Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

 

Ofte. Folk bøtelegges for det hver eneste helg på stedet jeg kommer fra.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her ser dere hva russefeirigen kan resultere i:

 

Tatt for offentlig drikking i russetiden: Slet med å komme seg inn i USA

 

Christine (24) drakk på offentlig sted i russetiden. Det kostet henne et rent rulleblad og ga uante konsekvenser.

 

Ikke kunne hun søke på Politihøgskolen rett etter videregående siden skolen forutsetter plettfri vandel, og ferien i New York måtte hun bare glemme. Det viste seg nemlig å være svært vanskelig å få innreisetillatelse til USA.

 

– Dette har hjemsøkt meg noen ganger. Når du er ung klarer du ikke å tenke så langt, sier Christine, som vil advare dagens russ mot å ta for lett på ting.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/tatt-for-offentlig-drikking-i-russetiden-slet-med-aa-komme-seg-inn-i-usa/a/23987177/

 

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

 

Du påstår at når en er ung klarer en ikke tenke så langt, men de er jo på samme nivå som 40åringer på julebord, så det argumentet holder ikke.

 

 

Hvor ofte folk går rundt med alkoholholdig drikke: Ca. hver uke når de skal på fest. Ofte offentlig også på vei til utested. Da er det hendelser koblet til "fest", skal vi forby fester? Du nevner selv festivaler, skal vi forby festivaler? Utekonserter? Julebord? osv. osv.

 

Russetiden er i praksis bare en serie fester og festivaler. Vanskelig å forby russetiden spesifikt uten å ekskludere resten. Du er ellers ansett som voksen når du er 18. At en liten fraksjon av russen gjør ting som får konsekvenser holder ikke til å forby hele russetiden. Det samme gjelder samtlige arrangement med og uten alkohol.

 

 

 

Kan du vise til en eneste positiv ting med russefeiringen? Antall positive sier i forhold til negative?

 

Kan du vise til en eneste positiv ting med julebord? Antall positive sider i forhold til negative?

Endret av Spoki0
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Men det er et dårlig argument. Du vil som sagt ikke bare forby det som allerede er forbudt, du har lyst til å forby ellers lovlige omstendigheter som korrelerer med det som er forbudt. Da kan man like gjerne forby all rus, fordi jo mer rus som er med i bildet dess større sjanse er det for ugang.

 

Hvordan trekker du den konklusjonen? All rus? Jeg har ikke sagt noe om puber, barer, pol, resturanter, andre steder du får servert alkohol eller privat drikking. Jeg har snakket om de offisielle russetreffene. Hva ungdom og unge måtte gjøre privat er en annen ting.

 

 

Sukk...

 

Er problemet at det er en årlig tilstelning? Da kan vi forby julebord/nyttårs-sesongen. Mye kvalme som foregår da også. Både bokstavelig og metaforisk sagt.

 

 

Nei, det er ikke det som er problemet. Men all elendigheten russen gjør.

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg bryr meg DØYTEN om så hver eneste russ bruker opp alle penger de eier og har på russebiler, russeklær, vannvåpen og alkohol. Hvis de vil bruke alt de eier og har på dette i en måned eller 17 dager eller hvor lenge feiringen nå varer så er det deres valg. At de har vannkrig med barn som er med på det og synes det er moro er også helt greit.

 

Problemet er at de lar dette gå ut over andre som ikke er med på "leken". Du kan gjerne argumentere med at massefyll, voldtekter og slosskamper samt hærverk foregår andre ganger i året også, men når det eksploderer under russetiden er det ikke det spor positivt.

Lenke til kommentar

 

 

Forbud mot bruk av snekkerbukser i raud, blå, svart eller grønn farge for 18 til 20 åringer i månedande april og mai, med mindre ein har tatt fagbrev eller jobber innan byggefag? Og tilsvarande forbud mot å eige, låne eller sitte på i bil eller buss i ovanfornevnte fargar i samme tidsrom?

 

Du ser altså ikke forskjell på tradisjonelle russeklær og vanlige snekkerbukser og/eller kjeledresser?

 

 

Joda, eg ser forskjellen. 

Men korleis skal politiet som skal håndheve dette forbudet stille seg til saken? Og kva er det eksakt som som skiller ei russebukse frå eit arbeidsantrekk?

 

Kan russen gå i raud snekkerbukse med sitt eige fornavn, navn på skulen samt signaturer og strykemerker på buksene fullt lovlig så lenge det ikkje også står "russ 2018" på buksa?

Eller er det alle raude bukser med kvit skrift som skal være ulovleg? Eller er det alle raude snekkerbukser uansett om dei er pynta eller ikkje som skal være ulovleg?

 

Vil det med eit russeforbud fortsatt være fritt fram for å fortsette slik som før så lenge ein ikkje også har visitkort som ein kallar russekort?

Skal politiet kunne håndheve eit slik regelverk så må reglane være så runde at ein ikkje kan forbigå regelverket ved å kun gjere små endringar, som f.eks. å stave ordet "russ" som "rus" eller "ruzz", eller ved å kalle russekorta for visitkort.

 

 

Dette har vi vært igjennom tidligere. Om produksjon eller import av russeklær ble stanset, produksjon eller import av russekort ble stanset, de offisielle treffene ble stanset og russetoget ble stanset ville nok noen på trass prøvd å lage sine egne klær og kort og fortsatt å lage tradisjonelle russebiler, men uten de offisielle sakene tilhørende russefeiringen tror jeg tradisjonen ville dødd ut av seg selv med tiden.

Lenke til kommentar

 

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

 

Ofte. Folk bøtelegges for det hver eneste helg på stedet jeg kommer fra.

 

 

Et småsted hvor alle kjenner alle? Det stedet du kommer fra er jo ikke representert for hele landet.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke det som er problemet. Men all elendigheten russen gjør.

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg bryr meg DØYTEN om så hver eneste russ bruker opp alle penger de eier og har på russebiler, russeklær, vannvåpen og alkohol. Hvis de vil bruke alt de eier og har på dette i en måned eller 17 dager eller hvor lenge feiringen nå varer så er det deres valg. At de har vannkrig med barn som er med på det og synes det er moro er også helt greit.

 

Problemet er at de lar dette gå ut over andre som ikke er med på "leken". Du kan gjerne argumentere med at massefyll, voldtekter og slosskamper samt hærverk foregår andre ganger i året også, men når det eksploderer under russetiden er det ikke det spor positivt.

Voldtekt og vold og alt sånt noe er allerede ulovlig. Det er følgelig noe annet du vil forby i tillegg, og nøyaktig hva er fortsatt rimelig uklart. Endret av Larzen_91
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

 

Ofte. Folk bøtelegges for det hver eneste helg på stedet jeg kommer fra.

 

 

Et småsted hvor alle kjenner alle? Det stedet du kommer fra er jo ikke representert for hele landet.

 

 

Nei, en av norges ti største byer.

Lenke til kommentar

 

Nei, det er ikke det som er problemet. Men all elendigheten russen gjør.

 

Bare for å gjøre det klart: Jeg bryr meg DØYTEN om så hver eneste russ bruker opp alle penger de eier og har på russebiler, russeklær, vannvåpen og alkohol. Hvis de vil bruke alt de eier og har på dette i en måned eller 17 dager eller hvor lenge feiringen nå varer så er det deres valg. At de har vannkrig med barn som er med på det og synes det er moro er også helt greit.

 

Problemet er at de lar dette gå ut over andre som ikke er med på "leken". Du kan gjerne argumentere med at massefyll, voldtekter og slosskamper samt hærverk foregår andre ganger i året også, men når det eksploderer under russetiden er det ikke det spor positivt.

Voldtekt og vold og alt sånt noe er allerede ulovlig. Det er følgelig noe annet du vil forby i tillegg, og nøyaktig hva er fortsatt rimelig uklart.

 

 

Da skal jeg prøve å uttrykke meg enklere og klarere: Jeg ønsker å fjerne ting som gjør at slike ting eksploderer i omfang om det så kun er for en kort periode. Hvis russefeiringen er en av disse tingene, noe alt som kommer fram av saker hvert år tyder på, så synes jeg at det er så mye negativt med russefeiringen i forhold til positivt at den burde avskaffes.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

 

Ofte. Folk bøtelegges for det hver eneste helg på stedet jeg kommer fra.

 

 

Et småsted hvor alle kjenner alle? Det stedet du kommer fra er jo ikke representert for hele landet.

 

 

Nei, en av norges ti største byer.

 

 

Jeg vet fortsatt ikke hvilken by det er eller hva slags saker som stadig kommer opp så da er det umulig for meg å sette meg inn i det samt kommentere det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og ikke kom med slikt som "Folk drikker jo aldri offentlig utenfor russetiden" eller lignende. Dette er en hendelse koblet til russetiden. Og hvor ofte går folk rundt med alkoholholdig drikke ellers? Rent bortsett fra festivaler da.

Ofte. Folk bøtelegges for det hver eneste helg på stedet jeg kommer fra.

Et småsted hvor alle kjenner alle? Det stedet du kommer fra er jo ikke representert for hele landet.

Nei, en av norges ti største byer.

Jeg vet fortsatt ikke hvilken by det er eller hva slags saker som stadig kommer opp så da er det umulig for meg å sette meg inn i det samt kommentere det.

Det trenger du ikke å kjenne til heller, konseptet og poenget står like sterkt. "Sakene som kommer opp" er folk som nyter alkohol offentlig (utenfor de nesten like offentlige uteserveringene) og blir bøtelagt for det.

 

Dette er ikke et nytt fenomen, tør påstå at folk blir bøtelagt for det hver eneste helg i alle de større byene i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thomas knuste sin gamle rekord: - Jeg har fått brev med russekort hver eneste dag

Etter at Thomas Digg Martiniussen ba om russekort via Facebook har han mottatt brev med ulike russekort hver eneste dag. Nå er den tidligere rekorden knust.

Han elsker å samle russekort, men fordi han sitter i rullestol grunnet Cerebral parese er det vanskelig for han å komme seg ut for å samle selv. 

 

Russen, grusom gjeng! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...