Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Da har jeg gjort meg fedig med Parfymen, Historien om en morder av Patrick Süskind.

Boken var ikke helt slik som jeg tenkte den skulle være. Jeg trodde dette var en skummel og grotek bok pga navnet. Har jo også hørt veldig mye bra om denne boka, så trodde vel bare den skulle være mer spennende.

 

Historien om morderen var nydelig. Jeg har aldri lest/sett/hørt om en så praktfull morder. Selve storyen er helt spesiell, jeg har i alle fall aldri lest noe lignende, og språket er eksepsjonelt beskrivende. Man kan virkelig lukte de forskjellige duftene og stankene forfattenen beskriver. Det blir nesten kvalmende.

 

Slutten hadde en meget, meget, meget merkelig vending. Jeg synes den var så teit at jeg bare måtte le, men det er vel litt smak og behag. Det finnes nok ikke en sjel som kan gjette seg til hvordan den ender, det vedder jeg på!

Uansett så skjønner jeg ikke greia med å lage en så usaklig slutt etter alt det vidunderlige tidligere i boka. Slutten passer bare ikke inn. Hadde den enda hatt en moral eller noe så hadde det vært greit, men jeg føler den ble meningsløs.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Slutten passer bare ikke inn. Hadde den enda hatt en moral eller noe så hadde det vært greit, men jeg føler den ble meningsløs.

Jeg likte slutten veldig godt – for øvrig helt enig i at den er umulig å gjette seg til. Vet ikke hva det var med det den (og vil jo nødig avsløre hva som skjer), synes bare det uvirkelige og absurde passet godt inn.

 

Stine: Prøv å lese noe i en sjanger du ikke pleier å være innom så ofte, kanskje? En tur på biblioteket der jeg drar med meg en masse jeg vanligvis ikke ville lest pleier å gjøre susen for min del – halvparten av bøkene gidder jeg ikke lese ferdig, en del andre er virkelige fulltreffere jeg ikke ville kommet over til vanlig. Ellers går det vel i perioder for de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Cash er fantastisk, Mchansern. Oppfølgeren er kjempebra og.

 

Jeg har et ganske vanskelig spørsmål. Husker at jeg leste en sci fi bok for en del år siden, og den kan ha vært en del år da jeg leste den og, så er ikke helt godt å si når den er fra. Det jeg husker fra handlingen er at det er noen som er på en hytte, går ski tur tror jeg det er, det ligger noe i snøen, og det er da noen slags "alien sporer". Dette overtar da en eller flere av de som går tur, men mener å huske at det ikke forandrer dem fysisk, men at de kun blir overtatt psykisk. Hvis det er samme boken jeg husker dette fra, så var det også noe om at det som overtok disse som var ute og gikk på ski, var fra en sivilisasjon som hadde gått til grunne for lenge siden, og de hadde forlatt planeten sin, og noe hadde endt opp på jorda.

 

Noen som kan ha peiling på hvilken bok dette kan være ?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Tenkte jeg kunne benytte meg av denne tråden for å få svar på følgende spørsmål: Jeg er på utkikk etter å få kjøpt bøker som blir iregnet som en del av verdenslitteraturen, eller bøker man "må" lese. Gyldendal har f.eks flere slike "serier", problemet er imidertidig at man må kjøpe en og en bok enkeltvis. Amazon har slike pakker til salgs, men jeg er på utkikk etter norske eksemplarer. Noen som har noen tips?

Endret av Imho
Lenke til kommentar

Vet dere hva jeg savner?

Ekte bok-cafeer:)

 

Da jeg var i USA i sommer var jeg i to forskjellige bokhandlere, og begge var gigantiske móg med cafeer, og der kan man sette seg ned for å lese bøkene før man kjøper dem. Det var helt fantastisk! Jeg kunne ha vært der en hel dag, gjerne fler dager:)

 

Dere vet ikke noen sånne butikker i Norge? Jeg la merke til at Ark i Karl Johann hadde en liten cafe, men de savner den koselige atmosfæren som blant annet Barnes and Nobel hadde..

 

Angående deg, Imho, har jeg faktisk aldri sett noe slik... Men angånde bøker man må lese, bør du skaffe deg "1001 bøker du bør lese før du dør", Der er det mange bra bøker:) (Og mange kjedelige) :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Edit:

Du får nok svar her, tenker jeg! Fint å se du engasjerer deg. :)

 

Ah tusen takk!

 

Vel da har jeg et annet spørsmål. Jeg er ganske interessert i litteratur. Spesielt står sjangere som fantasy og biografier ganske sterkt.

Men jeg har vakt oppsikt for litteratur fra renesansen. Eksempler som Wuthering heights og verk av Shakespeare sier kansje litt.

 

Men jeg har blitt observang på en bok som heter Great Expectations av Charles Dickens.

 

Noen som har noen erfaringer fra denne boken? Er det noe man burde ønske seg til jul?

Endret av xitto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Henrik Langelands "Wonderboy" rundt 400-500 sider denne også. Vet ikke helt hvor jeg skal plassere den, muligens økonomisk drama? :)

 

Jeg har også lesst "Wonderboy" det er dog noen år siden, men om du liker den, så må du/dere lese "Lindeman og Sachs" og "Lindemans Tivoli" begge av Kjell Ola Dahl. Samme sjanger og miljø som i "Wonderboy" bare mye bedre med tanke på historiske tilbakeblikk, oppbygging, handling og skildringer :) Knall bra lesning etter min mening! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...