Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så og si alt av lcd leveres med full hd fra årets modeller av, så det er egentlig ikke så mye å tenke på.. skal du ha lcd så hvorfor ikke liksom?

Synest det er greit med høy oppløsning når jeg bruker laptop på tven, men nå blir det jo ikke så ofte..

 

Om en ser forksjell skal ikke jeg svare på, men det blir nå ikke styggere med full hd :)

 

På plasma er det vel ikke full HD før en runder 50" og mye penger så det er vel kanskje ikke aktuellt uansett regner jeg med..

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Sitter kun med 720p selv, og da funkerer Clas Ohlson-kabelen på 0.5m helt utmerket. Nå sitter jo ikke hele verden åp hver sin 1080p-skjerm heller, da...

Clas Ohslon-kabelen funker problemfritt med 1080p, basert på mine egne erfaringer med HDMI-kabler derfra. Har 3 stk HDMI-kabler på 1 eller 2 meter fra Clash Ohlson selv, og samtlige av disse funker helt som de skal til å overføre bildet til min 1080p-TV i 1920x1080@60Hz fra både PS3 og diverse PCer jeg har testet med. Ingen symptomer på "gnistring" i bildet eller andre digitale ulumskheter med noen av mine 3 kabler, alt funker optimalt.

 

Tror jeg har 2 stk hvite og 1 svart kabel forøvrig, fant ut at de hvite passer best hvis de er synlig bak TVen og skal gå langs en hvit vegg f.eks. :)

 

_LarZen_: Det skal noen sabla store forstyrrelser til for at informasjonen i en datastrøm skal tolkes som 0 når det egentlig sendes 1 og omvendt. Med mindre det er snakk om enten LANGE kabler eller voldsomme mengder av forstyrrende stråling der kabelen går vil det digitale signalet dermed tolkes 100% identisk av TVen uavhengig av hvilken kabel man benytter. Bildet blir dermed ikke bedre selv med verdens dyreste kabel enn med kabelen fra Clas Ohlson, siden alt man ender opp med er nøyaktig det samme resultatet uansett.

Lenke til kommentar

HDMI er digitale signaler. Det er eit signal som består av 1 og 0 i fjørten kombinasjonar for å overføre signalet.

 

Det er altså av eller på, det er ikkje mogeleg å påverke signalet til å bli 3 eller 4, med kraftig nok magnetfelt eller skade på kabelen kan du nok miste enkelte av desse 1-ene og 0-ene, men i praksisk er det ikkje noko problem.

 

Eit analogt signal er noko anna, det består av spenningsvariasjoner i volt. Lat oss sei du har eit signal på 1 volt, på ein dårleg kabel utan skjerming kan dette signalet bli så påvirka av nærliggande kabler og elektrisk utstyr at det blir 1.5 volt. Då får du feil signal fram til mottakaren. Dette er kun eit eksempel, kva verdiar det er snakk om veit eg ikkje, men det er ein viktig forskjell frå digitale signaler som er veldig kjekt å vite om.

 

Om du då har ein digtal kabel, som HDMI er, og vil overføre eit signal så betyr det liten trille om kabelen kostar 1000 og har super skjerming, eller om den koster 50 kroner og har null skjerming. Signalene består av 1 og 0, av eller på, om kabelen er inntakt vil du få akkurat same signal fram som gjennom kabelen til 1000.

 

Har du derimot analoge signaler så kan ein dyrare kabel være lurt, ikkje nødvendigvis ein til 1000, men ein til 2-300 som har skjerming, noko dei billigaste kablane ikkje har.

 

Eit kjapt, enkelt eksempel: Du har to lyspærer, ei som for eit analogt signal og eit som får eit digitalt. Utset du kabelen med analoge signaler for eit magnetfelt vil du få spenningsvariasjoner og lampen kan blinke, lyse svakare eller sterkare. Gjer du den digitale kabelen same påvirkning vil ingenting skje, den har kun to signaler som skal sendast, 1 og 0, av og på.

 

Ved store lengder og 1080p er det forskjell på kablane, årsaken til dette veit eg ikkje, det får andre svare på.

Lenke til kommentar
Dr.Peedee hadde ein salig flott quote fra HDMI gjengen, som forklarer godt det vi enkelte prøver å få frem her...*leite*

 

Jepp. Det er en grunn til at folk ikke kjøper seg USB kabler til printeren sin for flerfoldige tusener av kroner... digitalt..

 

Ok

 

Det ble en forenkling. Men alikevel.

 

Jeg skrev en lengre greie for spillarkivet.no for en tid tilbake om emnet - basert på hva HDMI Licensing LLC selv sier om saken, hva andre A/V entusiaster tror og har sett og egne erfaringer. Mest vekt la jeg på hva de som lisensierer standarden sier..

 

Jeg ser nå at artikkelen ikke funker på spillarkivet lenger, noe er galt der borte. Logget meg inn og lastet den opp på nytt. Men noko er fel. Så..

 

Kortversjonen er uansett: IKKE la dere lure. Ikke betal for mye.

 

HDMI LLC sier selv: Det finnes ingen HDMI-kabel gjør at digital lyd eller video data kommer fram bedre enn i en annen kabel. Hvis enerne og nullene kommer fram til den andre enden så har kabelen gjort jobben. Punktum.

”Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't.”
Steve Venuti, HDMI Licensing LLC, 2007.

 

Skal snakke med Spillarkviet om de får den artikkelen up and running igjen. Orker ikke skrive alt om igjen her heller.

Lenke til kommentar

Flere småartikler som dekker aktuelle temaet:

Monster Cables are a rip-off

Which HDMI cable should I get for my HDTV?

HDMI Cable Ripoff Continues, Cable Prices Go Even Lower Elsewhere

Monster Rip-Off

Are expensive cables a rip-off, or is it worth investing a bit more in connecting up high definition equipment?

 

I almost cried recently when someone told they paid $120.00 for a HDMI cable at a local electronics super store. The poor bastard didn’t even know what HDMI was, the salesman scammed him into thinking it was required for his new TV to operate in 1080p. Of course the cables were Monster, the biggest scam in the industry.

 

Ever wonder why stores like Best Buy only carry ultra-high end HDMI, DVI, and USB cables? Because there is practically zero difference between a $120 cable and a $7 one.

 

A signal carried over a digital path such as HDMI does not degrade in the way it would over an analog path like component. Over a digital path the zeros and ones either make it to the destination or they don’t. If there is any degradation in the signal and the zeros and ones do not make it to their destination the underlying protocol will either correct the error or fail completely. The picture quality will not degrade as it does over an analog path. If the cable is under 15ft the chances of signal loss are practically nill, even over the flimsiest of cables. In other words, the picture carried over a $120 cable will be identical to the same one carried over a $7 cable.

 

So with that said, there is zero reason to purchase Monster digital cables. You are just tossing your money way. Monoprice.com has a huge selection of cables at dirt cheap prices. Next time the manbaby at Best Buy tries to pitch you a $120 cable you can tell him to sod off knowing you can get high-quality cables online at 1/17th the price.

Lenke til kommentar

Det finnes kabler som er 1080p-sertifisert, du kan få problemer med kortare, billigare kablar og, men det kan like gjerne ha med utstyret å gjere i kombinasjon med kabelen. Ved lengder på over 5-7m og 1080p kan ein billig kabel få problemer, men du kan og være heldig og at det fungerer fint.

Lenke til kommentar

hei

Det er ikke unnødvendig å bruke mye peng på HDMI.

Vis du har TV som støtter Full HD (1080p) så burde du kjøpe HDMI i gull, det er det beste, STOR forskjell på gull å ikke. anbefaler gull på det sterkeste!!!!!

men ikke alt får lang, da kan signalet bli forsinket

Endret av crisnaa1
Lenke til kommentar
hei

Det er ikke unnødvendig å bruke mye peng på HDMI.

Vis du har TV som støtter Full HD (1080p) så burde du kjøpe HDMI i gull, det er det beste, STOR forskjell på gull å ikke. anbefaler gull på det sterkeste!!!!!

men ikke alt får lang, da kan signalet bli forsinket

 

ta og les hva folk med peiling har skrevet =) også forteller du etterpå hvorfor du skal kjøpe dyr hdmi kabel, hva er det helt konkret som blir bedre? :p

 

ps. har forøvrig svindyre hdmi kabler selv, noe jeg angrer på.. dem ser jævla fancy ut da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...