Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Ok, ok. Du studerer i hvert fall språk og har bedre peiling enn meg. Det betyr at jeg kan være barnslig og postmoderne og si at jeg føler at engelsk er spenstigere og mer kreativt enn norsk. Og det er jo subjektivt ikkesant. Jeg er faktisk tildels enig med meg selv også for det er jo slik jeg oppfatter det engelske språket. Det kan jo selvsagt ha andre forklaringer også.

 

Dessuten, noe som ikke har vært nevnt, har jo språket en snakker og tenker med utrolig nok betydelig innvirkning på vår oppførsel, men jeg tror nok mest på din forklaring om antallet engelskspråklige kontra norskspråklige.

 

Men ja, I'm out. On-T: Jeg synes man bør lese det språket man liker å lese først og fremst, men samtidig bør man også forsøke å lese boken i det originale språket om det er mulig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jeg leter etter en bok jeg mener jeg leste for mange år siden. Det var en Sci-fi bok, og det jeg husker av handlingen er at det er noen gutter som er på hyttetur på vinteren, og det er en form for alien "frø" eller hva jeg skal si, som ligger gjemt i snøen, og som overtar kroppen til en / flere av de.

Lenke til kommentar

Akkurat ferdig med Cormac McCarthys 'The Road'. Supernydelig bok. Grotesk og dyster samtidig som den er vakker.

Støtter den. Jeg har ennå ikke fått sett filmen, men må vel få fingeren ut snart. Jeg leste nylig Hobbiten (på engelsk for første gang) etter å ha kommet innom denne denne tråden, og den var like god som før.

 

Ellers gleder jeg meg til å ta fått på A Song of Ice and Fire når sommerferien starter. Nå så leser jeg "The Old Man and the Sea" da den har ligget og slengt her en stund :)

Endret av haarod
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kan nok stemme det ja. Kaupte ein spesial-versjon av eit album der The Art of War skulle fylgje med, trodde eg kom til å få eil lita bok, men var heller meir ein pamflett. Er ikkje tung, men heller ikkje så ekstremt interessant uten at eg har lese heile.

 

"To know your Enemy, you must become your Enemy."

"A military operation involves deception. Even though you are competent, appear to be incompetent. Though effective, appear to be ineffective."

 

etc. er slikt som står der.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan gjør bokbutikkene det? Bortsett fra bestselgerne, er det så og si kun ett eksemplar av hver tittel i hyllene. Har dem et system hvor en av de ansatte hele tiden flyr rundt og fyller opp så fort en tittel er solgt? Eller går de gjerne resten av dagen uten den tittelen tilgjengelig i hylla?

Lenke til kommentar

Noen som har lest Atlas Shrugged (De som beveger verden)? Har litt lyst å lese den, men ser for meg at den kan bli veldig lang og kjedelig til tider?

 

Jeg kom til rundt side 300 og da orket jeg ikke mer. Alle figurer i boka er endimensjonale og det er aldri tvil om hvem som er snille og slemme. Jeg ser på "Atlas..." som en propangandabok for forfatterens verdi- og samfunnssyn. Her skal leseren guides og overforklares slik at det ikke er mulig å være uenig med forfatteren. Budskapet hammres igjennom og gjentas stadig vekk.

 

Men når det er sagt, virker den som en bok man enten elsker eller hater og mange mener den er fantastisk. Hvis du har et utpreget liberalistisk verdisyn, kan denne boka være noe for deg. Plotet virker litt spennende, hvis du klarer å svelge alle klisjeene, gjentakelsene og en generell "preachy" tone.

 

Til slutt må jeg legge med et sitat fra Kung Fu Monkey/John Rogers:

 

There are two novels that can change a bookish fourteen-year old's life: The Lord of the Rings and Atlas Shrugged. One is a childish fantasy that often engenders a lifelong obsession with its unbelievable heroes, leading to an emotionally stunted, socially crippled adulthood, unable to deal with the real world. The other, of course, involves orcs. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...