Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

"I mai 2009 utga Egeland en oppfølger til [[sirkelens ende]] og [[Paktens voktere]] med tittelen [[Lucifers evangelium]]. Boken fikk svært gode kritikker i Oslo-avisene."

"Thrilleren fikk terningkast 6 i VG og meget god mottakelse også i Dagbladet og Aftenposten."

http://no.wikipedia.org/wiki/Lucifers_evangelium

 

 

Forøvrig er jeg nå ferdig med Brave New World, anbefales absolutt. Virkelig verdt å lese.

Da var det å gå i gang på mursteinen kalt Insomnia(ironisk nok, for meg som gjerne blir liggende å lese utover natta). :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å lese Odysseen, noe som har lest den som kan fortelle meg hvordan de greide det?

 

Jeg har såvidt begynt å kikke på Iliaden. Er på syvende, eller åttende sang nå. Om de har mye til felles så er det beste tipset jeg kan gi deg å sette deg ned et stille og rolig sted uten forstyrrelser, å virkelig sette deg inn i det du leser. Les gjerne samme side to, eller tre ganger. Lev deg litt inn i det, forestil deg at det er noen som står og forteller deg det du leser når det ikke er spennende nok til å bli "indre bilder/film". Trekk handlinger opp mot tiden det er skrevet i, sjekk opp guder og personer som blir nevnt på Wikipedia, slik at det ikke bare blir navn med "tomme ansikter". Jobb litt med boka, ta deg god tid, det er ikke krim du har i hendene ;)

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Da har jeg akurat fullført Archers A Prisoner of Birth, og jeg må si meg imponert. En veldig god bok. Noen som kan anbefale noe lignende? Altså hvor handlingen spiller rundt advokater, jurister, dommere og "investment bankers". Gjerne med et tema som "The Rise of a Lawyer" eller noe :p

 

Jeg har funnet 1 bok jeg tror passer beskrivelsen min: Albert Camus - The Fall

 

Vet dere om flere?

Takk

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Da har jeg akurat fullført Archers A Prisoner of Birth, og jeg må si meg imponert. En veldig god bok. Noen som kan anbefale noe lignende? Altså hvor handlingen spiller rundt advokater, jurister, dommere og "investment bankers". Gjerne med et tema som "The Rise of a Lawyer" eller noe :p

 

Jeg har funnet 1 bok jeg tror passer beskrivelsen min: Albert Camus - The Fall

 

Vet dere om flere?

Takk

John Grisham skulle være midt i blinken din, tidligere forsvarsadvokat som nå er forfatter på hel tid. Godt mulig du har sett filmatisering av noen av bøkene hans:

 

Legal fiction

A Time to Kill (1989)

The Firm (1991)

The Pelican Brief (1992)

The Client (1993)

The Chamber (1994)

The Rainmaker (1995)

The Runaway Jury (1996)

The Partner (1997)

The Street Lawyer (1998)

The Testament (1999)

The Brethren (2000)

The Summons (2002)

The King of Torts (2003)

The Last Juror (2004)

The Broker (2005)

The Appeal (2008)

The Associate (2009)

Ford County (2009)

 

 

Non-legal fiction

A Painted House (2001)

Skipping Christmas (2001)

Bleachers (2003)

Playing for Pizza (2007)

 

 

Non-fiction

The Innocent Man: Murder and Injustice in a Small Town (2006)

 

De jeg uthevet er hva jeg selv anbefaler. Særlig "king of torts" skulle passe deg ypperlig ut fra hva du spør etter:

 

Clay Carter is a public defender, dreaming of one day joining a big law firm. Reluctantly, he takes on the case of Tequila Watson, a man accused of a random street killing. Clay assumes that it is just another D.C. murder. Clay soon learns of a pharmaceutical conspiracy, with the help of the mysterious Max Pace. The pharmaceutical company was illegally using recovering drug addicts for medical trials without their consent. The drug, Tarvan, works wonderfully for 90% of their patients, but in a small percentage (including Tequila Watson), it leads to random violent killings. The drug company therefore uses Max Pace to solicit Clay to pay off the victims with large settlements. Clay initially has reservations for doing this, but soon, he profits from the legal retainer offered by Max Pace.

 

Max Pace then offers Clay insider information on the dangers of another drug. Clay uses this information to launch a new career in Tort Law. Soon Clay finds himself being one of the legal profession's biggest tort lawyers. Unfortunately, this sudden fame isn't without a price.

Lenke til kommentar

Takker så meget. Ypperlig anbefaling. Fant omtrent 10 bøker av Grisham på loftet, men dessverre var ikke King of Torts blant dem. Jeg har dog startet på The Pelican Brief, og etter de første 100 sidene må jeg si at anbefalingen din var perfekt.

 

Takk :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg prøver å lese Odysseen, noe som har lest den som kan fortelle meg hvordan de greide det?

Har lest. Hvordan? Én side om gangen. Jada, helt idiotisk, men det er jo ikke verre. Tar man seg tid til å skjønne det som skjer etter hvert plukker man opp poengene. Det gir litt mer mening om du kan en del av historien rundt, så her kan en tur på nærmeste bibliotek være lurt. Er du veldig interessert finner du sikkert noen kurs på iTunes U med relevans; mener å huske jeg kom over noen knakende gode forelesninger på et kurs som het Literature of Crisis eller noe slikt. (Fra Stanford, kanskje? Eller Yale? Husker ikke.)

 

Da har jeg akurat fullført Archers A Prisoner of Birth, og jeg må si meg imponert. En veldig god bok. Noen som kan anbefale noe lignende? Altså hvor handlingen spiller rundt advokater, jurister, dommere og "investment bankers". Gjerne med et tema som "The Rise of a Lawyer" eller noe :p

 

Jeg har funnet 1 bok jeg tror passer beskrivelsen min: Albert Camus - The Fall

Camus kan anbefales; vil du ha actionfylt ibanker-litteratur har du havnet feil. Men det trenger ikke være fiksjon for å være godt lesestoff – Barbarians at the Gate er et naturlig valg, god bok også.

Lenke til kommentar
Forøvrig er jeg nå ferdig med Brave New World, anbefales absolutt. Virkelig verdt å lese.

Så kult at du likte den! Fantastisk bok!

Jeg skummet gjennom den igjen her en dag jeg ikke hadde noe å lese. Huxley er en smart fyr, blir alltid like imponert jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Takker så meget. Ypperlig anbefaling. Fant omtrent 10 bøker av Grisham på loftet, men dessverre var ikke King of Torts blant dem. Jeg har dog startet på The Pelican Brief, og etter de første 100 sidene må jeg si at anbefalingen din var perfekt.

 

Takk :)

Fantastisk å høre! :)

Jeg tror King of Torts/kongen av tort og svie ble utgitt forholdsvis nylig, så det er ikke rart den ikke er loftsmateriale. Pelican Brief skuffer nok ikke nei. Jeg tror Partneren var min første, og jeg har vært hekta på Grisham siden, og aldri blitt skuffet.

 

MVR, jeg sier meg fullstendig enig, hjertelig for anbefalingen :)

 

Nå er blandt de siste hundre sidene av Insomnia, rett etter kræsjen, og er ganske spent på hva mer som lurer. At Roland the Gunslinger plutselig dukket opp varmet hjerterota, lite som er så artig som referanser man tar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg var faktisk ikke klar over at det ikke har vært pocket-utgave av den tidligere før jeg leste dette nå. Har aldri tenkt over det heller da. Selv har jeg den harde, store versonen. Funker greit den og.

Du har vel lest boken før, eller? Hvertfall må du glede deg masse samme om det er for første gang eller andre. Den er en av mine favorittbøker. Muliggens kommer den på plass nr. 1 når det er snakk om norske forfattere, men så er det kanksje norsk litteratur jeg leser minst da.

Det var faktisk den første boken jeg leste av Harry Hole-serien. Manger mener det var dumt av meg å ikke starte med første boka, men jeg angrer ikke. De første bøkene i serien er ikke all verden synes jeg. Om jeg hadde startet med dem så hadde de nok ikke gitt mersmak, og da hadde jeg heller aldri lest helt til den siste boken i serien.

Jeg liker karakteren Harry Hole så godt, og savner han rett og slett nå som det begynner å bli en stund siden jeg leste serien. Han er en karakter som man blir glad i enten man vil eller ikke. En mer fascinerende romanfigur våger jeg å påstå at man ikke finner maken til i norsk kriminallitteratur!

Lenke til kommentar

Offda, det var jo kjedelig! Da får du bare fortsette å glede deg, så kommer den nok snart. Blir det for lenge å vente kan du jo bestille den på nett. Finner du den rette siden, kan du få den alt dagen etter bestillingen.

Bare forbred deg på en leseropplevelse utenom det vanlige, denne er på det høyeste nivået du kommer av norsk krimlitteratur!

 

Har du lest noe annet av Jo Nesbø? I Harry Hole-serien er høydepunktene helt klart Frelseren og Snømannen. Snømannen har jeg sagt nok om, så jeg kan si noe om Frelseren nå...

 

Dette er også noe av det beste jeg har lest av en norsk forfatter. Boken er helt annerledes enn Snømannen, så de er derfor nesten vanskelig å sammenligne. Snømannen er spennende og skummel, mens Frelseren legger ingen vekt på å være en krimbok av den skumle typen.

Boken er et mesterverk, og helt genialt skrevet. Det mønstret morderen følger er så utrolig bra gjennomtenkt! Når du kommer til slutten og endelig får vite hvem denne morderen var, så var det garantert en person som du aldri hadde tenkt tanken på at kunne være en morder.

Nesbø lurer deg trill rundt. Han lager små, små frempek hele veien som peker på de gale personene. Du tror gang på gang at du har løst krimgåten, men det svaret du kommer frem til er alltid galt. Når den egentlige morderen endelig blir avslørt må du nesten bare le av hvor dum du har vært hele veien.

Dette er teknikken til Nesbø i hver eneste bok i den serien der. Enda jeg visste svært godt hvordan han skrev ble jeg lurt i hver eneste bok, og forsto aldri noe. Jeg vet ikke om noen annen forfatter som skriver så genialt gjennomtenkt!

 

Den siste boken hans, "Hodejegerne" er også absolutt verdt å lese om du ikke alt har gjort det! Den er av en helt annen type en Hole-serien. Her skriver Nesbø i førsteperson, noe som er veldig uvandt han. Det er hans eneste verk fra den synsvinkelen.

Boken er veldig lettlest, og har ikke så mange sider. Den er ikke blandt mine favoritter, men likevel liker jeg den godt. Den har fått veldig god kritikk, og flere 6-ere, så ingen tvil om at det er en god bok.

Jeg er ikke så glad i den "nye" fortellermåten han bruker her, det er vel bare derfor jeg ikke falt helt for denne boken.

Det beste er hovedkarakteren nok en gang. Dette er også en bok hvor man blir automatisk glad i karakteren enten man vil det eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i den! :love::D Gleder meg!!

 

Jeg har lest alle Harry Hole-bøkene, men ikke noe annet av Nesbø.. Hodejegerne skal jeg nok få lest :)

Jeg likte også Frelseren, elsker egentlig alle Hole-bøkene, de fenger meg skikkelig.

 

Du tror gang på gang at du har løst krimgåten, men det svaret du kommer frem til er alltid galt. Når den egentlige morderen endelig blir avslørt må du nesten bare le av hvor dum du har vært hele veien.

Jepp, digger det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...