Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

I motsetning til Wergeland, som han bestandig sammenlignes med, var Welhavens produksjon nokså begrenset. Han skrev en del dikt, blant annet Digtets Aand, som er en sann fornøyelse - men er ikke i nærheten av vise samme produktivitet og litterære allsidighet og spontanitet som Wergeland, og han mangler dessuten et mangum opus slik Wergeland har i sin Skabelsen, Mennesket og Messias. Men - når det er sagt - synes jeg Welhaven altfor ofte kommer i skyggen av Wergeland. Welhaven er liksom den slemme, snobbete, Danmark-sympatisøren, mens Wergeland står for det kreative, frie og ekte norske. Litt synd - jeg synes Welhavens diktning er herlig, og i den grad jeg mener noe om lyrikk som sjanger er jeg 100 % enig i det han skriver i Digtets Aand:

 

"Af Sprogets strenge Bygning,

Af Tankeformers Baand,

Stiger en frigjort Tanke,

Og den er Digtets Aand."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I motsetning til Wergeland, som han bestandig sammenlignes med, var Welhavens produksjon nokså begrenset. Han skrev en del dikt, blant annet Digtets Aand, som er en sann fornøyelse - men er ikke i nærheten av vise samme produktivitet og litterære allsidighet og spontanitet som Wergeland, og han mangler dessuten et mangum opus slik Wergeland har i sin Skabelsen, Mennesket og Messias. Men - når det er sagt - synes jeg Welhaven altfor ofte kommer i skyggen av Wergeland. Welhaven er liksom den slemme, snobbete, Danmark-sympatisøren, mens Wergeland står for det kreative, frie og ekte norske. Litt synd - jeg synes Welhavens diktning er herlig, og i den grad jeg mener noe om lyrikk som sjanger er jeg 100 % enig i det han skriver i Digtets Aand:

 

"Af Sprogets strenge Bygning,

Af Tankeformers Baand,

Stiger en frigjort Tanke,

Og den er Digtets Aand."

Takker så mye for svar! :) Du hjalp meg på rett vei der

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Hei :)

 

Jeg har vært så heldig- eller uheldig å blitt trukket opp i muntlig eksamen norsk. Tema: Helt og antihelt. Tror jeg har forstått hva jeg skal legge i begrepet, men hadde vært greit med en bekreftelse, og kanskje noen tips til litteratur jeg bør snakke om.

 

Helt: En helt er en karakter som møter og bekjemper en ytre fare med mot og god moral, som setter andre foran seg selv, en som viser godhet, måtehold, kjærlighet, styrke og rettferdighet og som gjerne ofrer seg selv for et større gode.

 

Antihelt: En antihelt er en karakter med noen av de kvalitetene du finner hos en skurk, eks. brutalitet, hensynsløshet, og voldelighet, men med sjelen eller motivasjonen du finner hos en helt. De benytter foreksempel umoralske virkemidler (bla. Vold) for å oppnå positive resultater. En antihelt kjemper ofte også mot en ytre fare, men sliter samtidig med indre personlige konflikter. Antihelten framstår altså gjerne som en helt, men bruker metoder og handlinger som er tvilsomme moralsk sett, eller de mangler de ressursene eller den styrken som en helt har.

 

 

 

For dere (om noen) som har lest/sett "The hunger games/Dødslekene". Kan man der si at Kaniss er en antihelt, da hun redder Peeta for å redde seg selv, mens Peeta er helten (han har de karakteriske egenskapene, og gjør alt for å redde Katniss) ?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål her - Noen som har lest 'Fantomteikning' av Frode Grytten? Jeg har blitt fortalt at det er en postmodernistisk novelle (naivisme?) Hva kjennetegner det, og hva er virkemidlene i denne teksten?

 

..Leser teksten om og om igjen, men finner nok ingen svar på mine spørsmål :S

Endret av Alæx
Lenke til kommentar

Har lagt merke til at jeg sliter med å visualisere det jeg leser. Er det noen måte å bli bedre til det på? :)

 

Jeg har aldri vært noe god på det heller, men jeg tror det kommer mest an på forfatteren. Det er kun en bok jeg har lest som jeg klarer å leve meg inn i, det er Cormac McCarthys veien. Jeg føler meg virkelig som hovedpersonen :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg leter etter en bok som læreren min leste for klassen da jeg gikk på barneskolen. Problemet er at jeg ikke klarer å huske tittelen eller navnene på noen av karakterene... Jeg aner ikke om forfatteren er norsk eller utenlandsk, men boken er mest sannsynlig skrevet før 1990.

 

Dette er det jeg husker av handlingen:

Boken handler om to barn, en gutt og en jente. (Jeg tror de er søsken) De ligger i koma.

Handlingen foregår i en slags drømmeverden eller alternativ virkelighet/dimensjon..

En spesiell ting jeg husker er at barna på ett tidspunkt bor hos en veldig streng dame som hele tiden kjefter på dem og tvinger dem til å arbeide i huset, men barna oppdager at uansett hvor mye de rydder og vasker er huset like skittent og rotete igjen hver eneste morgen.

 

Håper noen her kan hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei ! :)

Jeg trenger en anbefaling til nye bøker å lese.

Har nylig lest ut Eragon-bøkene (Jaja, shame on me for å like de osv...) og syns de var fantastiske. Jeg leter etter lignende bøker med magi, gjerne drager, form for diktatur o.l., alver, dverger og denslags og jeg likte spesielt forholdet mellom Arya og Eragon for de som faktisk har lest bøkene.

Takk for svar ! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei hopp, jeg vil ha en ny bok å lese på Kindlen min, helst noe drama eller noe uten noen overnaturlige elementer. Ettersom jeg vil lese den på Kindlen min bør den helst være på engelsk ettersom jeg ikke vet hvor lett det er å få norske bøker over på Kindle og aller helst ikke vil dille med det.

 

De siste bøkene jeg har lest er American Gods av Neil Gaiman, The Magicians av Lev Grossman og En dåre fri av Beate Grimsrud.

 

Håper noen kan anbefale meg noe :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dead Roots av Brian G Wood er gratis på amazon nå i noen uker i anledning en horrorfestival elns http://www.amazon.com/Dead-Roots-The-Analyst-ebook/dp/B008MISPGS/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1348853700&sr=8-1&keywords=dead+roots

 

Jeg kjøpte boken for en stund siden og den er ganske kjekk. Har ikke lest ferdig da, men ettersom den er gratis er den definitivt verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

På audible med det bese medlemskapet får jeg lydbøker bøker normalt for ca. 60 kr boka. Er det noe sted jeg kan få paperback eller pdf bøker til rundt samme pris eller billigere. Kjedelig å betale mer for en papir og kindle utgave en for en lydbok. Ville vært mer logisk om lydboka var dyrere.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nettopp lest en bok som heter "Keeperen til Tunisia". Noen andre som har lest den?

Jeg skal ha framføring på skolen om den boken, og jeg skjønte ikke slutten helt. :tease:

Det står at de to står og ser på "skyggen" skyte en fotball langt til værs. Er skyggen Arnfinn? Er han isåfall død?

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Leter etter en bok om en musiker som havnet i Auschwitz og måtte spille i fangeorkesteret der. Rimelig sikker på at det ikke var Playing for time, da jeg mener å huske at det var en mann. Noen som vet hvilken bok det kan være?

 

Tenker du på The Musicians of Auschwitz? Har hatt planer om å lese den lenge, men har bare ikke gått til innkjøp av den. Tror den er ganske fæl, men også veldig god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...