Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

Hvist jeg har forstått det riktig, så trenger man ikke HDMI 1.3 når det gjelder bildekvalitet. Men det kan ha noe å si for lyd. For 1.3 støtter Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio. Men er usikker på om PS3 støtter disse formatene enda? Noen som vet?

 

Men alt det om Deep color og xvYCC color space skal du bare glemme. Det er ingen formater som støtter dette per i dag. Ikke tv'en din heller.

 

du kan ta en titt her..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Så det er ingen vesentlig forskjell på en Hama kabel på 1.5m på 199, og en 1m PureAv Hdmi kabel til 799?

 

 

Vet ikke om det er ironi eller om du faktisk lurer på det? Men jo det er en forskjell, kanskje ikke alle vil se det men folk tror at et digitalt signal er det samme uansett hvilke kabel du bruker.

 

Dette er feil....men det er selvf forskjell på å kjøpe en kabel til 50,- og en til 799,- Men du kan få dem opp i svimlende høye priser også, men da er det faktisk mange av dem billigere (under 1000,-) som er like bra.

 

Og som jeg skrev litt oppover....har du først invistert noen tusen i tv,blu-ray evnt Ps3 så er du ikke kjip på en bra signal kabel altså.

 

Det blir litt som å bruke lampekabel til surrond annleget....det er å bæsje på leggen.

Nå får folk rulle inn leppa...

Jeg kan si med sikkerhet et lampettledning er bedre enn mosterkabel til vanvittigepriser. Jeg har oversaka en på HiFiklubbens butikk ved å teste/vise dette og han som jobbet der bare ga se ende over for det var lyd som han ikke hadde hørt før. (altså veldig bra). Det er kun folk som tror de har peil som gidder å bruke flerfoldige tusner på høytalerkabler når det holder med lampettledning...

En annen ting er signalkabler hvor mye tap er det i en skarve meter (hvis du har så lange engang) Ikke hørbart (og heller ikke målbart. Det har jeg teste med en audioanalysator, hvis det var noe forskjell var det i favør av den billige tynne)

Lenke til kommentar

Analoge signalkabler er det litt meir aktuelt med. Det er noko ein merkar godt på bilstereoanlegg, som er veldig utsatt for støy.

 

Trur derimot ikkje det er eit like stort problem innandørs, eg prøvde to analoge kablar, ein til 500 og ein til 100, merka ikkje noko. Hadde då digitalt frå PC til eksternt lydkort med to utganger, kopla ein kabel til kvar og inn på to innganger på forsterkaren.

 

Det var riktignok like elektrisk utstyr i nærleiken som kunne påverka signalet nevneverdig.

Lenke til kommentar
Og imens du er der, kan du også spørre om når de får trådløs nettverkskabel inne på lager. Husker det var en elkjøp/expert-ekspeditør som påstod det at det var en bråte som kom inn på lager en vakker dag.

 

edit: Her var den:

 

 

Dette er så vidt jeg husker en Expert-butikk i Horten. Den er lagt ned/flyttet nå. Men i den samme butikken skulle jeg kjøpe optisk kabel (som også er digital). De kunne anbefale en monster kabel, for det var bedre skjerming og dermed mindre støy på den kabelen.

Dette er selvfølgelig helt høl i hue... Jeg dro hjem å kjøpte en billig 5-meter for 160kr på psdata...

 

Optisk fra PS

Har også en billig DVI -> HDMI kabel fra ps til tv (5 meter), og det funker som fjell det også!

DVI-HDMI fra komplett

Endret av jale
Lenke til kommentar
Billigere kabler bruker(som oftest) langt dårligere skjerming etc, så datatap kan oppstå ved bruk av billigere kabler.. Noe som IKKE er tilfellet med dyre kabler! Søk litt rundt på nettet, og du vil se at hifi steder, div. tester av kabler osv osv osv vil støtte dette!

 

Gull!

 

Er det noen jeg stoler minst på når det gjelder kabler, så er det hifi steder. Og du kan gjerne vise meg en (objektiv) test som sier at dyre kabler gir bedre bildekvalitet.

 

De som eier HDMI standarden sier at det ikke er forskjell på bildekvalitet.. hva mer trenger du å vite?

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg mer på forskjellen på clas ohlson\biltema kabler og kabler til 400-800kr.. Jeg har en Monster hdmi kabel som jeg kjøpte fra ebay, kosta 350kr ellerno..og rundt 2000kr i Norge.. har også en tech link ellerno fra spaceworld som kosta 400kr.. De to er det ikke noe merkbar forskjell på.. MEN, en kompis dro meg seg en lidl kabel hjem fra byen en dag han skulle spella litt PS3, ble veldig blasse bilder, samtidig som bildet til tider var litt småhakkete.. han lånte monster kabelen min, og bildet ble mye mye bedre! Så man kan tydeligvis se forkjell!

Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg mer på forskjellen på clas ohlson\biltema kabler og kabler til 400-800kr.. Jeg har en Monster hdmi kabel som jeg kjøpte fra ebay, kosta 350kr ellerno..og rundt 2000kr i Norge.. har også en tech link ellerno fra spaceworld som kosta 400kr.. De to er det ikke noe merkbar forskjell på.. MEN, en kompis dro meg seg en lidl kabel hjem fra byen en dag han skulle spella litt PS3, ble veldig blasse bilder, samtidig som bildet til tider var litt småhakkete.. han lånte monster kabelen min, og bildet ble mye mye bedre! Så man kan tydeligvis se forkjell!

 

Vel, jeg har 2stk 10meter clas ohlson kabler og bruker de mot en 720p projektor og bildet er strålende.

 

Hvorfor er det egentlig ingen hifi butikker som demonstrerer hvor gode kablene de selger er? Kan vel ikke være så vanskelig å sette to tv'er ved siden av hverandre?

Jeg tror jeg vet svaret...

Lenke til kommentar
Billigere kabler bruker(som oftest) langt dårligere skjerming etc, så datatap kan oppstå ved bruk av billigere kabler.. Noe som IKKE er tilfellet med dyre kabler! Søk litt rundt på nettet, og du vil se at hifi steder, div. tester av kabler osv osv osv vil støtte dette!

Dårlege kablar finnes sjølvsagt, men det er stort sett pga. produksjonsfeil. Noko som for øvrig er eit av dei betre argumentene for kablar hakket over Biltema og Clas Ohlson, dei er meir utsatt for produksjonsfeil enn litt dyrare merker. Får du derimot ein HDMI-kabel som ikkje funker så er det ein garantisak. Har du ein ledning som fører ein datastraum med digitale signaler betyr det ingenting om den har 20 lag skjerm eller 0. Du skal ha veldig kraftig magnetfelt for å påverke eit digitalt signal.

 

Eg kan finne like mange testar frå "hifi steder" som viser til det motsatte av det du påstår her, så det argumentet er for slapt. Har du ein god teknisk forklaring på kvifor eit digitalt signal blir påverka?

 

Eit digitalt signal kan sjå sånn ut: _---_-____----__--______------__. - er 1, _ er 0. Enten er det signal, eller så er det ikkje signal.

Eit analogt signal kan sjå sånn ut: ~~~~~~~~. Det går på spenningsvariasjonar der ein liten spenningsendring kan bli merkbart. Ved å utsetje ein kabel med analoge signal for eit magnetfelt kan du indusere ein spenning som ikkje skal være i kabelen. Eit digitalt signal er enten av eller på, for å påverke eit sånt signal må du ha så kraftig magnetfelt at ein låg/manglande puls (0) blir registrert som høg/tilstade (1), eller omvendt. Med eit så kraftig magnetfelt vil i så fall alle 0-er og 1-ere i den kabelen bli påverka, det signalet du i så fall får fram til skjermen er så kraftig påverka at det er ubrukeleg.

 

Eit analogt signal har spenningsvariasjonar, eit magnetfelt kan påverke dei variasjonane på ein heilt anna måte enn ein digitalt signal. Det er og veldig avhengig av kva type signal det er snakk om. Ein analog signalkabel i bilstereo er den som fører hovudsignalet til forsterkaren. Det er eit svakt signal som ikkje er meint å brukast rett på eit element (høgtalar), det er og ganske utsatt for magnetfelt, difor er god skjerming på ein analog signalkabel ganske viktig. I ein bil har du mange elementer som kan påverke dette signalet. Etter forsterkaren er signalet forsterka mange ganger og mindre påverkeleg for magnetfelt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Eit anna poeng er at det går digitale signaler i ein PC og forsterkar med DAC. DAC er ein digital analog converter, den får digitale signaler inn og leverer ut analoge. Om kabelen skulle bli påverka av magnetfelt burde vel DAC-en og bli det? Så vidt eg har sett er ikkje eit lydkort i ein PC spesielt skjerma mot magnetisme, ei heller eit skjermkort. Det er dessutan utført testar med kraftige magnetar inni ein PC for å teste kva ein harddisk tåler. Det viste seg at den takla det svært bra, det same gjorde alle dei andre komponentene i PC-en, både digitale og analoge.

Lenke til kommentar
Den gir bare marginalt mindre kontrast en den over tre ganger dyrere MIT-kabelen, og viser til så og si samme detaljgjengivelse og konturskarphet.

 

Hvorfor bare ikke si at de er identiske da, også sammenlignet med 100kroners-kabelen fra eBay? Hvis kabelen er så dårlig at det oppstår bitfeil (pga. avvik i impedans, ekko osv.) vil man jo se det som tydelige feil i bildet med først enkelte pixelfeil og opp til bortfall av bildet. Lurer på om han i Lyd&Bilde har knalldyre SATA-kabler med trippelskjerming og gullbelagte kontakter i PC-en sin, for å forbedre farger og konturskarphet på de dårlige nedlastede screener-rippene sine.

Lenke til kommentar

altså Lyd & bilde har jeg ingen tiltro til lenger. De er altfor overfladiske i testene sine. Jeg har også lagt merke til, etter å ha lett etter tv i ett års tid, at de er veldig tidlig ute med reviewene sine... Har opplevd mange skuffede folk på avforum som har kjøpt tv på bakgrunn av høye karakterer fra den kanten.

 

Men her er en ganske grundig test av HDMI kabler som Gizmondo har gjort

 

Del 1

 

Del 2

 

del 3

 

 

When the signal was sent out over the cable, its performance was measured on a Tektronix DSA8200 Digital Serial Analyzer. The argument goes like this: it may all be 1's and 0's, but what is being sent over that cable is electric current. When too much data is sent over a shabby cable, the device on the other end can't tell what is a 1 and what is a 0. The end result is video that is either jittery, full of digital snow, or flat-out not there.

 

Så som vi ser kan det faktisk skje forstyrrelser i bildet. Men det som er poenget her er jo at dette er jo en reklamasjonssak, og du kan bare få en ny kabel. Trenger ikke kjøpe en dyrere en heller.

 

Og konklusjonen:

 

It never pays to buy a Monster cable first. It doesn't even make sense to buy the "marked down" $50 cable you can buy if you don't want Monster. Go online, order your cables, and wait.

 

• Even if you're going for the long haul, try a cheaper cable from a reliable vendor first. Monoprice isn't the only one. During this process I've spoken with good people at FireFold, DataPro International, and others, and tested an assortment of discount products, with no noticeable problems. I am confident that, if a vendor has a solid return policy and satisfaction guarantee, you should feel free to buy even a super-long cable from a discount house. In the case of my 50-footer noise, a quick return would have been all that was required.

 

Her er en annen en på L& B-nivået

 

Molex HDMI: Plus points: Very affordable, up to current HDMI spec

Minus points: Not the best for contrast or the smoothest of images

 

Nå ser de forskjell i kontrast og skarphet også :ph34r:

 

avreview.co.uk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...