Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Pleier dere å høre på musikk mens dere leser eller blir dere bare distrahert?

Det fine med å høre på musikk mens man leser, spesielt hvis det er en bra bok, er at du i ettertid har knyttet et bånd mellom musikken og boka. Det blir som å legge til soundtrack til en film, bare det er til en bok.

 

Da er du heldig, er kun slik med personer og hendelser for meg. Musikk blir bare støy når jeg leser. Kjedelig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg leser vel best uten musikk egentlig. Hører jeg musikk blir jeg ofte for opptatt av musikken. Blir sittende å trampe i takt og vurdere det jeg hører helt automatisk, og da kommer fokuset helt bort fra boken.

Typen musikk jeg hører har veldig mye å si da. Jeg kan godt sette på noe helt rolig uten tekst og likevel beholde konsentrasjonen. Finner jeg behagelig bakgrunnsmusikk så går alt bra.

Også må det ikke være musikk som er helt ny for meg. Det må være noe som jeg er ferdig med å gjøre meg opp en mening med, slik at jeg kjenner sangen.

Lenke til kommentar
Noen med gode tips til fine postapokalyptiske saker? Alá King's Cell og The Stand f.eks, I am Legend, 28 days later e.l.

 

Jeg anbefaler The Road av Cormac McCarthy, om du ikke allerede har lest den.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1030760

Er det noen andre som har lest denne, og syns skrivemåten er spesiell?

-Laaange setninger, med bemerkelsesverdig fravær av kommaer og tankestreker, veldig uvanlig i engelske bøker

-Dialog er fullstendig umerket, ingen "anførselstegn", kursiv eller "talestreker"(som i -ja, svarte han.).

-Ingen kapitler

 

Jeg klager ikke, jeg synes bare det var litt merkelig. Setninger over 5-6 linjer f.eks, hvor det garantert ville vært kommaer og streker i de fleste andre bøker, står uten tegn i det hele tatt.. Anyone else?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest akkurat den, men jeg har lest No Country for Old Men og Blood Meridian av samme forfatter, og ja, jeg synes skrivemåten er meget spesiell. Men det plager meg overhodet ikke. Det er forresten kapitler i de to bøkene, og jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale dem begge på det sterkeste.

Endret av Uin Viel
Lenke til kommentar

Snakker du om en roman/fiksjon, eller mer "fra virkeligheten"/selvhjelp/fakta?

 

Alkymisten av Paolo Coelho blir vel av noen få avfeid som en barnslig, platt historie, men i all hovedsak lovprises den over hele verden.

The Advertiser, an Australian newspaper, published one of the first reviews of The Alchemist in 1993 saying "of books that I can recommend with the unshakable confidence of having read them and been entranced, impressed, entertained or moved, the universal gift is perhaps a limpid little fable called The Alchemist... In hauntingly spare prose, translated from the Spanish, it follows a young Andalusian shepherd into the desert on his quest for a dream and the fulfilment of his destiny."[27] Since then, the novel has received nearly universal praise, making it to the top spot on best seller lists in 74 countries and winning prestigious awards in Germany and Italy.[4][28][9] It has been called a "charming story," "a brilliant, simple narrative," and "a wonderful tale, a metaphor of life," from people in places as diverse as South Africa, Finland, and Turkey.[29] It has been praised by public figures like Will Smith[30], Joe Jonas[not in citation given], Bill Clinton[not in citation given], Madonna[not in citation given], Russell Crowe[31], Julia Roberts[not in citation given], Nobel Prize winner Kenzaburō Ōe

Dog, er du glad i å lese og bokinteressert, har du vel allerede lest den.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hmm, sitter her i de sene nattetimer, og har fått en merkelig følelse av at jeg trenger å få lest en bok... En type "lifechanging, mindblowing" en... Noen som har en sånn å anbefale? Kanskje en litt merkelig request, menmen!

"Brave New World" - Aldous Huxley. Den er absolutt verdt å lese! Også har den svært få sider til å være så utrolig bra. Jeg har aldri lest en så liten bok som på samme tid er en enorm tankevekker. Den trenger ikke en side til, for budskapet i den er helt fantastisk.

Man kan ofte ønske seg et helt perfekt samfunn hvor det ikke finnes smerte, og ingen er ulykkelige, men denne boka får oss til å skjønne hvorfor det er viktig å være ulykkelig i blant.

 

Wiki:

"Historien finner sted i London i det 26. århundre. Den forutser en utvikling innen reproduksjonsteknologi, bioteknologi, og "sleep-learning" (å lære mens en sover), som sammen bidrar til å forandre et samfunn.

 

Boken beskriver en verden som også kan kalles en ironisk utopia: Menneskeheten er uten bekymringer, den er sunn og på et høyt teknologisk plan. Krig og fattigdom har blitt fjernet og alle er permanent lykkelige. Ironien ligger i at dette har blitt oppnådd ved å eliminere alt det mennesker for øyeblikket får lykke fra: Familie, kunst, litteratur, religion, filosofi, vitenskap og kulturelt mangfold. Boken beskriver også et hedonistisk samfunn, der glede og nytelse tilfredsstilles av promiskuøs sex og stoffmisbruk - her spesielt bruken av "soma", en kraftig stimulant som gir fantasier i form av hallusinasjon for å komme vekk fra smerte og dårlige minner."

 

Jeg vet ikke om det er denne typen bok du leter etter, men uansett så tar det ikke lang tid å lese den, og det er absolutt verdt å bruke den lille tiden som skal til.

(Finnes på norsk også om du heller foretrekker det. Tror den heter "Vidunderlige nye verden".)

Lenke til kommentar
Hmm, sitter her i de sene nattetimer, og har fått en merkelig følelse av at jeg trenger å få lest en bok... En type "lifechanging, mindblowing" en... Noen som har en sånn å anbefale? Kanskje en litt merkelig request, menmen!

Det finnes en bok med navnet "En dag i Ivan Denisovitsj' liv". Den handler om akkurat det den heter. En dag i Ivan Denisovitsj' liv. Fra tidlig morgen til sen kveld. Vi følger en mann fanget i en sovjetisk spesialleir for politiske fanger. Om du tåler et lavt tempo og en verden der rikdom måles i brødstumper og tobakk så er boken verdt et forsøk.

 

Hva du får ut av den er nok opp til deg å finne ut av. Få bøker er "life changing" i meir enn fem minuttar.

Lenke til kommentar
Hmm, sitter her i de sene nattetimer, og har fått en merkelig følelse av at jeg trenger å få lest en bok... En type "lifechanging, mindblowing" en... Noen som har en sånn å anbefale? Kanskje en litt merkelig request, menmen!

"Brave New World" - Aldous Huxley. Den er absolutt verdt å lese!

Takk for tipset (som egentlig var til noen andre), jeg har bestilt denne :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, har hatt en periode på noen måneder uten lesing jeg også. Finner ikke tid til det, og når jeg først har tid er jeg så stresset at jeg ikke finner "roen" til det.

 

Men nå som eksamenstiden er over, og det er sommer så går alt mye lettere. Har vært helt ekstremt i det siste, går med 4 store bøker i uka på det verste. Det er så deilig å endelig lese igjen!

Håper det ordner seg for deg også! Vedder på at du snart får lesedilla igjen, og da blir det nok bøker både dag og natt ;)

Lenke til kommentar
Hmm, sitter her i de sene nattetimer, og har fått en merkelig følelse av at jeg trenger å få lest en bok... En type "lifechanging, mindblowing" en... Noen som har en sånn å anbefale? Kanskje en litt merkelig request, menmen!

"Brave New World" - Aldous Huxley. Den er absolutt verdt å lese!

Takk for tipset (som egentlig var til noen andre), jeg har bestilt denne :)

Ingen årsak! Glad noen bruker tipsene mine.

Skriv gjerne litt hva du synes om boka når du er ferdig da...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner hva du mener, har hatt en periode på noen måneder uten lesing jeg også. Finner ikke tid til det, og når jeg først har tid er jeg så stresset at jeg ikke finner "roen" til det.

 

Men nå som eksamenstiden er over, og det er sommer så går alt mye lettere. Har vært helt ekstremt i det siste, går med 4 store bøker i uka på det verste. Det er så deilig å endelig lese igjen!

Håper det ordner seg for deg også! Vedder på at du snart får lesedilla igjen, og da blir det nok bøker både dag og natt ;)

Jeg har fått den litt tilbake nå :D Digg. Oi, 4 store bøker i uka, her snakker vi en skikkelig lesehest! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...