Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Er det slik at butikker slutter å selge bøker med harde permer utenfor høytidene? Jeg liker ikke å lese pocetbøker, rett og slett fordi jeg finner dem tungvint å holde i, dessuten synes jeg bøker som er innbundet er generelt finere å se på. Likevel virker det som en umulig jobb å finne en hard bok som er utgitt før 2009. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jupp, da starter jeg på Haikerens guide til galaksen. Hørt mye bra om den så tror dette blir bra

Lenge siden jeg leste den, men jeg likte den godt da. Men er såpass skeptisk til at jeg ville likt den i dag at jeg tror jeg lar være å lese den på nytt.

 

Jeg er litt skeptisk ja. Er ingen fan av science fiction, men fikk låne den av en venn så skader ikke å gi den en sjanse.

Jeg er heller ingen Scifi-fan, men det trenger man ikke være for å like den serien. Alt avhenger egentlig av om den herlige absurde humoren treffer deg eller ikke. Personlig synes jeg alle bøkene i serien var hysterisk morsomme.

Lenke til kommentar

Jeg var nettopp inne på "egenprodusert kultur"-delen av forumet og leste endel dikt som brukerne her har lagt ut, det jeg la merke til var at veldig mange skrev diktene sine på engelsk. For de fleste var det også åpenbart at engelsk ikke var morsmålet deres, noe som viste igjen i diktene. Er det noen som kan forklare meg hvorfor så mange skriver poesi på engelsk istedet for sitt eget morsmål? Jeg ser ikke den samme tendensen hos de som skriver lengre tekster. God kjennskap til og beherskelse av språket er jo særlig viktig i poesien, sammensetningen av ordene skal være poetisk/vakker/meningsfylt og man skal beskrive en følelse, en hendelse, et perspektiv, en observasjon eller noe helt annet med få ord. Er det innflytelsen av amerikansk og britisk popmusikk som har ført til denne tendensen, eller er det slik at engelsk gir de gryende poetene en avstand til teksten som de finner beskyttende eller ufarliggjørende? Er det noen her som skriver dikt på engelsk som kan forklare meg årsaken?

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på noe viktig med popmusikken, Thlom. Poesi gjennom Dylan og The Kinks føles for mange naturlig (der avslørte jeg formodentlig at jeg ikke hører hjemme i den aktuelle aldersgruppen ...), Obstfelder og Jan Erik Vold er fjerne anakronismer. Jeg bekymrer meg ikke meg spesielt mye; kvaliteten på det man produserer er mindre viktig om man lærer og har det moro på veien. Innen de publiserer en diktsamling er det sikkert orden i sysakene.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jasså? Fordi H2G2 er veldig god eller Halvbroren er dårlig? Please explain

Halvbroren er kjempegod! Nyt den.

 

Uansett: Jeg ble nettopp ferdig med Fatso av Lars Ramslie, som jeg likte svært godt. Lengden var fin, innholdet appellerte, osv. Har dere noen anbefalinger av bøker som ligger "i samme gata" som jeg kan lese nå? Typen "if you like this you may also like...."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...