gadd aldri å være russ selv.

 

Kanskje det hadde vært litt lettare å telle antall tilfeller av bråk dersom du både hadde opplevd julebordsesongen og russetida? Då hadde du hatt eit samenlikningsgrunnlag. Det er ikkje som at det kun er bråk med russen heller.

Lenke til kommentar

 

Har ikke vært ute på nyttårsaften, kun på private fester. Har vært ute flere dager i strekk i både desember som er julebordsesongen og utallige helger, ferier og fridager. Jeg trenger vel ikke å bruke begge hendene engang for å telle de få gangene jeg har opplevd bråk.

 

Har vært ute i Mai måned også, men aldri sammen med russen eller på samme plass som russen og jeg gadd aldri å være russ selv.

Dersom man skal bruke egne erfaringer som grunnlag, da kan vel jeg si at jeg aldri har opplevd noe bråk fra russen sin side. Følgelig bør ikke russefeiringen bli ulovlig. :)

 

 

Da må du gjøre litt mer ut av det som blant annet å redegjøre for hvor mye erfaring du har med russ. Kontakt med dem og lignende.

Lenke til kommentar

 

Har ikke vært ute på nyttårsaften, kun på private fester. Har vært ute flere dager i strekk i både desember som er julebordsesongen og utallige helger, ferier og fridager. Jeg trenger vel ikke å bruke begge hendene engang for å telle de få gangene jeg har opplevd bråk.

 

Har vært ute i Mai måned også, men aldri sammen med russen eller på samme plass som russen og jeg gadd aldri å være russ selv.

 

Kanskje det hadde vært litt lettare å telle antall tilfeller av bråk dersom du både hadde opplevd julebordsesongen og russetida? Då hadde du hatt eit samenlikningsgrunnlag. Det er ikkje som at det kun er bråk med russen heller.

 

 

Som sagt har jeg vært masse ute i Desember i flere år på rad og det er jo julebordsesongen. Så hva mener du?

Lenke til kommentar

Som sagt har jeg vært masse ute i Desember i flere år på rad og det er jo julebordsesongen. Så hva mener du?

 

Når du ikkje sjølv har vært russ, eller har vært ute i mai og observert russen på fest. Ja då er samanlikningsgrunnlaget ditt svært tynt når du påstår at russen er verre enn folk på julebord.

Endret av Larzen_91
Fjernet overflødig sitering.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er oppvokst på Stabekk i Bærum, der har vi alltid hatt mye folks på russ og busser. Legges ned mange kroner og arbeidstimer for å få på plass en bra buss.

Jeg har ikke en negativ ting å si om russerfeiringen, selv om det nå er 11 årsiden jeg selv var russ.

Har hatt russ i familien nesten årlig etter det, tror nok de andre har samme oppfatning som meg.

Det gjelder også foreldregenerasjonen. 

De flest er nok enige i at russetiden og forberedelsene til den er viktige erfaringer å ta med videre i livet. 

 

Personlig så har jeg aldri vært i en slosskamp, men har vært ekstremt nære tre ganger, alle gangene har dette vært pga stupfulle 40-50åringer som er/har vært på julebord. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da må du gjøre litt mer ut av det som blant annet å redegjøre for hvor mye erfaring du har med russ. Kontakt med dem og lignende.

Tja, opplever ikke russen som plagsom sånn i hverdagen. Ser russ på kjøpesenter, ser en og annen russebil/russebuss som kjører rundt... plager ikke meg.

Lenke til kommentar

Når du ikkje sjølv har vært russ, eller har vært ute i mai og observert russen på fest. Ja då er samanlikningsgrunnlaget ditt svært tynt når du påstår at russen er verre enn folk på julebord.

 

Har du noe å vise til som viser at folk på julebord gjør slike ting som russen som jeg har linket til i denne tråden? Angriper en kreftsyk jente med vann og eddik samt river ut ledningen med smertestillende morfin eller ødelegger andres biler bare for å nevne noe.

Endret av Larzen_91
Fjernet overflødig sitering.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...