Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jeg akkurat ferdig med en bok og har mange liggende. Problemet er at jeg ikke vet hvilken jeg skal begynne på. Noen forslag blandt disse(?):

 

I skyggen av Alaska av Morten Brekke

Anna Karenina av Leo Tolstoj

Forbrytelse og straff av F.M Dostojevskij

Kjærlighetens utposter av James Meek

Sommer i Baden-Baden av Leonid Tsypkin

Ny jord av Ivan Sergejevi Turgenjev

Spionen av Maksim Gorkij

Endret av Shoegazer
Lenke til kommentar
Jeg har hørt litt smått her og der i det siste om at det kommer en ny biografi om Jens Bjørneboe?

 

Er det noen her som vet noe mer angående dette? Lenge til den kommer? Blir jo utrolig spennende å se hvordan de går frem, og hva resultatet blir. (Hørt at det er flere som jobber med boken)

 

Er veldig spent på dette selv. Det er Tore Rem som skriver den. Her får man vite litt.

 

Jeg fant også dette.

Han oppholder seg for tiden i Oxford, hvor planen er å få skrevet mest mulig på biografien om Jens Bjørneboe. Den planlagte utgivelsen er høsten 2009.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
Pleier dere å høre på musikk mens dere leser eller blir dere bare distrahert?

Det fine med å høre på musikk mens man leser, spesielt hvis det er en bra bok, er at du i ettertid har knyttet et bånd mellom musikken og boka. Det blir som å legge til soundtrack til en film, bare det er til en bok.

 

F.eks. hver gang jeg hører plata Hypnotize av SOAD får jeg de helt spesielle minnene fra da jeg leste den sjette Harry Potter-boka for første gang. Ikke det at jeg husker handlingene og hva som skjedde i den; det er mer akkurat følelsen jeg hadde i meg da jeg leste den boka, som dukker opp igjen.

Lenke til kommentar

Spørs veldig på hvilken type musikk selvsagt, men om de reflekterer hverandre ender det som oftest med en mye bedre opplevelse.

 

--

 

Akkurat lest ut Paul Auster's The New York Trilogy og Moon Palace. Noen som har lest noe mer av karen og som har en pekepinn på hva mer jeg bør lese av han? Jeg likte disse to bøkene veldig godt i hvert fall, og skrivestilen hans og idèene hans fungerer veldig fint.

Lenke til kommentar

Veldig god bok rett og slett. Tre løse historier, om folk som blir helt maniske, som er en transformasjon Auster beskriver med lekende letthet. Han bruker jo vanlige krimkonvensjoner, men her handler det mer om identitet og karakterer snarere enn mysteriumet disse jobber meg. En del meta er det jo også. Rett og slett mye mysterium, og til tross for at jeg ikke liker krimromaner syntes jeg Auster bruker disse konvensjonene helt unikt, og får frem en nydelig postmodernistisk stil. Den er forøvrig utrolig lettlest, men samtidig er den ikke tynn og keitete, snarere original og spennende.

 

Jeg er elendig til å skrive om litteratur, så du får unnskylde meg ^^

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...