Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug til jul. Noen som har lest den? Tenkte jeg skulle starte på den i morgen :)

 

Kjempe spennende bok. Jeg kunne omtrent ikke legge den fra meg da jeg leste den.

 

Noen som forøvrig vet hvor Stieg Larsson bøkene (trilogien) selges billig? Har dem til 129,- , 149,- og 149,- på cdon. Kan man få dem billigere?

Lenke til kommentar
Fikk Mengele Zoo av Gert Nygårdshaug til jul. Noen som har lest den? Tenkte jeg skulle starte på den i morgen :)

 

Kjempe spennende bok. Jeg kunne omtrent ikke legge den fra meg da jeg leste den.

 

Noen som forøvrig vet hvor Stieg Larsson bøkene (trilogien) selges billig? Har dem til 129,- , 149,- og 149,- på cdon. Kan man få dem billigere?

 

Capris.no har de til 110,- 149,- og 149,- :) Eller viss du klarer å lese svensk, så er de til 36,- 38,- og ,-38

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Twilight-sagaen er meget oppskrytt. Ingen tvil om at det er fengende bøker, men de fleste drar det litt vel langt. Tror de lider av å bli lett påvirket av denne Twilight-bølgen som nå har vært i vinden en stund.

 

På tross av at jeg er glad i romantiske romaner så falt jeg ikke for denne historien. Du får det ikke mer klisjé en ei helt normal jente som forelsker seg i en vampyr med et totalt feilfritt utseende. Det er altså det vanlige. To som elsker hverandre over alt på jord, men noe skiller dem.

Som om vampyrer ikke var ille nok, så kommer det i tillegg inn varulver. Den normale jenta får et dilemma, skal hun velge vampyren eller varulven?

Det jeg likte minst av alt var den endelige slutten. Ikke for å spolie, men serien har er en kvalmende og overdrevent happy ending. Det var opplagt hvordan det kom til å ende ende allerede etter å ha kommet halvveis i den første boka. Jeg håpet inderlig det ville komme en overraskende vri, men nei…

 

Hvilket kjønn er du forresten? Jeg tror ikke det er noe å anbefale for gutter. Hvis du derimot er ei overfladisk jente vil de nok fenge på en eller annen måte. Enten om det er utseendet til Edward som får deg til å hyle, eller kroppen til Jacob.

 

Språket er heller ikke all verden, men det gjør egentlig ikke så mye. Kan av og til være greit at bøker er lettleste, særlig om du har tenkt å lese dem på engelsk.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fint at dere anbefaler bøker, men det hadde vært langt mer meningsfullt hvis dere kunne fortelle litt mer slik at folk muligens blir fristet til å lese dem! Ikke så mye som skal til, bare si hvilken type bok det er, noe om handlingen og hvorfor du synes den er bra.

 

Over til noe helt annet...

Er det bare jeg som blir lettere irritert av å lese slangspråket som ofte brukes i ungdomsbøker?

Jeg er snart ferdig med Yatzy av Harald Rosenløw Eeg. Skal ikke gå videre innpå boken, bare nevner den som et eksempel på en typisk ungdomsroman.

Uansett er dette det verste jeg har lest på lang tid. Personlig synes jeg det blir for teit når voksne mennesker skal prøve å gjøre litteratur mer aktuelt, interessant og ungdommelig ved å forandre språket.

Lenke til kommentar
Fint at dere anbefaler bøker, men det hadde vært langt mer meningsfullt hvis dere kunne fortelle litt mer slik at folk muligens blir fristet til å lese dem! Ikke så mye som skal til, bare si hvilken type bok det er, noe om handlingen og hvorfor du synes den er bra.

 

Over til noe helt annet...

Er det bare jeg som blir lettere irritert av å lese slangspråket som ofte brukes i ungdomsbøker?

Jeg er snart ferdig med Yatzy av Harald Rosenløw Eeg. Skal ikke gå videre innpå boken, bare nevner den som et eksempel på en typisk ungdomsroman.

Uansett er dette det verste jeg har lest på lang tid. Personlig synes jeg det blir for teit når voksne mennesker skal prøve å gjøre litteratur mer aktuelt, interessant og ungdommelig ved å forandre språket.

 

 

Enig. I engelsken skulle vi lese en valgfri bok, men lærern kom med noen forslag. Ikke det at jeg er dårlig på skolen, men jeg var ganske daff helt i starten av året, så hun kom å anbefalte meg en ungdoms bok om en skater. Jeg tenkte leste 3-4 sider å tenkte" Eeeehm...trur ikke det", så stakk jeg hjem og fant fram "Call of Cthulhu" fra min egen bok samling.

Lenke til kommentar

OK, her er saken. Mor tvinger meg til å lese 2 timer hver helg. Jeg må finne noe interessant. Jeg vil enten lese noe krim, men jeg orker ikke bøker som ikke kommer igang før en har lest 30 sider. Noe morsomt kunne også være aktuelt. Jeg leste Pupulærmusikk Fra Vittula i høst. Det må være den eneste boka jeg virkelig har likt i mitt liv. Det siste alternativet må være å lese noe veldig dypt innenfor kategorien filosofi/psykologi.

 

Noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Stikk på biblioteket å lån Kritikk av den rene fornuft av Immanuel Kant. Ellers har du jo andre Filosofer som John Lock, René Decartes, Jean-Jacques Rousseau etc etc. Tyske, engelske, franske silosofer fra renessansen/opplysningstiden. Tidenes største filosofer om du ser vekk ifra antikkens filosofer (Sokrates, Platon etc)

Lenke til kommentar

Jepp. Har ikke lest Kritikk av den rene fornuft selv, men synest den virker ganske Interessant. Ideologien til Immanuel kant var ganske lik Jean-Jacques Rousseau's ideologi, altså at man aldri kan vite noe for sikkert. Mens Jean-Jacques Rousseau studerte syn og sanser generelt, studerte Kant Normer og etiske problemstillinger.

 

" Kant hevdet at all kunnskap må begynne med sansning, med erfaring - noe annet er ikke mulig. Men Kant mente også at dette ikke betyr at all kunnskap nødvendigvis må springe ut fra erfaringen. Dersom vi ser oss omkring ser vi trær, hus, biler, osv. Men hvordan kan vi vite at disse tingene er slik som de ser ut for oss?"

 

--------------

 

" Som vi vet er etikken den gren av filosofien som setter normer for rett og galt. Men hva skal regnes som godt, hva skal regnes som gode handlinger? Vi kan aldri, hevdet Kant, kjenne til alle konsekvenser en handling har. Derfor kan det vise seg at en handling som var godt ment får uheldige konsekvenser. Dette er grunnen til at Kant - i likhet med Rousseau - ikke vil legge hovedvekten på en handlings konsekvenser, men på intensjonen, sinnelaget, hos den som utfører handlingen. "

 

Der har du en liten smakebit av hva det hele dreier seg om. Søk litt på nettet å les. Om du bestemmer deg for å gå for en bok fra en av filosofene jeg foreslo, evt "Kritikk av den rene fornuft"..vel, enjoy ;)

 

Kilder: http://www.filosofi.no/kant.html

Endret av xitto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...