Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

Til sammenligning koster den billigste Monster HDMI 300 kabelen på 1m 599,-. Eller 950,- for Monster 400 da hvis man vil kaste bort enda mer penger. Uten frakt...

 

5m Monster HDMI 400 fra statene koster 350kr inkl. frakt.. det jeg betalte for min ;) Når andre opplyser amerikanske priser og sider, hvorfor hente frem overprisa norske varer?

Så 1m monster kabel fra statene havner nok på rundt 100-150kr inkl. frakt.. Så hvorfor ikke kjøpe det istedenfor no jall man aldri har hørt om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøver en gang til jeg ;). Lurer litt sjø :p

 

Er HDMI 1.3 godkjent for 1080p (high speed)?

 

HDMI 1.3

 

* Increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbit/s)

* Optionally supports Deep Color with 30-bit, 36-bit, and 48-bit xvYCC, sRGB, or YCbCr compared to 24-bit sRGB or YCbCr in previous HDMI versions.

* Incorporates automatic audio syncing (Audio video sync) capability.

* Optionally supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers. TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on Blu-ray Discs and HD DVDs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

* Cable Categories 1 and 2 defined. Category 1 cable is tested up to 74.25 Mhz while Category 2 cable is tested up to 340 Mhz.

* Availability of a new Type C mini-connector for portable devices.

Lenke til kommentar

Når det gjelder shipping og sånt...

 

Den 20. Juni bestilte eg ein minnekortleser fra denne fyren...

http://shop.ebay.com/merchant/legowong168

 

Det var faktisk ein slik som dette: http://cgi.ebay.com/NEW-SDHC-SD-MMC-MiniSD...tem110265485999

 

Eg la inn bud på ein rett før den slutta, den kosta med 0,99 Dollar som tilsvarer ca 5 kroner...

 

I dag kom minnekortlesern...

 

Kordan dei tjener penger på sånt, veit eg ikkje, men eg fikk da vara og er fornøydd.

 

Er ikkje akkuratt spessielt redd for den lesern, mister eg den så har eg råd tile in til.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg ville ihvertfall heller kjøpt tv fra f.eks samsung fremfor "sjungsjeng" selvom innmaten og prisen er helt lik.. men det er meg da ;)

Naturligvis! Jeg vil helst ha Samsung harddisker istedenfor LaCie i min datamaskin. Men hva det står på s-ata kabelen fra harddisken til hovedkortet spiller ingen rolle! Det eneste som teller er at det er en kabel der.

 

Hvor mye betaler du for s-ata kabler? Kjøper du Monster s-ata kabler? Hva er vel viktigere eller overfører mer data enn s-ata? Om det er noe galt med kabelen fra dvdspiller til tv skjer ingen annen skade enn at du mister bildet. Er det noe galt med harddiskkabelen risikerer du korrupte filer og tap av for eksempel 200gb film- og musikksamling. S-ata kabler er som oftest gratis.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Kordan dei tjener penger på sånt, veit eg ikkje, men eg fikk da vara og er fornøydd.

 

Er ikkje akkuratt spessielt redd for den lesern, mister eg den så har eg råd tile in til.

 

Den greia der koster vel ikke stort mer enn 5 kr i Hong Kong. Uansett så tapte han nok penger på det salget. Tanken med en auksjon er jo at noen skal by mer, men virker ikke som noen er interessert i den.

Lenke til kommentar
Jaja, jeg ville ihvertfall heller kjøpt tv fra f.eks samsung fremfor "sjungsjeng" selvom innmaten og prisen er helt lik.. men det er meg da ;)

Naturligvis! Jeg vil helst ha Samsung harddisker istedenfor LaCie i min datamaskin. Men hva det står på s-ata kabelen fra harddisken til hovedkortet spiller ingen rolle! Det eneste som teller er at det er en kabel der.

 

Hvor mye betaler du for s-ata kabler? Kjøper du Monster s-ata kabler? Hva er vel viktigere eller overfører mer data enn s-ata? Om det er noe galt med kabelen fra dvdspiller til tv skjer ingen annen skade enn at du mister bildet. Er det noe galt med harddiskkabelen risikerer du korrupte filer og tap av for eksempel 200gb film- og musikksamling. S-ata kabler er som oftest gratis.

 

Jeg bruker i hvertfall ikke noe annet enn dette som nettverkskabel hjemme hos meg: http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...l_1,5_meter.htm

Lenke til kommentar
Jaja, jeg ville ihvertfall heller kjøpt tv fra f.eks samsung fremfor "sjungsjeng" selvom innmaten og prisen er helt lik.. men det er meg da ;)

Naturligvis! Jeg vil helst ha Samsung harddisker istedenfor LaCie i min datamaskin. Men hva det står på s-ata kabelen fra harddisken til hovedkortet spiller ingen rolle! Det eneste som teller er at det er en kabel der.

 

Hvor mye betaler du for s-ata kabler? Kjøper du Monster s-ata kabler? Hva er vel viktigere eller overfører mer data enn s-ata? Om det er noe galt med kabelen fra dvdspiller til tv skjer ingen annen skade enn at du mister bildet. Er det noe galt med harddiskkabelen risikerer du korrupte filer og tap av for eksempel 200gb film- og musikksamling. S-ata kabler er som oftest gratis.

 

Jeg bruker i hvertfall ikke noe annet enn dette som nettverkskabel hjemme hos meg: http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...l_1,5_meter.htm

 

Ja, har 4 av disse kablene koblet til anleggene mine :) Fikk avslag, så kostet bare 15 000kr ;)

Lenke til kommentar
Jaja, jeg ville ihvertfall heller kjøpt tv fra f.eks samsung fremfor "sjungsjeng" selvom innmaten og prisen er helt lik.. men det er meg da ;)

Naturligvis! Jeg vil helst ha Samsung harddisker istedenfor LaCie i min datamaskin. Men hva det står på s-ata kabelen fra harddisken til hovedkortet spiller ingen rolle! Det eneste som teller er at det er en kabel der.

 

Hvor mye betaler du for s-ata kabler? Kjøper du Monster s-ata kabler? Hva er vel viktigere eller overfører mer data enn s-ata? Om det er noe galt med kabelen fra dvdspiller til tv skjer ingen annen skade enn at du mister bildet. Er det noe galt med harddiskkabelen risikerer du korrupte filer og tap av for eksempel 200gb film- og musikksamling. S-ata kabler er som oftest gratis.

 

Jeg bruker i hvertfall ikke noe annet enn dette som nettverkskabel hjemme hos meg: http://hifiklubben.no/produkter/kabler/dig...l_1,5_meter.htm

 

 

Fyf.. Det der er noe av det dummeste og verste jeg har sett i min tid.. Håper det virkelig ikke er folk som kjøper den kabelen?

Lenke til kommentar

Nå var kanskje 23 000,- en drøy pris, men litt av poenget med denne diskusjonen er jo at man skiller mellom digitale og analoge kabler. Det vil ofte være hensiktsmessig å legge litt mer i analoge signalkabler, da signalet faktisk kan forringes under overføring.

Vil anta at naboen din bruker analog lyd.

Lenke til kommentar
Naboen min(voksen mann) kjøpte seg 2x 1,3m med høyttalerkabel til 23 000kr ellerno.. Var no spesialdrit med sølv blablabla.. Så tviler ikke på at folk spytter ut gode penger på den nettverkskabelen!

Som Fredes sier så er det stor forskjell på kabler som skal overføre digitale signaler kontra kabler for digital overføring. Det er allikevel latterlig å bruke 23.000,- på høyttalerledninger, en mye brukt tommelfingerregel er at man skal bruke rundt ~10% av anleggets verdi på kabler (gjelder KUN kabler for analoge signaler!) Har selv en kamerat som sitter på høyttalerkabler til 7000,- paret, men jeg er ikke kar om å høre forskjell på de og de "vanlige" kablene til 2000,-...

 

Grunnen til at folk vil ha gullkontakter o.l er ikke at gull fører signalene bedre enn kobber, men heller at gull er et mykt materiale som sørger for at kontaktflaten i selv pluggen blir større enn om man bruker et hardere metall.

 

edit: I tillegg har gull den egenskapen at det ikke korroderer(ruster).

Endret av Rookie_NO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...