Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Billig jallakabel fra Netshop.. :) Fungerer utmerket! 10m lang, betalte 400kr. Mange som tydeligvis ikke har skjønt dette med digitale kabler! Lurer på hvor mange ganger jeg har prøvd å forklare det til folk på ulike forum.. :p

 

 

Kan ta et kjapt resymè:

 

Det spørs om du har en 720p, eller 1080p projektor/TV.

 

720p: Ingen spesielle krav til kabler, og du kan kjøpe den billiste du finner. Bildet blir akkurat det samme med en Monster kabel til 6000kr, mot en kabel til 100kr. Så lenge signalet kommer frem, er det 100%. Klarer du å få signalet frem via f.eks binderser, er dette også 100% (Dog et litt sprøtt eksempel, men dere skjønner det)

 

1080p: Større krav til kabler. Er en tommelfingerregel at om du skal ha en kabel som går over ca 7m som skal lede 1080p, så må kabelen ha "1080p Certified" merket stemplet på seg. Skal du ha en kort lengde f.eks 5m, trenger du ikke å tenke på det.

 

 

Det er ihvertfall dette jeg har forstått at er riktig. Kravet til 1080p er større, da det er større mengde data som skal frem. Kjøper du en dårlig kabel som skal dra 1080p(kommer an på meteren), risikerer du å ikke få noe bilde i det heltatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, jeg har ikke prøvd alle kabler det går an å få tak i. Jeg mente selvfølgelig at kabelen jeg bruker er generelt like god som de fleste andre HDMI-kabler det er å oppdrive, og det regner jeg med at du skjønte ganske godt. Det skal nevnes at jeg faktisk har prøvd en del HDMI-kabler. For øvrig er jeg ikke i det beste humøret i dag, så vennligst ikke kveruler med meg over bagateller, er du snill.

 

(PS: Dette innlegget bør leses med en munter tone, da den er ment å bli lest slik ...)

Endret av Harald Strandbakken
Lenke til kommentar

Det er ikke kabelen sin skyld det er TVen din.

 

 

I klartekst: Å si at billige HDMI kabler er mer utsatt for støy, dårlige kontraster og blasse farger, er like dumt som å si at MP3 filene du overførte til iPoden din i går har susing, spraking og pitch-problemer fordi du bruke en billig USB-kabel! Skjønner dere nå hvor dumt det høres ut? :p En digital kabel vil enten overføre data, eller den vil ikke overføre data.

Lenke til kommentar

Jeg må vel innrømme at jeg har falt for Monster Cable HDMI1000 til alle mine komponenter. Får riktignok det for innkjøpspris, så da har jeg ikke blåst bort for mye penger.

 

Fordelen med dette vil jo være levetiden på kablene, og bragging-rights :p

 

Jeg har jo også den evigvarende placebo effekten som kommer av at det står Monster Cable® på kabelen.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte en Aurora HDMI kabel på lansering av PS3 og er ikke fornøyd.

 

Bilde får etterbrenninger på de svarte fargene og dette ødelegger opplevelsen i visse spill. SOm for eksempel om natten i MGS4, når du roterer kameraet henger det igjen spor fra fjell og kanter som blir mangedoblet som små gråtoner i det svarte.

 

Jeg kjøpte en dyr rød og svart en med piler på som fortalte hvilken ende som skulle hvor. Satte den feil vei sånn at pilen pekte på PS3'en, og ble bare sånn halvveis fornøyd.

Nå som jeg har snudd den så den peker inn i TV'en kjører endelig bilene i Gran turismo så fort som de skal gjøre. Synd man ikke kan tegne fartsstriper på dem sånn at de går enda litt fortere, dette håper jeg kommer i GT5.

 

Nå skal jeg stikke og kjøpe ny nettverkskabel sånn at jeg får en heftigere spillopplevelse online også.

 

Mye placebo ute og går i kabeljungelen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...