Gå til innhold

Bok-kafeen - Stedet for småprat og spørsmål rundt litteratur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En slags reklame: jeg er en sucker for krigsdikt, men har blitt lettere desillusjonert av nettsider som enten er fulle av grell reklame eller beregnet for folk med doktorgrad og seriøst forstyrrende fotnotefetisjer.

 

Ramlet aldri over noen overbevisende alternativer for lett nostalgisk surfing med whiskyglasset i en hånd og hodeskallen i den andre, så i går kokte jeg sammen Their Name Liveth. Foreløbig ganske tom, men det kommer seg etter hvert.

Kult. Ikke noen stor fan av krigsdikt selv, bortsett fra Siegfried Sassoon da, spesielt Suicide in the Trenches.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Er på jakt etter julegaver til to stk. søstre som begge er glade i lese. De foretrekker begge spennende page-turners som Jo Nesbø, Stieg Larsson, Harry Potter o.l., men jeg har lyst til å gi de litt ekstra å bite i, samtidig som jeg ønsker at de faktisk kommer til å lese bøkene.

 

Jeg har vurdert å sjekke ut noen klassikere som George Eliot, Virginia Woolf og slikt da jeg av en eller annen grunn ser for meg at dette er mer jentevennlig (idiotisk, jeg vet det :p ), men jeg har ikke vært borti noen av de selv så jeg vet ikke hvor tungt språket er og hvor spennende deres romaner er.

 

Det gjør heller ikke noe om det er litt cheesy hverdagsfilosofi (a la lev livet til det fulle o.l.). Noen tips til bøker, grafiske noveller (?) eller forfattere som jeg kan sjekke ut?

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Jeg tror vel at Woolf fort kan bli litt for heftig, men hva med en av de grafiske romanene til Craig Thompson? Blankets (/Tepper) er veldig bra, bør være lett å like, og jeg vil tro at det er en god innføring til sjangeren om man ikke har lest tegneserieromaner før. Fun Home (/Husfred) av Alison Bechdel bør også være et godt alternativ. Om du heller vil ha vanlige romaner, kan du jo f.eks. sjekke ut The Time Traveler's Wife av Audrey Niffenegger, The Book Thief av Markus Zusak, The History of Love av Nicole Krauss eller en av bøkene til Kazuo Ishiguro (The Remains of the Day, Never Let Me Go). Alt dette er av rimelig god kvalitet, samtidig som det ikke er så tungt at det bør skremme vekk søstrene dine.

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vel, det stemmer ikke helt. Det er en del bøker som kun er tilgjengelige i USA. Men det er fremdeles et gigantisk utvalg selv om man bor i Norge. I en periode fungerte det for meg å bare sette USA som landet jeg bor i på min amazon profil, men etterhvert begynte jeg å få beskjed om at systemet deres merket at jeg ikke befinner meg i USA, og da fikk jeg ikke lenger kjøpt bøker som kun er tilgjengelige i USA.

Lenke til kommentar

Husker når jeg var liten så hørte jeg på lydbok det var en relativt lang serie tror jeg om en steinalder stamme, jeg husker ikke så mye om det bare at jeg likte det veldig godt.

 

Jeg husker at rav var et slags tema tror jeg, de opererte en som hadde slått hodet ved å lage hull i hodet for å lette på trykket.

 

Har bare mye bilder i hodet fra denne bok serien :p Men håper kanskje noen her kan vite hva jeg prøver å få frem? ;>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...