Gå til innhold

Vi bør forby Russefeiringen


Anbefalte innlegg

Jeg har vært vitne til at julebordsgjester har trakassert en uteligger, dette er en av de gangene jeg holdt på å komme i bråk.

Sto en fyr på mellom 40-50 år å viftet med en 200-lapp foran en tigger/uteligger bare for å være jævlig.

"Denne kan du kjøpe mye dop for" osv smalt det fra han.

Klikka for meg, så for å si det sånn som endte det med at uteliggeren fikk den 200lappen. 

 

Også vært viten til at ruter på parkerte biler har blitt knust og lakk ripet opp. 

 

Voldtekter er jo heller ikke sjelden vare når det kommer til julebord, har ikke vært vitne til det selv da, men dukker jo opp saker hvert år.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Russeknute kan gi dødelig promille

 

Hvor farlig er det egentlig å drikke åtte liter øl på et døgn? Her er regnestykket som viser hvor høy promille du vil få ved å ta «ølkorken».

 

https://www.nrk.no/livsstil/russeknute-kan-gi-ni-i-promille-pa-24-timer-1.13493494

 

Sier ikke mer...

 

(Og jeg vet jo hva som vil komme nå: Folk drikker like mye utenom russetiden osv... :roll: )

Lenke til kommentar

Har denne spesifikke russeknuten skyld i å sende folk døddrukne på legevakten? Kanskje, men jeg har ikke sett statistikk eller nyhetssaker som støtter det hvertfall. Har du noe?

 

Jeg er enig i at det ikke er en voldsomt trygg russeknute, men det i seg selv er ikke et argument for å forby russefeiringen. Det finnes da mange knuter som gjør at russen hygger seg uten å drikke en kasse øl.

 

Har lærervenner som gledelig huser russ på overnatting i hagen sin, som del av en russeknute. Denne russen oppfører seg eksemplarisk, og får servert kaffe på morgenen.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Russefeiringen ødelegger for utdanningen. Og denne gangen nytter det ikke å si at det samme skjer på puber hver helg!

 

Russetopp: – Flere kommer beruset på skolen for å unngå fravær

 

Fraværsgrensen som ble innført i fjor, reduserte fraværet første halvår. Men ifølge Russens hovedstyre skaper den trøbbel i russetiden, og de sier flere kommer fulle på skolen for å unngå stryk.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/russetopp-flere-kommer-beruset-paa-skolen-for-aa-unngaa-fravaer/a/23996115/

Lenke til kommentar

Russefeiringen ødelegger for utdanningen. Og denne gangen nytter det ikke å si at det samme skjer på puber hver helg!

 

Russetopp: – Flere kommer beruset på skolen for å unngå fravær

 

Fraværsgrensen som ble innført i fjor, reduserte fraværet første halvår. Men ifølge Russens hovedstyre skaper den trøbbel i russetiden, og de sier flere kommer fulle på skolen for å unngå stryk.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/russen/russetopp-flere-kommer-beruset-paa-skolen-for-aa-unngaa-fravaer/a/23996115/

 

Når ungdommene går siste året ved videregående og skal være russ, så er de vel kanskje atten eller nitten år gamle? Da burde de faktisk være gamle nok til å skjønne at det ikke er noen særlig god ide å være våken halve natten (og drikke seg sørpe full!) hvis de faktisk har skole-undervisning dagen etter.

 

Hvis noen idioter veit at det er skole dagen etter, men likevel velger å bruke natten til fest og fyll. Da får de ingen sympati fra meg, for å si det sånn....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har denne spesifikke russeknuten skyld i å sende folk døddrukne på legevakten? Kanskje, men jeg har ikke sett statistikk eller nyhetssaker som støtter det hvertfall. Har du noe?

 

Jeg er enig i at det ikke er en voldsomt trygg russeknute, men det i seg selv er ikke et argument for å forby russefeiringen. Det finnes da mange knuter som gjør at russen hygger seg uten å drikke en kasse øl.

 

Har lærervenner som gledelig huser russ på overnatting i hagen sin, som del av en russeknute. Denne russen oppfører seg eksemplarisk, og får servert kaffe på morgenen.

 

Nei, jeg har ikke noen tall. Ikke noe annet enn denne artikkelen samt det jeg husker om at dette var så farlig at det kunne bedøve nervesystemet. Nå er det selvsagt ikke bare denne knuten i seg selv jeg bruker s argument. Jeg snakker om all elendigheten i en helhet.

 

Jeg vet at ikke alle russ oppfører seg slik og har selv en lærer i familien som har hatt russ på frokost. Det eneste de måtte gjøre før de fikk frokost var å gå opp på garasjen (men flatt tak) og lage en enorm konsert med alle leketrompetene sine.

 

Problemet er som sagt all elendigheten en god del russ gjør og som forsterkes under russetiden da flere tydeligvis ser på russefeiringen som en unnskyldning til å gå langt lenger enn de vanligvis gjør og at dette går ut over andre.

Lenke til kommentar

Pentagram the human RSS-Feed! 

 

Triste hendelser, men legitimerer ikke ett forbud, folk kan helde øl over barn uten rød bukse også.

Tipper det skjer også dessverre.

 

Problemet er vel at selve feiringen er en organisert fyllefest over hele landet, med rot i skolen. Skolen er tungt inne i feiringen og tillater kommersielle aktører inn på skolen for å selge russeeffekter osv osv. 

 

Man kan ikke forby folk å feste. Men man kan forby typiske russearrangementer, og man kan forby uniformering på skolen. Man klarer i svært mange andre land å feire på egenhånd, uten at aktører (deriblant skolen) må arrangere det for en.

Lenke til kommentar

Pentagram the human RSS-Feed! 

 

Triste hendelser, men legitimerer ikke ett forbud, folk kan helde øl over barn uten rød bukse også.

Tipper det skjer også dessverre.

 

Bare innrøm at disse hendelsene jeg har linket til dreier seg om russefeiringen. Hvis du kan vise til lignende hendelser utenom russefeiringen så kom med det. Ikke bare anta.

Lenke til kommentar

Har opplevd slike ting selv, under Qvartfestivalen feks.

Men det er ikke så interessant for media å skrive om, men russ er mer gøy, for da fyrer folk opp, bare se på denne tråden.

 

 

 

Pentagram the human RSS-Feed! 

 

Triste hendelser, men legitimerer ikke ett forbud, folk kan helde øl over barn uten rød bukse også.

Tipper det skjer også dessverre.

 

Problemet er vel at selve feiringen er en organisert fyllefest over hele landet, med rot i skolen. Skolen er tungt inne i feiringen og tillater kommersielle aktører inn på skolen for å selge russeeffekter osv osv. 

 

Man kan ikke forby folk å feste. Men man kan forby typiske russearrangementer, og man kan forby uniformering på skolen. Man klarer i svært mange andre land å feire på egenhånd, uten at aktører (deriblant skolen) må arrangere det for en.

 

Hvordan skal jussen rundt dette fungere?

Avgangselever ved videregående skole får ikke lov til å gå med rød kjeledress i perioden 20 april - 17 mai?  

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Problemet er vel at selve feiringen er en organisert fyllefest over hele landet, med rot i skolen. Skolen er tungt inne i feiringen og tillater kommersielle aktører inn på skolen for å selge russeeffekter osv osv. 

 

Man kan ikke forby folk å feste. Men man kan forby typiske russearrangementer, og man kan forby uniformering på skolen. Man klarer i svært mange andre land å feire på egenhånd, uten at aktører (deriblant skolen) må arrangere det for en.

 

Med mindre ting har endra seg dei siste åra så kjenner ikkje eg meg igjen i at kommersielle aktører har innpass på skulane. Bestilling av russe-effekter og kjøp av russebil er ting som elevane sjølv organiserer utan tilrettelegging frå skulen. At dette blir diskutert av elevane i friminutta på skuleområdet er ikkje det samme som at dette er i regi av skulen. Alle russekull etablerer eit form for styre i forskjellig grad av formalisering som sjekker opp aktører og prisar som dei videreformidler til dei andre elevane som vil være russ. Men heller ikkje det er i direkte regi av skulen.

Slik som eg oppfattar det så er skulen forholdsvis nøytral når det kjem til russefeiring, ved verken å legge til rette for slik feiring eller å forby feiringa. For skulen sin del så hadde det nok berre vært ein fordel om russefeiringa fikk forbigå i stillheit.

 

På skulen eg gjekk på så var ikkje skulen tyngre inne i russefeiringa enn at det blei utpeikt eit eige parkeringsområde for russebilane for å unngå folkeoppsamlingar rundt dei andre parkerte bilane. Ellers så var det dei samme reglane og ordningane som eller i skuleåret når det kom til slikt som vannkrig, mobbing, støy og ordensreglar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...