Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Åh, jeg har så lyst til å lese Øvre Richter Frichs bøker om "Jonas Fjeld" igjen.

Har alle sammen, men de er spredd mellom Trøndelag og Rogaland, og jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor jeg har satt dem fra meg hjemme og hos farmor. :p

 

Finner dem ikke på biblioteket heller. -_-

 

Dessuten er det da mye stiligere å ha et ekte bibliotek enn et digitalt, synes du ikke?

Nei, iallefall ikke nå, når jeg er midt i flyttingen ;)

(Bøker i dødtre-form er *SVINTUNGT*)

Vel, sånn sett så kan jeg si meg enig.

Når det kommer til flytting, er bøker helt forjævlig tungt. Samme gjelder tidsskrifter. :p

Lenke til kommentar

Har noen andre noengang havnet i en periode hvor en simpelthen ikke kommer videre i bøkene uansett hvor spennende de er? I år har jeg lest et rekordlavt antall bøker, men kan ikke skylde på at bøkene har vært dårlige. Jeg kommer meg liksom halveis gjennom bøkene, og så stagnerer leselysten min, svært irriterende.

 

Er nå ca halveis i Gardens of the Moon, Lucifers Hammer og Fall of Hyperion, alle gode, men kommer meg ikke videre....

Lenke til kommentar

To spørsmål:

 

1: Har lyst til å begynne å lese bøker igjen og kommer også til å måtte kjøpe en del literatur i forbindelse med utdanningen min, og har derfor tenkt på å kjøpe en Kindle. Er det bare å kjøpe en Kindle fra amazon.com? Trenger jeg noe annet?

 

2: Har lyst til å lese en bok om fattigdom og fattige på 1900-tallet frem til i dag etter å ha hørt en del på Defeater (sangtekstene kan leses her: http://www.lyricsmania.com/defeater_lyrics.html, anbefaler musikken for de som liker hardcore). Hvilke forfattere og bøker burde jeg sjekke ut?

Lenke til kommentar

Er det bare å kjøpe en Kindle fra amazon.com?

Ja, bare husk å kjøp den for det internasjonale markedet. Kommer levert på døren ferdig fortollet.

Inkl frakt kommer den billigste på ca US$210,- ferdig fortollet og betalt.

 

Trenger jeg noe annet?

Tja, bøker for eksempel ;)

 

Se et tidligere innlegg fra meg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=945358&view=findpost&p=16386942

Her ligger det en god del lenker til gratis og billige bøker. Også noen norske.

Men med Kindle er det også lett (kanskje litt *for* lettvint) å kjøpe bøker direkte fra eLeseren eller PC.

 

Kindle lesere "det du trenger" utenom ePub. Men (non-DRM) ePub lar seg enkelt konvertere via f.eks Calibre som finnes for de fleste plattformer.

Lenke til kommentar

Hmm, så Cappelen-Damm har startet "storoffensiv" på ebokmarkedet ifølge gårdagens nyheter..?

 

Vel, jeg må si jeg er totalt skuffet, og fullt ut klar for total boikott av det norske markedet. Veiledende ebokpris på kr 249,-

*ALTFOR* dyrt. Engelske bøker koster rundt 10-12 dollar, eller kr 60-70,-

 

På toppen a dette sier de andre forleggerne at dette er *FOR BILLIG* for bøkene og inntjeningen blir "ikke bra nok".

Satan i Hælvette, her har vi musikkbransjen tilbake opp og i mente :mad:

 

Hva faen er det som skal koste og som forsvarer en slik sinnssvak pris? Det er iallefall ikke papir, trykking, lagerplass og transport/distribusjon!

 

Personlig er jeg ikke villig til å betale mer enn max kr 129,- for en (elektronisk) nyutgivelse på norsk.

Forleggerne er en utdøende rase på lik linje med platebransjen.

 

Et tips norske spirende forfattere skal få gratis fra meg:

Last opp til Smashwords eller andre indie bokbransjesteder og prislegg dere fornuftig. Egenreklame legger dere ut på bokforum og internett generelt.

Dette er billigere for forfatteren og billigere for leseren. I tillegg har forfatteren full kontroll på rettighetene til sitt verk.

 

Sånn, utblåsning ferdig. Nå kan livetgå videre og jeg får trent opp mine engelskkunnskaper ytterligere. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Foreleggere har endel andre oppgaver utover trykk og distribusjon.

 

Ellers så er det en kjennsgjerning at Norge er et lite språkområde. Om det skal være mulig å leve av skjønnelitteratur så må nok dessverre prisene være noe høyere enn hva de er i det engelske språkområdet. Jonathan Franzen skriver for et potensielt publikum på flere hundre millioner mennesker, og det før boken er oversatt til noe annet språk. Dag Solstad skriver for et potensielt publikum på 5 millioner mennesker før oversettelser. Det sier seg selv at norsk litteratur må koste mer.

Lenke til kommentar

@Thlom:

Ikke holdbart argument.

På Ísland koster bøkene 15-20% mindre enn i Norge og der er innbyggertallet 1/16-del av Norge

(308.000 mot 4.873.000) og potensielt et salg på ~6,5% av norsk salg.

 

Med mitt tips om egendistribusjon:

Amazon tar 30% av salgsverdien og lar forfatteren sitte igjen med 70%.

 

Kjapt regnestykke:

Utsalgspris kr 129,-

"Opplag" (antall solgte) 20.000

70% til egen lomme

=129*20000*0,7=1806000

 

Altså ÈnMillionÅtteHundreOgSeksTusen kroner før skatt. Det er iallefall mer enn jeg tjener på et år..

Lenke til kommentar

@Bikeridr

 

Jeg foreslår at du setter deg inn i en sak før du kommenterer den. Du kan for eksempel begynne med å lese dette :

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article3844678.ece

 

Markedsføring er en helt sentral del av forlagenes virksomheter. Å foreslå at forfattere skal ta på seg den jobben alene blir vel litt som å be en musiker om å markedsføre seg selv. Det går generelt dårlig.

Lenke til kommentar

"Kindle har løst dette så elegant at ingen snakker om det lenger"

Det virker ikke som Buset har så mye peiling heller, eller så prøver han bevisst å villede.

 

Videre er markedsføring er en investering, ikke en tapspost, og at man ikke kan markedsføre seg selv er rett og slett feil.

 

Ikke en krone brukt på markedsføring, self-published, lagt ut som gratis ebok, bestselger på Amazon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...